Dette trodde vi ikke skulle fungere
Men Ford har klart det utrolige med en flott bil og en veldig liten motor.

Den nye utgaven av Ford Focus har vært en formidabel suksess etter at den ble lansert for rundt et år siden. I fjor klatret den jevnt oppover salgsstatistikken, og endte til slutt som årets 3. mest solgte bil.
Salget i år har avtatt noe, mye takket være kraftigere konkurranse fra Toyota, men er fortsatt en storselger, og ligger så langt i år foran Passat i salgsstatistikken.
Les også: En stasjonsvogn som får deg til å smile
Helt spesiell motor
Og i disse dager ruller de første utgavene av bilen med en helt ny motor ut på veiene. Normalt sett er det ikke noe vi ville bemerket i noen særlig grad, men det Ford nå er i ferd med å gjøre er ganske oppsiktsvekkende: De har utstyrt Focus med to versjoner av en 1-liters bensinmotor.

Den første ryggmargsfølelsen er selvsagt at dette er latterlig lite for en bil som først og fremst er kjent for å være utrolig kjøreglad bil, og at en riskoker av en motor ville være døden.
Men om vi så legger til at motoren yter 125 hestekrefter - noe som gjør at motoren har mer krefter per liter enn en Golf GTI - og at den mindre motoren gjør at bilen veier 63 kilo mindre enn 1,6-litersversjonen, så blir det hele så langt mer spennende.
Til sammenligning er det meste VW drar ut fra sin 1,2-liters bensinmotor 105 hestekrefter - og Focusen har et forbruk som er lavere.
Downsizing
Motoren er siste steg i en trend i bilbransjen som kalles downsizing, der det handler om å lage stadig mindre motor, som likevel har krefter som større motorer. Årsaken til denne utviklingen er selvsagt de stadig større miljøkravene som stilles til bilprodusentene.
Og personlig liker jeg trenden. Ikke fordi jeg ikke liker store og kraftige motorer, men en liten og hissig bensinmotor med turbo kan være overraskende morsomt å kjøre - et fenomen vi så tydelig fikk bevist da vi før nyttår kjørte A3 med nevnte 1,2-liters motor. Liten motor kan rett og slett bety stor kjøreglede.
En flott bil
Det meste er sagt om den nye Focus fra før, men for å oppsummere har den fått et flott design både innvendig og utvendig - bilen ser knallekker ut og er en av få «vanlige» biler på markedet som virkelig kler litt mer utfordrende farger.

Ford fortsetter også tradisjonen med å lage biler som er morsommere å kjøre enn de fleste av sine konkurrenter. Det er noe med styrefølelsen som er presis og engasjerende, og understellet er passe stivt til at det er morsomt å kjøre litt aktivt. Girkassen er også presis og fin.
Ford har også implementert en rekke førerassistansesystemer som kommer godt med. Filholder-assistanse kan bokstavelig talt være et hjelpemiddel som redder både ditt og andres liv, og bilen har også et skilt som kjenner igjen skilt langs veien, slik at du alltid vet hvilken fartsgrense som er på stedet du kjører - selv om du har glemt farten. Dette Det er noe som fort kan redde lommebok og/eller førerkortet.
Like god som sine konkurrenter er den derimot ikke på bagasjeplass - og da spesielt i forhold til Civic som vi nylig tok en titt på.
Motoren ødelegger ikke
Og det som virkelig gleder oss er at en 1-liters motor på ingen måte ødelegger Focus' kjøreegenskaper. Mye av årsaken er at motoren når sitt noe begrensede maksimale dreiemoment på 170 Nm allerede ved 1400 RPM, noe som gjør at du har et brukbart bunndrag - samtidig som du henter ut maksimal effekt på hele 6000 RPM. Det vil si at motoren på mange måter er et turtallsmonster for aktiv kjøring, samtidig som du kan la den «slappe av» på et lavt turtall for å spare drivstoff.
Kort og godt er motoren relativt morsom å ha med å gjøre, og en legger merke til at dette er en lett sak - og støynivået er også hyggelig.
Giret bør brukes aktivt
Det eneste vi virkelig la merke til ved at dette er en liten motor, er at du må være litt mer aktiv på giringen ved kupert terreng hvis du ønsker å holde forbruket nede. Det skal ikke store bakkene til før motoren gjerne tar imot hjelp fra bedre girutveksling for å spare bensin.

Det er ikke det at den trenger det og klager, men utslagene på forbruket blir fort ganske store, og du må være aktiv på girspaken for å holde forbruket nede mot de oppgitte 0,5 liter per mil i snitt. Det er slik at vi nesten kunne tenke oss automatisk girkasse, men det er så langt ikke tilgjengelig med denne motoren.
Vi tok oss en tur til Geilo med bilen, der vi hadde en salig blanding av stillestående rushtidstrafikk, aktiv kosekjøring med forbikjøring i lange bakker og søndagskjørere som sperret veien. Turen er til dels svært kupert, og uten å ha spesielt mye fokus på forbruket - og stort sett bruk av aircondition hele veien - havnet vi på et snittforbruk på 0,55 liter per mil. Spesielt aircondition la vi merke til at gjorde relativt merkbare utslag på forbruket med den lille motoren, så vi hadde en del å gå på.

Motoren er for øvrig også tilgjengelig i en utgave med 25 hestekrefter mindre, men samme dreiemoment. Siden det maksimale antallet hestekrefter sitter på toppen av turtallsskalaen, skal vi ikke se bort ifra at dette også er et godt alternativ. Men prisforskjellen er bare på 6-7000 kroner, og vi tvilende til at det er området vi hadde ønsket å spare inn penger. Prisforskjellen mellom de to alternativene er faktisk mindre enn engangsavgiften skulle tilsi.
Konklusjon
At en bil som Focus, som er kjent for gode kjøreegenskaper, skulle kunne kombineres med en 1-liters motor er noe som nesten høres for dumt ut til å fungere. Men realiteten er at Ford har laget en fantastisk god og effektiv motor, og den fungerer veldig godt sammen med Focus.
Det er selvsagt ikke slik at dette blir som å kjøre en Focus ST/RS eller Golf GTI- men det er heller ikke poenget. Det er mer enn tilstrekkelig med krefter, og motoren ga oss ingen utfordringer om vi ønsker å gjennomføre forbikjøringer - selv i relativt bratte bakker. Den lille motoren hjelper også seg selv ved å veie mindre.
I disse tider med stadig mer søkelys på utfordringene med dieselmotorer, er det også godt å se at det finnes svært gode alternativer til diesel. Med en snittforbruk på rundt halvliteren på mila er bilen snill for lommeboka ved bensinstasjonene, og du kan le av de som har kjøpt «miljøbiler» med dieselmotorer som i vinter trolig på enkeltdager må la bilen stå i de store byene.