Test: Skoda Fabia Stasjonsvogn 1,2 TSI

Denne bilen skaper sin egen klasse.

SMÅBIL: 530 liters bagasjerom i en småbil. Det er milevis foran andre konkurrenter.
Publisert

Den siste tiden har vi prøvekjørt veldig mange av de klassiske småbilene, et marked som i stor grad domineres av Toyota Yaris, VW Polo og Ford Fiesta - og der Opel har en prisbombe i sin Corsa.

Når det derimot kommer til Skodas 3. generasjon Fabia, så er vi litt forvirret. Det er nemlig litt vanskelig å forklare hva slags bil dette egentlig er.

Årsaken er at den kommer i stasjonsvognutgave, noe som er en ganske unik egenskap i småbilmarkedet.

En småbil som egentlig er gigantisk

Vanlig 5-dørs Fabia.
Fabia stasjonsvogn.

orskjellen på den vanlige 5-dørsvarianten og stasjonsvognutgaven er mer enn 26 centimeter. Akselavstanden er derimot identisk, så lengden er utelukkende "kjøreegenskap-ødeleggende overheng".

Men det trenger ikke å være en dårlig ting: Nær alt dette overhenget brukes til å utvide bagasjerommet fra 330 til 530 liter, noe som gir den klassens soleklart største bagasjerom.

Den ekstra lengde er også med på å heve bilen litt ut av småbilsegmentet - selv om den beholder sin akselavstand. Den er lenger enn storebror Yeti. Den er faktisk nesten like lang som store-storebror Rapid Spaceback - en bil som faktisk har mindre bagasjerom enn Fabia stasjonsvogn.

Dette er bagasjeromme i en "vanlig" Fabia 5-dørs. Det er omtrent det samme som konkurrentene har.

Så hva skal man egentlig sammenligne Fabia med? De "naturlige" konkurrentene som egentlig er mye mindre, eller de reelle konkurrentene som egentlig ikke finnes?

Vi konkluderer bare med at denne bilen har funnet sin egen nisje.

Flott drivlinje

Vår testbil er utstyrt med en 1,2-liters bensinmotor på 110-hestekrefter, i kombinasjon med en 7-trinns automatisk girkasse. Dette er den samme drivlinjen som du blant annet finner i VW Polo, og er en kombinasjon det er vanskelig å si noe særlig negativt om.

Skoda Fabia 1,2 TSI Style DSG

Motor: 4-sylindret turbobensin
Volum: 1.2/1197 ccm
Effekt: 110 HK v/4600 RPM
Dreiemoment: 175 Nm v/1400 RPM
Girkasse: 7-trinns dobbelclutch (DSG)
Drift: FWD
Størrelse: 4257/1732/1467 mm
Egenvekt: 1103 kg
Bagasjeplass: 530/1395 liter
Hengerfeste: Nei
Toppfart: 199 km/t
0-100: 9,6 sekunder
Forbruk: 0,48 l/mil
CO2: 110 g/km

OFV-pris, frakt tilkommer:
Grunnmodell:
183.700 kroner
Modelltype:
221.700 kroner
Testbil: 234.300 kroner

Utstyr inkluderer metallic, 3-eiket sportsratt, 6,5" trykkfølsom infotainmentskjerm, sportssetr, regnsensor, reservehjul, cruise control, LED-kjørelys, midtarmlene, automatisk AC, automatisk nedblendbart speil,  mm

Motoren kan muligens virke litt masete hvis du virkelig presser på i en forbikjøring, men ellers er den lettkjørt, villig, behagelig og støysvak. Den automatiske girkasse er utmerket.

Fordi det er snakk om en 110-hesters motor, klarer den riktignok ikke å konkurrere i pris med de billigste konkurrentene fra Opel, men så er det også litt mer motor - og ikke minst mer bil rent fysisk.

Preges av størrelsen

I forbindelse med testingen av stasjonsvogna, har vi også så vidt testet 5-dørsutgaven. Sistnevnte har overraskende gode kjøreegenskaper til å være en Skoda, og gir oss på mange måter følelsen av å kjøre VW Polo. Den er lettkjørt, smidig - og på grensen til sportslig når du presser til.

Den betydelige lenger stasjonsvognutgaven har dessverre ikke helt klart å opprettholde de helt samme egenskapene til navnebroren.

Bilen tilbyr til vanlig kjøring helt greie kjøreegenskaper. Den er stabil og fin på motorveikjøring i høy hastighet, trolig hjulpet av at den er litt stiv, og til småkjøring er den flott - mye takket være sin gode drivlinje.

Den faller derimot gjennom om du prøver deg på noe som ligner aktiv kjøring. At bilen ser ut som om den står på stylter, kan være forklaringen. Den gir klar beskjed om du holder motorveifart ut på en avkjøringsrampe på motorveien, for å si det på den måten.

Men noe sier oss at hvis en kjøper den småbilen med desidert størst bagasjerom, vil ikke sportslighet uansett være det som er mest ettertraktet.

Innsiden bare fungerer

For 3-4 år siden var en Skoda på innsiden i stor grad det som VW tilbød for en bilgenerasjon siden - omtrent syv år. Men fordi utviklingen nå går så fort, har Skoda begynt å henge mye tettere på hva moderkonsernet gjø. På innsiden er derfor veldig likt det du faktisk få i VW i dag, kanskje bare i litt nedskalert utgave.

Instrumentpaneler og infotainmentsystem er velkjent. Det utstyret du forventer er på plass, uten at vi vil karakterisere det som noen utstyrsbombe (ting som GPS, rattvarme og blindsonevarsler mangler) - og brukervennligheten er på topp. Det er på mange måter lett å glemme at du ikke kjører en litt dyrere bil.

Det vi derimot ikke er veldig begeistret for er sportssetene. Vi sliter med å finne den rette sittestillingen - det er nesten som om setene alltid gir deg følelsen av å sitte litt skjevt. Vi ser at det er sidestøtte i setene, men føler det i liten grad.

Definerer sin egen klasse

Det er vanskelig å definere hva Fabia stasjonsvogn egentlig er, men vi sitter igjen med en følelse av at den gjør det litt udefinerte på en utmerket måte.

Vi kan ikke se for oss at du får mer plass til en lavere pris, samtidig som drivlinjen er i toppnivå - med automatgir som en "selvsagt" mulighet.

Bilen er også penere enn tidligere, men får fortsatt følelsen av at Skoda aktivt har forsøkt å gjøre den litt usexy. Designet på spesielt stasjonsvogna bærer fortsatt preg av at Skoda er VW-gruppens billigmerke, så både innvendig og utvendig kjenner du med hele kroppen av designerne ikke har fått lov til å gjøre en så god jobb som de kunne.