Den eneste småbilen nordmenn elsker er forfrisket
Tøffere i trynet.

Det er ikke helt lett å forstå, men nordmenn er ikke glad i billige småbiler. Mens det på europeisk basis er noe av det mest populære du kan få tak i, har aldri småbiler fått det helt store fotfestet i Norge.
Er vi ærlige forstår vi det ikke helt, for biler som Fiesta - som er bestselger i blant annet England - er både utrolig kjøreglad gir veldig mye bil for pengene.
Prisforskjellen opp til Golf-klassen er ganske markant, forbruket lavere - og ser man på folks reelle bruk, er ikke den lille ekstra plassen noe de fleste egentlig trenger.
Det lettkjørte unntaket
Men de siste par årene har det vokst frem ett unntak: Toyota Yaris. Bilen slåss reelt sett om å bli årets 6. mest solgte bil, og knuser tradisjonelle storselgere som Passat, Qashqai og Focus.
Da vi testet den nye modellen for drøyt to år siden, omtalte vi den som kanskje Norges mest lettkjørte bil. Og allerede nå er Toyota klar med det de selv omtaler som en omfattende facelift.
Selskapet har introdusert en rekke nye motorer, som for alle praktiske formål er helt irrelevant her i landet. 85 prosent av Yaris-salget er hybrid-varianten, og denne er ikke endret i facelift-utgaven.
Designløft
Der det derimot er gjort betydelige endringer er i designet. Dette er det vi på mange måter kaller en ekte facelift, for hele fronten er endret. Bilens litt trauste nese er byttet ut med det mer aggressive nye designspråket til Toyota. Ny lysteknologi og en X mitt i panna gjør mye med bilens visuelle inntrykk.

Skal vi være ærlige hadde vi gjerne sett at de gjorde noe lignende med rumpa, for den er tannløs bakfra, men japanerne beveger seg i riktig retning.

Grunnplattformen i bilen er fortsatt den samme, men Toyota melder at bilen er stivet opp ganske betydelig, og at de også har jobbet med støyreduksjonen. Dette gir den også litt høyere vekt.
Den er marginalt lenger - uten å endre akselavstanden, sporvidden er redusert marginalt.
Førstnevnte er vi ikke helt sikker på om vi forstår poenget med, i alle fall ikke så lenge det sitter en hybrid drivlinje under panseret - men alle biler som ikke har en V8-er eller større under panseret har godt av mer støyisolering.

På innsiden har det for ordens skyld også skjedd ting, men designendringene her er av det høyst kosmetiske slaget. Vi snakker om små endringer i lufteventiler, og en litt annen form på kanter rundt infotainmentsystemet og andre marginale forandringer.

Ting som baksete og bagasjeplass er identisk. Det er fortsatt plass til 286 liter i bagasjerommet, og i baksetet er det greit å sitte for kortere turer.

Kjøreegenskaper
Vi har tidligere omtalt bilen som en av de mest lettkjørte bilene på markedet, og den beskrivelsen passer fortsatt veldig godt. En setter bilen i D, gir gass og styrer - og noe mer hokus-pokus er det ikke. Vi opplever riktignok bremsepedalen som hakket mer på hugget enn tidligere, men det er marginale endringer.
Dette er først og fremst «en bil», og det krever i grunn ingen tilvenningsperiode. Alt fungerer som du kan forvente, og selv om ikke ytelsen er til å bli skremt av, fremstår den likevel tilstrekkelig til den lille bilen.

På veien oppfører bilen seg totalt forutsigbart, og den er nøytral. Vi kan ikke si at vi i særlig grad kunne merke at Toyota har stivet opp bilen, med det forbeholdet at det er en stund siden vi satt i forgjengeren.
Mange vil kanskje oppleve hybridsystemet med sin trinnløse girkasse som litt masete, der den legger seg på jevnt høyt turtall under kraftig pådrag. Dette kan vi være enige i, men fordelen er at det oppleves veldig jevnt og lettkjørt.

Vi er forøvrig lykkelige for å kunne fortelle at setene i Yaris ikke er av samme begrensede kvalitet som de har utstyrt billigbilen Aygo med. Vi lot oss derimot overraske litt over at setevarmen - som bare kan skrus av eller på - er så intens at den grenser til direkte ubehagelig.

Samme motor - lavere forbruk
Som tidligere er det en 1,5-liters bensinmotor på 74 hestekrefter, hentet fra 2. generasjon Prius, koblet sammen med en elmotor 60 hestekrefter. De to motorene når ikke effekttoppen samtidig, men Toyota mener det totalt blir 100 hestekrefter når alt klaffer.
Batteripakken er som tidligere relativt liten, og gir bare et par kilometers teoretisk rekkevidde i ren elmodus. I praksis er det irrelevant, elmotoren er der primært for å hjelpe til i bunn der bensinmotoren er minst effektiv - samt å kunne utnyttes til regenerering av bremseenergi.
Trass høyere vekt og lik drivlinje, hevder Toyota at de har klart å presse forbruket ned med 0,01 liter per mil - tilsvarende 3 gram CO2 per kilometer. Dette er hva vi kaller innenfor feilmarginen, men det hjelper på noe på avgiftsdelen.

Ikke at det har noe å si, for utsalgsprisen på nye Yaris er sånn mer eller mindre den samme som tidligere, når en hensyntar mindre endringer i standardutstyret.
(Det skal forøvrig nevnes at vi gjerne møter den personen som faktisk klarer å kjøre denne bilen på 0,36 liter per mil på blandet kjøring over tid (eller 0,33 på den absolutte basismodellen). Hybridmodeller generelt har vist seg som den klassen som skiller mest mellom oppgitt og reelt forbruk.)
En bestselger er blitt litt bedre
En facelift er sjelden en revolusjonerende affære, og det gjelder heller ikke nye Yaris. Dette er solid og trygt - og kanskje først og fremst ganske så mye bil for pengene.
Bilen har en startpris på under 200.000 kroner, og spekker du den med GPS og en del annet stash, havner du likevel ikke noe særlig over 230.000 kroner. Dette ligger på omtrent samme nivå som hovedkonkurrenter som Fiesta, ikke minst den utmerkede 100 hestekrefters varianten.
Den viktigste endringen er kanskje at den har blitt penere, og det er ikke det verste som kan skje.
Det bør ikke gjøre det mindre attraktivt å kjøpe bil i en undervurdert klasse.