Dette er bilen alle egentleig bør kjøpe

... hvis en tenker med fornuften.

Publisert

VERONA (Side3): VW Golf, Toyota Auris, Ford Focus, Nissan Leaf og Volvo V40 ligger alle blant de åtte mest solgte bilene i Norge så langt i år, som alle tilhører samme segment. Nordmenn elsker nemlig biler i kompaktklassen, og nå kaster Skoda seg inn i kampen om disse kundene.

- Det selges fryktelig mange biler i dette segmentet, og da bør vi også klare å selge noen, sier Skodas norske informasjonssjef, Jan Erik Haugen.

Måten Skoda har planer om å gjøre det, er å lage en enda mer folkelig utgave av den allerede ekstremt fornuftige Skoda Rapid. Nye Skoda Rapid Spaceback er rett og slett en «hatchback»-utgave av bilen vi tidligere har omtalt som «nesten sjokkerende fornuftig».

Helt lik er den likevel ikke. Da vi testet Rapid første gang, var den med hydraulisk styring - men i forbindelse med lanseringen av den nye utgaven, får alle bilene elektromagnetisk styring, noe som gjør bilen lettere og litt mer distansert i styrefølelse. Hjulopphenget er også byttet ut på den nye modellen - og stort sett alt fra midten av bilen og bakover er også redesignet.

Har laget sin egen utgave

Siden Skoda er en del av VW-konsernet, er det lett å tenke at bilen er en litt billigere utgave av Golf/A3 (som i praksis er den samme bilen). Men av årsaker vi verken forstår eller har fått svar på, har Skoda ikke valgt å bygge Rapid på den samme MQB-platformen som en har brukt store summer på å utvikle. I stedet er Rapid Spaceback bygget på en egen Skoda-platform.

Resultatet er at bilen har blitt sin helt «egen greie» - selv om hele drivlinjen i praksis er den samme som hos Golf, og det skiller mindre enn fem centimeter på lengden.

Kjøreegenskaper

I praksis betyr det at bilen er ganske så nøytral, og det må være lov til å si relativt kjedelig. Bilen føles veldig lett, på lik linje med den vanlige Rapid-utgaven, og spesielt med DSG-girkasse er den også utrolig lettkjørt.

Bilen er på ingen måte sportslig satt opp, og byr dermed ikke opp til lekekjøring - og klarer seg ganske midt på treet på ujevnt underlag. Årsaken til kombinasjonen av disse to er at den har relativt god bakkeklaring.

Under lanseringen har vi testet den ut med to forskjellige dieselmotorer og en relativt sprek bensinmotor på 122 hestekrefter. Det er ingen tvil om at dette er en bil som gjør seg best med bensinmotor, og med 122 hestekrefter er bilen i høyeste grad en fin hverdagsbil.

Dieselmotorene gjør bilen tyngere enn den trenger å være, men samtidig er ikke bilen tung nok til at en får særlig utbytte av dreiemomentet. Likevel må vi si at dieselmotoren med 105 hestekrefter og manuell girkasse er på mange måter en veldig god kombinasjon.

Fortsatt en plassmester

Noe av det som vi merket oss mest med den normale Rapid-utgaven, er hvordan Skoda klarer å trylle frem innvendig plass som konkurrentene rett og slett ikke klarer å utnytte på biler av samme fysiske størrelse. Med Spaceback er det mye av den samme historien, der bilen har overraskende mye plass i baksetet - og der bagasjeplassen overgår det du kunne forvente.

Nå er det riktignok ikke fullt så mye bagasjeplass i Spaceback-utgaven som sedan-utgaven, men det skyldes rett og slett lengden på bilen. Med sine 415 liter, er det likevel 35 liter mer enn en Golf

Noe av årsaken til at Skoda klarer å trylle frem mye plass - utover smarte løsninger - er selvsagt også det faktum at bilene er mindre fyllt opp med dilldall og luksus enn en del av sine konkurrenter. Dermed er det plass til mer plass.

Laget litt kjedelig med vilje

Designmessig er bilen med viten og vilje laget ganske traust. Som en del av et konsern som i stor grad differensierer bilmodeller basert på «ettertraktethet», er det viktig at Skoda ikke tråkker VW på tærne.

Utvendig er dermed bilen en stilstudie i nøytralitet. Det er ingenting å bli begeistret av, men Skoda har mer enn nok selvrespekt til å ikke lage noe som er feil på noen måte. Dermed blir Rapid Spaceback en bil som du ikke kommer til å legge merke til i mengden.

Innvendig er det mye av det samme, og der en har hentet mye inspirasjon fra forrige generasjon Golf. Både ratt, instrumentpanel og ikke minst multimedieenheten i midtkonsollen er i praksis hentet rett derifra. Det gjør ting funksjonelt og ikke minst gjennomprøvd - men ingenting du vil huske.

Bilen alle egentlig burde ha?

Rapid Spaceback kommer aldri til å bli førstevalget for de som bryr seg om bil, og det er den heller ikke laget for å være.

Det bilen derimot ser ut til å være er et slags minste felles multiplum for en veldig stor gruppe bilkjøpere. Bilen har rikelig med plass til fire personer, og strengt tatt plass til en femte person også. Bagasjerommet er det umulig å si noe negativt om, noe som bevises at det allerede finnes en enorm gruppe som kjøper i denne størrelsesorden.

Når du så har mulighet til å sette på tilhengerfeste, har et utvalg av både bensin- og dieselmotorer, automat og mauell girkasse, cruisecontrol, mulghet for DAB-radio og navigasjon, multifunksjonsratt og stort sett alt annet du kan forvente, er spørsmålet en bør stille seg: Hva mer trenger man?

Det store trumfkortet til Skoda er selvsagt pris. I Norge er avgiftene alltid noe som vil gjøre at de prosentmessige forskjellene mellom billige og mer påkostede biler blir mindre enn i mange land, men med en startpris på et hårsbredd under 200.000 kroner, så er dette definitivt noe som gir mye bil for pengene. Da er blant annet lettmetallsfelger, multifunksjonsratt, handsfree og cruisecontrol standard.

Til sammenligning starter en Golf på 233.000 kroner. Hyundai i30 begynner teoretisk på 190.000 kroner, men det er i en utgave ingen kjøper bilen i.

Fra et rasjonelt ståsted skal du jobbe litt med å finne gode grunner til å kjøpe noe annet.