Neida, dette er ikke en Golf
Lillebror tar virkelig etter storebror.

TEGERNSEE (Side3): I januar avduket VW den oppgraderte nye Polo, en nyhet som av mange ble sett på nesten som et direkte angrep den europeiske bilkongen Golf.
Det er ikke snakk om en splitter ny bil, men om en ganske betydelig facelift, som innebærer nye motorer, nytt interiør og designendringer.
Nå har vi endelig fått tilbragt litt tid med bilen her på lanseringen i Østerrike, og her er førsteinntrykket så langt.
Skinnet kan bedra
I likhet med den 7. generasjonen av Golf, er det på utsiden ikke all verden av endringer du ser ved første øyekast, men de endringene som er gjort utgjør en betydelig forskjell.
Nye LED-lykter, en ny grill og noen mindre designendringer som hever inntrykket av bilen noen subtile hakk.
Helheten gjør derimot at den nå ser ut som en mini-Golf. Det er nesten så du må gå frem til bilen for å se at: Jo da, den er mindre.
Siden dette er en facelift, er det ikke gjort betydelig endringer med understellet - dette er ikke en forminsket golf, men VW har gjort det de kan for å sørge for at drivstofforbruket på småbilen virkelig skal ned.

Oppsiktsvekkende motorer
Hele linjen med motorer er fornyet, og vi snakker her om forbrukskutt - på papiret - på opp mot en femdel.
Ved lansering er det tre motorer å velge mellom, i totalt seks forskjellige varianter - mens en GTI og Blue GT kommer senere.
På dieselsiden har VW kastet ut både den gamle 1,2 og 1,6-litersmotoren, og erstattet den med en (for Polo) nye sak på 1,4 liter, som du kan få i varianter på 75 eller 90 hestekrefter.
Bluemotion-utgaven av denne modellen har et oppgitt forbruk på 0,32 liter per mil - om du klarer å holde deg i skinnet.
Men når sant skal sies har ikke dieselmotorer og småbiler noe særlig mye med hverandre å gjøre, selv om VW nå har klart å oppå utslippskravene i Euro6 på dieselmotoren.
Utover det prinsipielle om at små biler bør ha bensinmotorer, så er i skrivende øyeblikk dieselutgavene av bilen priset helt ut av markedet. Dieselutgavene med tilsvarende effekt som bensinutgaven koster nær 30.000 kroner mer, og selv med noe lavere forbruk kan det vanskelig forsvares.
Bensin for alle pengene
Skal vi være brutalt ærlige synes vi små biler fortjener bensinmotorer. Den største nyheten her er en énliters turbobensinmotoren, som i utgangspunktet kom fra Up. Denne får du nå i 60 eller 75 hestekrefter, dog førstnevnte bare for syns skyld i markedsføringen for å tilby en lavest mulig innstegspris. I virkeligheten er det bare sistnevnte utgave som er relevant.
Ford har på mange måter satt standarden for hva en énliters tresylindret bensinmotor bør kunne levere, med sin 100/125 hestekrefters EcoBoost-motor, og her ligger VW noe etter.
Vil du derimot har litt mer effekt å boltre deg med, kan du gå for en modifisert utgave av dagens 1,2-liters turbobensinmotor med 90 eller 110 hestekrefter, og dette er hva vi ville gått for. Prisforskjellen på 20 hester fra eller til er rundt 7000 kroner, så det bør være en "no brainer".
Spesielt i kombinasjon med VWs 7-trinns DSG automatkasse, fungerer denne motoren veldig fint til den nye bilen, og gjør at bilen fremstår nærmest oppsiktsvekkende lettkjørt.

Nesten som en Golf på innsiden
For deg som sjåfør er det kanskje vel så viktig at interiøret har fått seg en massiv overhaling. Den gamle modellen har føltes veldig utdatert, men på den nye modellen tas det kjempesprang.
Hele instrumentpanelet, infotainmentsystemet og rattet er byttet ut, i tillegg til en del mindre endringer.
Infotainmentsystemet er hentet fra nye Golf, men har også en del oppgraderinger som blant annet at du kan speile skjermen på enkelte Android-telefoner. GPS-systemet er også forbedret når det kommer til brukervennlighet.
Det hele skaper langt høyere opplevd kvalitet, og den nye Polo er rett og slett et bedre sted å være enn forgjengeren, og gir nå blant annet den oppgraderte Ford Fiesta konkurranse.
Teknologi-boost
VW har nå også bestemt seg for at småbiler bør har mer teknologi tilgjengelig.
Mest imponert er vi kanskje over at adaptive støtdempere (stivheten på understellet kan justeres) nå er tilgjengelig på en bil av denne typen. Dette er noe vi for første gang lot oss imponere av i en sportslig og veldig påkostet Audi for en håndfull år siden, mens dette nå er noe som skal gi ekstra kjøreglede for de som kjøper en Polo til en overkommelig pris.
Prinsippet om at dyr teknologi etter hvert drypper nedover i segmentene er virkelig sant.
Den nye Polo kommer ellers med en lang rekke teknologier som vi ellers tidligere har ansett som forbeholdt litt større biler. Én ting er at VW på modellene folk faktisk kjøper har inkludert parkeringssensorer og ryggekamera. Men her er det enda flere ting som kan gå i stykker imponere.
Bilen tilbys blant annet med sensorer over en lav sko som skal sørge for at du ikke krasjer. Automatisk nødbrems er (selvsagt) på plass i lave hastigheter, slik at du ikke skal kjøre på folk som bråbremser. Men du kan nå også få bilen med radarbasert cruisecontrol (applaus!), slik at du kan slappe av på landeveien, og være relativt sikker på at du ikke vil krasje her heller.
Om uhellet først skulle være ute, har nye Polo også systemer som skal hindre "krasj nummer to" - eller "multikollisjonsbrems" på VW-språket. VW mener nemlig at én av fem ulykker er av nettopp denne typen.
Forøvrig har Polo nå også "trøtthetsvarsling", noe som i praksis betyr at bilen forsøker å lære seg hvordan du kjører bil - og om du avviker fra dette, så anbefaler den at du tar deg en pause.
Vi kommer tilbake med en grundigere gjennomgang av hvordan bilen oppleves når vi har fått kjørt den litt mer - og testet alle motorvarianter.