På tide at nordmenn endrer mening om dette merket

En skikkelig prisbombe fra overraskende hold.

CORSA: Opel har vært gjennom en lang og vanskelig periode, men nå kan alle se fremover. Opel har allerede begynt.
Publisert

Det er ikke til å stikke under en stol: Opel har vært gjennom en kjempenedtur. Merket var et av landets mest solgte gjennom mange år, men så skjedde det noe.

Konkursen i moderselskapet GM under finanskrisen gjorde at selskapet ble vanskjøttet. Modellene ble rett og slett utdaterte og uinteressante, og heller ikke den norske organisasjonen klarte å følge med i svingene.

Men ut fra krisen skred et mer moderne Opel frem. Modellinjen ble oppdatert på løpende bånd. Ikke ble de bare oppgradert, men de var stort sett bra også.

En unødvendig nesestyver

Problemet var at ryktene begynte å gå om at GM ville avvikle hele Opel, og i stedet erstatte det med Chevrolet. Det begynte med at Chevrolet og Opel delte store deler av modellutvalget - og fortsatt med en enorm sponsoravtale med Manchester United. Sistnevnte gjorde at det ble ansett som nær sikkert at det kom til å skje.

Med et allerede skrantende rykte, ble dette dreper'n. De siste årene har Opel holdt seg utenfor topp 10-listen over Norges mest solgte bilmerker. I fjor havnet de på 15. plass med en salgsnedgang på over 18 prosent.

Er her for å bli - og slår tilbake

Men nå er det for lengst klart at det var Chevrolet som tapte kampen om Europa. Ser man på Europa som ett marked, er det bare VW som selger flere biler enn Opel.

Ja, de er større enn Toyota. Større enn BMW. Større enn Peugeot. Og større enn Fiat.

Men i Norge kapret de så vidt 15. plassen foran Suzuki.

Opel-sjefen blir sikker ikke veldig fornøyd over at vi bruker så mye plass på å si hvor de nå kommer fra, men av og til er det greit å være ærlig.

Spesielt nå som de ser ut til å faktisk gjøre de rette tingene.

Nye Corsa er en utstyrsbombe

Den nye Corsa - som kjennere omtaler som Corsa E - er en bil som med all ærlighet ligger et sted mellom en splitter ny bil og en facelift. Den er nemlig like stor som før, men bilens design er endret totalt  - og en har også gjort modifikasjoner i chassis og oppsett.

Utseende er annerledes, men det fremstår litt sprekt og annerledes.

På innsiden er det funksjonelt og pent. Infotainment-skjermen er i utgangspunktet ganske «dum», men blir veldig smart hvis du kobler til en smarttelefon (IntelliLink som de kaller det). Da blir funksjonaliteten ekstra utvidet. Blant annet blir skjermen da en videoskjerm.

Opel Corsa Premium 1,0T

Motor: 4-sylindret bensin u/turbo
Volum: 1.0/999 ccm
Effekt: 90 HK v/3700 RPM
Dreiemoment: 170 Nm v/1800 RPM
Girkasse: 6-trinns manuell
Drift: FWD
Størrelse: 4021/1736/1481 mm
Egenvekt: 1124 kg
Bagasjeplass: 285/710 liter
Hengerfeste: 1200 kg
Toppfart: 170 km/t
0-100: 11,9 sekunder
Forbruk: 0,45 l/mil
CO2: 104 g/km

OFV-pris, frakt tilkommer:
Grunnmodell:
164.900 kroner
Modelltype:
200.900 kroner
Testbil: 217.100 kroner


Mer nyttig er GPS-systemet som leveres gjennom en sammenkobling med iPhone eller Android-telefoner som har GPS-appen BringGo. Prisen for dette er en håndfull hundrelapper.

Så får vi prøve å se gjennom fingrene på at vi ikke er veldig begeistret for setene som ikke har den beste sittekomforten. De kalles komfort, men vi ville nok uten å ha prøvd forskjellen ha fortrukket sportssetene som også er tilgjengelig.

Det er likevel når man ser på utstyrslisten at Corsa blir litt oppsiktsvekkende. Du kan få den - overraskende godt utstyrt - til 164.000 kroner, mens vår testbil av såkalt Premium-utstyrsmodell- til 226.000 kroner kan skryte av følgende:

Bagasjerom med justerbart gulv. 285 liter er derimot langt unna for eksempel hva Hyundai i20 kan tilby.

  • 16" lettmetallsfelger
  • Svingbare Bi-Xenon-lys
  • LED kjørelys
  • 7" infotainmentskjerm med USB og Bluetooth
  • Parkeringssensorer
  • Regnsensor
  • Automatisk nedblendbart speil
  • Justerbart bagasjegulv
  • Multifunksjonsratt i skinn med varme
  • Cruise control
  • Aircondition
  • Justerbar motstand i rattet for bykjøring
  • Hastighetssensitivt rattutslag
  • Automatisk bakkestartkontroll
  • Filskiftvarsler
  • Skiltgjenkjenner
  • Avstandssensor
  • Automatisk nedblending av fjernlys
  • Lukeparkeringsassistent
  • ...og en del mer.

Dette er mildt sagt imponerende på en småbil av denne typen

Ny mini-motor

Det er også svært relevant at de nå har fått på plass betydelig mer effektive og moderne motorer enn tidligere. I Norge er primært en ny 1-liters tresylindret motor på 90 hestekrefter som gjelder.

Før pekte vi nese av en slik motorisering, men det er en stund siden Ford viste verden at downsizing kan være en god greie.

90 hester er ikke det vi vil si drar skinnet av pølsa, men Opel har laget en tresylindret motor som for det første er overraskende stillegående, og som har mer dreiemoment enn du skulle tro.

I kombinasjon med en ny sekstrinns manuell girkasse fungerer det hele veldig godt - selv om det tok oss litt over gjennomsnittlig lang tid å bli vant til clutchen, som er en merkelig kombinasjon av brå og slurete.

Kjøreegenskapene er midt på treet - verken dårlig eller spesielt spennende, der det mest påfallende er at fjæringen er påfallende myk. I praksis betyr det at bilen krenger litt i svingene hvis du presser på - samtidig som den fremstår «på hugget» hvis du gjør brå bevegelser. Det er en underlig kombinasjon som må oppleves for å forstås.

Mye for pengene

Nye Corsa er en bil som på sett og vis overrasker oss litt. På én side kan man si at den faller litt mellom stolene ved å ikke utpeke seg spesielt med design, kjøreegenskaper, forbruk eller motor.

På en annen side er det ingenting av de foregående punktene som er virkelige negative punkter. Det som derimot er hevet er at Opel - som på sett og vis forsøker å være et massemarkedsmerke med noe ekstra - har laget en bil som gir eksepsjonelt mye utstyr for pengene.

Ser man på grunnprisen på bilen, kjemper den med de aller, aller billigste konkurrentene på markedet. Likevel er ting som varme i rattet standard. Er man derimot interessert i litt ekstra, får man overraskende mye for overraskende lite.

Da kan man stille spørsmål ved hvorfor det er 14 merker som selger bedre enn Opel i Norge.