Mercedes S-klasse

Den store klassetesten

Nye S63 AMG er Mercedes’ toppmodell for høyteknologi, ytelse og luksus. For 35 år siden var toppbilen 450 SEL 6,9.

Sist oppdatert

En Mercedes-Benz S-klasse er tradisjonelt en bil som bærer sine teknologiske innovasjoner og komfortable luksus under et vakkert, men diskret skall.

Det finnes mer fengslende Mercedeser. Mer sporty, elegante og flotte. Men S-klassen har alltid vært den som bare glir forbi, og leverer en luksuriøs opplevelse framfor rallyegenskaper. Bilen som trives med en litt anonym tilværelse, men som aldri mangler det lille - eller store - ekstra inni. S-klasse har alltid vært som å ha på seg en eksklusiv pels med hårene inn.

Monsterlimousin

Den nye S63 AMG fører denne tradisjonen videre, et godt stykke. Rent bortsett fra Mercedes S65 AMG er dette den raskeste, mest luksuriøse og nyeste S-klassen som kan kjøpes for penger. Og det gjør den antakelig til den råeste og raskeste av alle luksuslimousinene.

Og selv om S63 kanskje er litt mindre diskret enn noen av diesel-lillebrødrene med mindre felger, skriker den ikke akkurat ut hva den er lagd av.

Den har riktig nok størrelse og pondus på veien. Men har man ikke helt peiling på saker og ting, legger man antakelig ikke merkene med biturbo og V8. Og da har man heller ingen idé om at denne monsterlimousinen lett kan kjøre fra det meste.

Stappfull av toppmoderne tekno

Og slik er det faktisk. S63 er kapabel for 0-100 km/t på bare 4,4 sekunder. Og med riktig bestilt konfigurasjon gjør den 300 km/t. Den firehjulsdrevne varianten er enda kjappere, og klarer 0-100 på fire sekunder.

S63 ser hensiktsmessig ut. Men ikke akkurat aggressiv. Og ser i hvert fall ikke ut slik spesifikasjonene skulle tilsi, noe russiske nyrike neppe liker.

For selv standardversjonen er stappfull av den typen toppmoderne teknologi og hensiktsløs luksus som vil få selv de mest kresne kaliforniske tekno-nerdene til å gå av skaftet av begeistring. Slik pleier det jo å være med S-klasse, men jeg nevner det likevel.

AMG: Mercedes S63 AMG.
AMG: Mercedes S63 AMG.

Den første Sonderklasse

Men, for å feilsitere Buddha: "Du kan egentlig bare vite hvor du er dersom du har funnet ut hvor du har vært".

Og det er derfor vi også har en W116 Mercedes-Benz her. Dette er den første bilen som offisielt ble kalt Sonderklasse, eller "spesialklasse", da den kom i 1972. Og heldigvis er dette eksemplaret en 450 SEL 6,9. Den raskeste, mest luksuriøse og mest teknologisk avanserte S-en som penger kunne kjøpe på 1970-tallet.

En S63 AMG fra en tid før S63 AMG eksisterte - bilen som ble valgt av Sophia Loren (som fikk sin konvertert til en stasjonsvogn for hundene sine), Frank Sinatra og James Hunt, for å nevne tre av dem.

Men er den opprinnelige, raske S-klasse-pappaen stolt av etterfølgeren sin, eller har arvtageren blitt litt på grensen til nyrik?

Den var en orgie i teknologi

SONDERKLASSE: Mercedes-Benz 450 SEL 6,9 (1979)
SONDERKLASSE: Mercedes-Benz 450 SEL 6,9 (1979)

Å sammenligne de to kan virke sprøtt. Hovedsakelig grunnet 450 SEL sitt rene og herlige design. S63 ser litt oppsvulmet ut i forhold. Men vi tilgir det. Moderne ideer om sikkerhet har fjernet noe av den absolutte elegansen fra mange fine biler, så vi ser i stedet på hvor godt 6,9 tåler dagens lys. Og hvor diskret den er.

Den eneste forskjellen mellom 6,9 og V8-eren med mindre motor er merket på bagasjelokket og de litt bredere dekkene, men under panseret sitter en 6,8-liter (jo da, Mercedes hadde det med å runde oppover allerede da) V8 som produserte respektable 290 hester og solide 550 Nm.

Respektabelt den dag i dag

Dette dreiemomentet innebar at den brukte bare tre gir forover, og likevel hadde fart som en sportsbil: 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder og 225 km/t er respektabelt den dag i dag- i 1979 må det ha vært vanvittig.

Den hadde skiver på alle hjul, ABS, termostatstyrt varme, aircondition, sentrallås, og spyler og visker på frontlysene. Til og med kollisjonsputer kunne skaffes til de siste versjonene. Dette virker selvfølgelig nå, men om du tenker på at pizzaen knapt hadde kommet til Nord-Europa da denne bilen ble introdusert, stiller saken seg i et annet lys. Den var en orgie i teknologi.

Verdens lengste utstyrsliste?

Utstyrslisten til den nye S-modellen er bokstavelig talt for omfattende til å gå inn på her, men selv høydepunktene er tallrike og imponerende - det beste bransjen kan tilby.

DASHBORD: S63 har COMAND Online med doble 12,3-tommers fargeskjermer til 3D-kart, WLAN for nettet, 10 GB musikk, DVD, iPod-greier og mer.
DASHBORD: S63 har COMAND Online med doble 12,3-tommers fargeskjermer til 3D-kart, WLAN for nettet, 10 GB musikk, DVD, iPod-greier og mer.

Lysene er adaptive og kraftige LED med lavt forbruk. Girkassa, eksosen, bremselysene, panseret, sikkerhetssystemene, stereoen, bremsesystemet, cruisekontrollen, setene og masse andre funksjoner er adaptive eller aktive, og gjør at S63 sannsynligvis tenker mer enn du gjør. I hvert fall raskere.

Den har nattsyn, et baksete som kan gjøres om til en grei kopi av sengen i første klasse på et fly, mer lagringsplass for musikk enn en normal hjemme-pc, tre tv-skjermer, et 360 graders kamera, kjøleskap, innebygd internett, og noe som kalles en Air Balance Package for "ionisering, filtrering og parfymering", med ulike lukter som kan tilpasses humøret ditt.

Den har også elastiske nett i bagasjerommet. Og dette er bare litt av det du kan velge fra lista som er like lang som en løpsk rull med kjøkkenpapir.

Føles som et romskip

Og teknologisjokket fortsetter når du setter deg inn. For S63 føles som et romskip. En kapsel av total isolasjon, med svart lær og metallaktig asketre - et fort hvor du er vernet mot alt der ute.

Det stikk motsatte av en 6,9, som er en lystig festival av beige velur. De er som natt og dag: 6,9-eren er lys, lett og enkel, med instrumenter som ganske enkelt viser vanntemperatur, oljetrykk og bensinbeholdning, et speedometer, turteller og klokke.

DASHBORD: 450 SEL har speedometer, bensinmåler, olje- og vannmålere, og en bråkete klokke.
DASHBORD: 450 SEL har speedometer, bensinmåler, olje- og vannmålere, og en bråkete klokke.

Varmen kontrolleres fra varm til kald med en spak, og et ratt justerer vifta. Du justerer setene med noen flere spaker - det er en enkel glede i alt dette.

S63 har to digre TFT-skjermer foran (12,3 tommer hver), og de gir deg en forvirrende mengde informasjon. Setene kan justeres i det uendelige, og midtkonsollen er overstrødd med kriker og kroker fylt med teknologi som er som tatt rett fra kulissene til Starship Troopers.

Føles som trolldom

Men tross all denne avanserte høyteknologien (du vil sannsynligvis oppdage nye duppeditter på denne bilen fire år etter at du kjøpte den), kjører S63 slik ingen annen bil kan.

Mercedes Magic Body Control heter det - et passende navn. Det føles som trolldom. Velg et gir (praktisk talt hvilket som helst er greit, takket være et dreiemoment på 900 Nm) og kjør gjennom en sving. Kameraer gransker hvordan veien er framover, og forteller fjæringen hva den skal gjøre for å jevne ut humpene.

Dette er naturligvis nyttig under kjøring på motorveier også, men magien sørger for at S63 på dårligere veier føles som en massiv, men delvis bedøvd Lotus Evora. Det høres kanskje litt teit ut, men det er sant.

LYSENE: S63 har LED-lykter med variabel lysfordeling foran, Active Light System, lys som følger svingene, utvidet tåkelys-funksjon, Adaptive High Beam Assist, og Night Vision.
LYSENE: S63 har LED-lykter med variabel lysfordeling foran, Active Light System, lys som følger svingene, utvidet tåkelys-funksjon, Adaptive High Beam Assist, og Night Vision.

Og kreftene, de er ganske enkelt enorme. Ikke bare rent fysisk, som hos andre AMG-produkter, men kolossale. Den feier forbi all annen trafikk som om den nettopp har slukt en stor dose nitro og svovel.

En av tidenes innovasjoner

6,9 har naturligvis sin egen versjon av Magic Body Control i form av hydro-pneumatisk fjæring - et system som ble funnet opp av Citroën og deretter gjort bedre av Mercedes. Enda en av den tidens innovasjoner; en som gir 6,9 bedre kjøreegenskaper rett fram enn 75 prosent av bilene som ble solgt i 2013.

Men i svinger krever den originale S-bilen fremdeles noe justering og mye krenging av hodet, selv om den standard differensialbremsen lar den holde et svært overraskende bra spor - selv på 14-tommers hjul med 70-profils dekk som ser ut som runde hoppeslott sammenlignet med den nærmest påmalte 20-tommersgummien på S63. Dette er vanvittig underholdende.

Trygghet og tillit

Men når du setter deg i nye S-en, innser du hvor langt teknikken har komme. Mindre mekanisk, javel. Mindre føling med veien, jo avgjort. Men totalt bedre på alle andre måter.

LYS: 450 SEL 6,9 har en lyspære.
LYS: 450 SEL 6,9 har en lyspære.

Men, tross de absolutte forskjellene som er utviklet gjennom 40 år, føles 450 SEL 6,9 og S63 definitivt som biler som har kommet fra den samme støpeformen. Det går en klar linje mellom det som var den beste, store luksusbilen på 1970-tallet og den mest forbløffende lynraske limousinen i 2013. De har en egen karakter; som det tar litt lengre enn vanlig å oppdage skikkelig.

Men det er også noe mer - noe som skiller S-klassen fra alle andre biler.

Det dreier seg om trygghet og tillit. Det dreier seg om penger kontra kraft.

Makt snakker lavmælt

KLASSEREISE: Når du setter deg i nye S-en, innser du hvor langt teknikken har komme. Mindre mekanisk, javel. Mindre føling med veien, jo avgjort. Men totalt bedre på alle andre måter.
KLASSEREISE: Når du setter deg i nye S-en, innser du hvor langt teknikken har komme. Mindre mekanisk, javel. Mindre føling med veien, jo avgjort. Men totalt bedre på alle andre måter.

Saken er at penger liker å vise seg fram. Penger kjører superbil: En gul Bentley eller en enorm SUV fulgt av et ubestemmelig entourage. Selv når pengene tror at de er diskrete, klarer de ikke å la være å annonsere sin tilstedeværelse.

Men de med makt - ordentlig makt, vil sitte i en rask Mercedes S-klasse.

Og dersom jeg får velge, er jeg ikke i tvil om hvem jeg ville haike med. For makt snakker lavmælt.

Tekniske data

Mercedes-Benz 450 SEL 6,9 (1979)

Mercedes-Benz S63 AMG (2013)

Pris

23 850 GBP (1979, i England)

2 149 900 kroner

Motor/drivlinje

6834 ccm V8, 3-trinns auto, differensialbrems, bakhjulsdrift

5461 ccm bi-turbo V8, 7-trinns MCT auto, bakhjulsdrift

Ytelse

290 hk v/4250 o/min, 550 Nm v/3000 o/min

584 hk v/5500 o/min, 900 Nm v/2250 o/min

0-100 km/t

7,4 sekunder

4,4 sekunder

Toppfart

225 km/t

250 km/t (elektronisk sperret)

Forbruk

2,02 l/mil (i test)

1,35 l/mil (i test)

CO2-utslipp

Ikke tilgjengelig

237 g/km

Vekt

1935

2070

Les også:

Her står fotoboksene som håver inn mest

Da denne var ny var 135 hk "voldsom ytelse"

Nye Citroën C4 Cactus kan du kjøre fra sofaen

BIG BOSS: Dette er den absolutte sjefen nå, S65 AMG. FOTO: Daimler AG
BIG BOSS: Dette er den absolutte sjefen nå, S65 AMG. FOTO: Daimler AG Foto: Daimler AG - Global Communicatio

Denne saken ble første gang publisert 18/02 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også