Dersom man har anledning til å bli fraktet fra a til å i noe av det ypperste innen kategorien luksusbil, er det vanskelig å komme utenom Mercedes S-klasse. Hvis man i tillegg ønsker at det skal gå uhyggelig fort, kommer man ikke utenom Mercedes' absolutte flaggskip; nye S 65 AMG.

Den har selvsagt det meste man kan begjære av luksusutstyr - i tillegg til ytelser som man må til superbilene for å finne.

Den 6,0-liters store 12-sylindrede motoren med to turboer yter hele 630 hk og har et dreiemoment på 1000 newtonmeter. 0-100 km/t går unna på 4,3 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t.

Den skal være både sterkere og mer dynamisk enn sin forgjenger, men også mer effektiv. Det gjennomsnittlige forbruket er oppgitt til 1,19 liter per mil ved blandet kjøring. Sikkert ikke så lett å oppnå med en 630 hesters biturbo under panseret.

Utslippet er fortsatt relativt massivt, hele 279 g/km, men det må tas med i betraktningen at dette er en tung og råsterk bil. Ifølge Mercedes tilfredsstiller den store S AMG-en Euro 6-standarden, som formelt ikke gjelder før fra september 2014. Euro 6-reglene krever at kvelningsstoffene reduseres med 50 prosent sammenlignet med dagens Euro 5-regler.

S 65 AMG har blant annet karbonkeramiske bremser, og AMG-understellet er basert på nye Magic Body Control, det første støtdempersystemet som skanner veien og tilpasser bilens oppsett til ujevnhetene som kommer.

MASSIV: Noe av det ypperste man kan få innen kategorien superrask luksusbil. FOTO: Daimler AG © Daimler AG - Global Communicatio

© Daimler AG - Global Communicatio

Kommer til Norge

Bilen vises for første gang under Los Angeles International Auto Show og Tokyo Motor Show, begge fra 20. november til første desember. Markedslansering er mars 2014. Norsk pris er ennå ikke klar.

- Våre 12-sylindrede versjoner er sjeldne i Norge, og derfor ekstra stas å kunne tilby kresne entusiaster, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Les også:

Her er USAs hotteste biler

Svært mange nordmenn venter på denne

Er moderne elbiler brannfarlige?

JEEVES: Standarden for privatsjåføren ser litt mer enn grei ut. FOTO: Daimler AG © Daimler AG - Global Communicatio

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!