Nye Range Rover var ikke mange dager gammel før tuningselskapene kastet seg over den.

Tuningselskapene er spesialister som "pimper", altså fikser på etablerte bilmodeller. Det innebærer ofte mer krefter og mer visuell kraft. Utseendemessig betyr det som regel at bilene senkes, får bredere skjermer, heftigere dekk og felger og mer stæsj.

Ikke alle lar seg begeistre av tuningselskapenes inngrep, men dette er big business. Hvert år arrangeres store messer og show for tuningentusiastene, og det finnes sågar en egen Miss Tuning-konkurranse.

Tyskland er blant landene med flest tuningselskaper. Tuneren Hamann er blant de mest profilerte, og der har man lagt planer for en Range Rover som garantert vil vekke oppmerksomhet - og sikkert noe bestyrtelse. Dette er ikke bilen for de som liker moderate kjøretøy.

Mystére er navnet på doningen. Den er blant annet senket fire centimeter, og utstyrt med 23-tommers felger og 305/30/23-dekk.

Den er også åtte centimeter bredere enn originalen, og Hamann lover å tyne mer kraft ut av den 5,0-liters kompressormatede V8-eren med 510 hk.

=

KAN SES: Mystére senket 40 mm og utstyrt med 23-tommers felger og 305/30/23-dekk. FOTO: Hamann Motorsport

=

Lanterne i farta

Nylig ble også Range Rover Sport presentert. Og selv om den ikke er ventet til forhandlerne før i november, har tuningselskapet Lumma allerede planene klare for en Range Rover Sport som vil lyse opp på veien som en dragartist blant statsautoriserte revisorer.

Lumma CLR RS er navnet på bilen som selskapet mener vil ha "imponerende tilstedeværelse". Range Rover-en skal utstyres med et såkalt widebody-sett.

Går man for drøyeste pakke, er 23-tommers felger og 305/30-23-dekk inkludert. Er man litt mer beskjeden kan man gå for 22-tommere og 305/35-22-dekk.

Oppmerksomheten er uansett sikret

=

SPORT: CLR RS er navnet på Lummas syn på Range Rover Sport. FOTO: Lumma

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!