Bilen BMW må hate
Mercedes har gitt über-bilen E63 AMG firehjulsdrift. Og en S-versjon.

På den forrige E63 AMG droppet Mercedes-spesialisten den selvpustende motoren til fordel for turbo. Noe av det fantastiske lydbildet forsvant, men den er like fullt en absolutt, herlig, sprudlende tøylesløs bil med sans for drama. Men den har gjerne havnet litt skyggen av BMW M5. Helt til nå.
For nå er en fornyet E63 AMG her med ny styling og bedre sikkerhet. Pluss en S-versjon. Og S-en en enda kraftigere. Dette er bilen som tallmessig setter BMW M5 ettertrykkelig på plass.
I den gamle E AMG var det to motorvalg: Standardbilen hadde 525 hk, og ekstrapakken ga den 557 hk.
Nå har den "normale" bilen 557, og S-en har vokst til 585 og 800 Nm. Det betyr at S 4Matic vil gjøre 0-100 på 3,6 sekunder. Med bare bakhjulsdrift må man bruke hele 4,1 sekunder på det samme.
Ille, altså.

Har den ulemper?
For her er det forskjeller. Du merker raskt om det er 4Matic-versjonen du kjører. Når du akselererer biter den seg fast. Når du tar svinger, hogger den seg ned i asfalten. Når du bånner gassen midt i svingen, følger bilen villig etter. Firehjulsdrift er ganske enkelt bedre.
Den er det beste av to verdener: Fremdeles gøyal, og også raskere. Versjonen med kun bakhjulsdrift er i hovedsak en bil som fører en kontinuerlig kamp mellom dreiemoment og asfalt. Den er rask, bevares, men den må jobbe mer for å være det.
Har den ulemper? Det må i så fall være den syvtrinns girkassa, som tross ansiktsløftningen ikke er noe raskere. Men det gjelder begge bilene, så det er ingen grunn til å droppe 4Matic. Og nesa føles litt tyngre med firehjulsdrift, men ikke så mye at det blir frustrerende, eller at den svinger dårligere. Du kan bare ane det.
AMG regner med at 90 prosent av salget blir 4Matic - så bra er den.
Spesifikasjoner

Mercedes E63 AMG S 4Matic
Motor: 5461 ccm, V8
Drift: 4WD,
Hk 585
Dreiemoment: 800 Nm,
Forbruk: 1,02 l/mil
CO2-utslipp: 242 g/km
0-100 km/t: 3,6 sek
Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret)
Vekt: 1940 kg
PRIS: Cirka 1,8 millioner for versjonen uten 4Matic
DOMMEN: E63 med firehjulsdrift gjør noe nytt med markedet for de kjappeste sedanene.
Les også:
Drømmebiler med plass til hele familien
