Regnet klasker i frontruta og det svingete asfaltbåndet på vei ned Rendalen blir såpeglatt. Ikke at det affiserer verken bil eller sjåfør veldig mye. De siste dagene har vi tilbrakt over 3000 km bak rattet på den nyfriserte Mercedes E-klasse, og har vent oss til at bilen tar utfordringene på strak arm.

AMG-understellet samler opp ujevnhetene fra det grove, rufsete asfaltunderlaget. Samtidig gir styringen umiddelbar tilbakemelding og beskjed hvis Conti SportContact-dekkene strever med grepet i regnværet.

Sportssetene kjennes behagelige selv etter mange timer på veien. Harman Kardon-anlegget sprer liflige toner i kupeen. Dette må være en av de beste bilene på langtur i Norge, oppsummerer jeg for meg selv.

Møtt med mistro

Like overbevist var jeg ikke for en snau uke siden. Da kikket jeg litt mistroisk på den nye fronten, der særegne LED-kjørelys og en svær Mercedes-stjerne sladrer prangende om at her kommer en kostbar ny E-klasse. Ikke det beste utgangspunktet, når du ønsker å ligge lavt i terrenget langs nøye overvåkede norske landeveier.

Den store stjernen er for øvrig en del av AMG-sportspakken på vår testbil. Og resten av AMG-pynten er heller ikke med på å kamuflere Mercedes-E-klasse. Her er det karosseriskjørt hele veien rundt, og et eksosanlegg bak som nok passer bedre på en E 500 med 408 hk, enn en E 220 CDI med 170 dieselhester.

=

LANGTUR: Den første overraskelsen er hvor lettmanøvrert Mercedesen kjennes. Her snakker vi tross alt om en bil på 4,91 meter og 1845 kilo med fører: FOTO: Terje Bjørnsen

Da blir vi mer glade over de tekniske oppgraderingene som følger AMG-pakken: Sportsseter, girhendler på rattet, større hjul og ikke minst sportsfjæringen. Men mer om dette senere.

Vi skal nordover gjennom Norge, og det frister ikke spesielt å kjøre verken E6 eller riksvei 3 i Østerdalen. Mye trafikk og kostbare fartskontroller om du glemmer å låse cruisekontrollen i sikre fartsområder. Og skal man kjenne på noe annet enn retningsstabilitet og komfortegenskaper i en ny bil, finnes det langt bedre veier å gjøre det på.

Neppe mer behagelig enn i E-klasse

Derfor legger vi opp en rute som holder oss mest mulig unna de kjedelige veistrekningene. En som virkelig kan utfordre E-klasse på kjøreglede og dynamikk. Punkter der E-klasse normalt sett ligger et hakk etter konkurrentene fra München og Ingolstadt.

Allerede ved Eidsvoll sier vi takk for følget til E6. Den korte motorveispurten ut fra Oslo bekrefter noe vi allerede vet: Skal du sløve av gårde i trafikkstrømmen på store utfartsårer, blir det neppe mer behagelig enn i E-klasse. Bare kryss av for avstandsradar i ekstrautstyrslisten, så blir komfortopplevelsen komplett.

=

PERFEKT: Noen sportsunderstell blir veldig orientert mot strøken europeisk asfalt, men på E-klasse virker avstemmingen av dekk og understell nær perfekt for Norge. FOTO: Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA

Motor, cm3: 2143

Effekt, hk ved o/min: 170/3000-4200

Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1400-2800

Egenvekt, kg: 1845

Tilhengervekt, kg: 2100/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 491/185/149

Bagasjerom, liter: 695-1950

Standard dekkdimensjon: 225/55-16Y

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,54

CO2-utslipp, g/km: 142

0-100 km/t, fabrikk, sek: 8,6

Toppfart, km/t: 216

Pris fra, kr: 529 000

Pris testbil, kr: 762 000

Veiene blir smalere og svingene kommer tettere. Vi nærmer oss Drevsjø og man skulle tro utenomjordiske hadde strålet opp alt liv til moderskipet. Det går 10-15 minutter mellom hver bil i horisonten, så vi kan virkelig nyte det E-klasse har å by på.

AMG-pakkens gleder

Den første overraskelsen er hvor lettmanøvrert Mercedesen kjennes. Her snakker vi tross alt om en bil på 4,91 meter og 1845 kilo med fører. Hovedgrunnen ligger i en sitteposisjon med god sikt alle veier. En annen at du sitter tett på fronten og ikke har et hav av dashbord fram mot frontruten. Først når du kikker i speilet, tenker du på hvor mye bil det kommer bak deg.

Veikvaliteten på riksveier med to- og tresifret betegnelse er variabel. Enda mer spennende blir det når vi begir oss ut på fylkesveinettet nord for Røros. Men det er nettopp under slike forhold sportsunderstellet i AMG-pakken eksellerer. Dekkdimensjonen er asymmetrisk; 245/48-18 i front og litt bredere og lavere bak med 265/35-18.

Avstemmingen av dekk og understell virker nær perfekt for Norge. Noen sportsunderstell blir veldig orientert mot strøken europeisk asfalt. På ruglete og sprukne overflater blir det hardt og urolig; bilen skvetter rundt som en nervøs fuglehund.

Mercedes' AMG-oppsett gir kanskje avkall på det mest ekstreme veigrepet på biljardbord-underlag. I stedet suger det til seg de forstyrrende ujevnhetene, slik at du kan gå inn i svingene uten angst for at du plutselig blir kastet en halvmeter ut av kurs.

Milene forsvinner i en jevn, kompetent strøm av kjøreglede og -opplevelser. Roen har for lengst senket seg i cockpit, her er det ingen stress og uro. Slik det blir når tilliten mellom bil og fører er etablert.

=

DET BESTE STEDET: E-klasse har masse plass både i baksetet og i bagasjerommet, men førerplassen er stedet man helst vi være. FOTO: Terje Bjørnsen

TESTDATA  

60-100 km/t, 4. gir: 6,2

60-100 km/t, 5. gir: 8,8

60-100 km/t, kickdown: 5,3

80-120 km/t, 4. gir: 6,9

80-120 km/t, 5. gir: 9,2

80-120 km/t, 6. gir: 11,9

80-120 km/t, kickdown: 6,5

Støy tomgang, dBA: 49,3

Støy 50 km/t, dBA: 61,1

Støy 80 km/t, dBA: 66,4

Støy 100 km/t, dBA: 69,4

Langtestforbruk, l/mil: 0,61

Det mest irriterende

Motor- og girkasse er med på å sette rammene for underveisopplevelsen. Vi kjenner godt den firesylindrede dieselen fra før; 170 hk mellom 3000-4200 o/min, solide 400 Nm mellom 1400-2800 o/min. Koblet sammen med sjutrinns automat gir dette en tilbakelent, kontinuerlig kraftstrøm. En som sørger for et sømløst skyv ut av svinger, opp bakker og når du skal kjøre forbi langsom trafikk.

Det er likevel ikke bare jubel. Skal du hente ut maksimalt med krefter, blir drivlinjen småstresset og diesellyden knakker seg vei inn i kupeen. Det mest irriterende er automatgiret: Stadig litt for sent ute med å lese kjøresituasjonen og elektronikken kunne nemlig vært kjappere med å gire ned et hakk. Noen ganger overkompenserer girkassen med plutselig å gire ned to trinn når du egentlig ikke trenger kraften lenger.

Du kan selvfølgelig velge sportsinnstillingen i automatkassen, men da synes vi den blir vel hissig på grøten. Derfor er det fint med den manuelle muligheten og velge gir selv med hendlene på rattet. Du lærer deg raskt i hvilke kjøresituasjoner manuell overstyring er av det gode og selv bør velge gir gjennom en svingkombinasjon eller i en forbikjøring.

Selv med last i bilen har 220-motoren nok krefter til å holde seg i grønn sone både komfort- og forbruksmessig. Våre testmålinger viser at bilen ikke er lynrask, men likevel har et merkbart overtak i forhold rimeligere familiebiler med toliters diesel.

Vi har snaut 1300 kilometer på tripptelleren første gang vi føler behov for å nærme oss en dieselpumpe. Det skyldes delvis at bilen er gjerrig med drivstoffet og delvis at vår bil er utstyrt med en ekstra stor 80-liters tank.

Vi kimser uansett ikke av et langtursforbruk på 0,57 l/mil. Med et snittforbruk i hele testperioden på 0,61 l/mil har E 200 T CDI sitt på det tørre, ikke minst med tanke på bilstørrelse, komfortnivå og gode ytelser.

=

KONG KOMFORT: Skal du sløve av gårde i trafikkstrømmen på store utfartsårer, blir det neppe mer behagelig enn i E-klasse. FOTO: Terje Bjørnsen

Vi Menn Bil Top Gear mener

Facelift-versjonen av E-klasse har alle de gode Mercedes-egenskapene intakt: Den store plassen i bagasjerom og baksete, solid kvalitetsfølelse og svært god totalkomfort.

I tillegg gir AMG-pakken (koster fra 33 500 til 40 000 kroner) bilen en ekstra dimensjon når det gjelder kjørefølelse: Du får vridd bilen et par knepp i riktig retning på sportslighetsskalaen.

Ikke så mye at det ødelegger Mercedes-egenskapene, men akkurat nok til at du ikke savner en Audi A6 eller BMW 5-serie hver gang veien svinger.

=

KRYSS AV: Skal du ha E-klasse med kjøreglede, pass på å krysse av for AMG i utstyrslisten. FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!