Brabus 850 6.0 Biturbo er navnet på dette familiebilmonsteret som er basert på Mercedes E63 AMG.

Der AMG-en yter 585 hk og 800 Nm (S 4Matic-versjonen), yter Brabus-utgaven hele 850 hk og 1450 Nm. Dreiemomentet er så rått at det er elektronisk kontrollert til 1150 Nm av hensyn til motorens levetid.

Den kraftige økningen i hk og Nm skyldes at den tyske tuneren Brabus har økt sylindervolumet på V8 turbomotoren fra 5461 cm3 til 5912 cm3. Mercedes-spesialisten har også installert større turboer, kompressor og spesialkomponert eksosmanifold.

350 km/t med spesialdekk

Trimmingen er tilgjengelig for både den bakhjulsdrevne og S 4Matic-versjonen av E63 AMG, og gjør bilen i stand til å mestre 0-100 km/t på 3,1 sekunder. Det er raskere enn svært mange superbiler.

Toppfarten er elektronisk sperret på 300 km/t. Men dersom du velger spesialdekk, konstruert for høyere hastigheter, kan du oppleve et frislipp til 350 km/t, ifølge Brabus. Det omfatter bare sedanversjonen.

Forbruket er også ganske heftig, oppgitt til 1,4 liter per mil ved bykjøring og 1,03 liter ved blandet kjøring. CO2-utslippet er oppgitt til 242 g/km.

I tillegg til den relativt kraftige justeringen av ytelsene, har Brabus blant annet utstyrt AMG-en med større luftinntakt foran, samt integrerte luftkanaler ved skjermene for å gi motoren tilstrekkelig kjøling.

=

BEGRENSET: Bilen har så mye dreiemoment at Brabus har satt elektronisk begrensnin av hensyn til motorens levetid. FOTO: Brabus

En frontspoiler i karbon skal redusere løft og holde marktrykk på forakslingen ved høye hastigheter. Diffuser i karbon, Brabus sportseksos og keramisk bekledde enderør hører også med.

Ikke vekk naboene, Dieter!

Velger du sportsinnstilling skal eksosen gi fra seg en lyd som ikke levner tvil som at bilen din har ekstremt mange hesterkrefter. Men dersom naboene ikke lar seg imponere av bulder og brak, kan du med en knapp velge "nærmiljølyd", som Brabus kaller "Coming Home". Da skal monsteret kun gi fra seg en "hviskende lyd".

Brabus tilbyr også skreddersydde dekk- og felgkombinasjoner. Går man for hvasseste kombo får man 20-tommers felger med 255/30 ZR 20-dekk foran og 295/25 ZR 20 bak.

=

PUSTER: Seter i Alcantare. FOTO: Brabus

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!