Test: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1,9 JTDm, 2008:

Italiensk glede

Om du skal ha en Alfa Romeo 159, er det denne utgaven du skal velge.

Foto: Foto: Ståle Frydenlund
Sist oppdatert
Foto: Foto: Ståle Frydenlund

Det er noe spesielt med Alfa Romeo. De gir så mange av bilene sine et utseende man ikke kan unngå å reagere på, og det samme gjelder kjøreegenskapene. Særlig i den ansiktsløftede utgaven av 159.

Til 2008-sesongen har Alfa Romeo gitt 159 en midtlivsoppdatering, heldigvis uten å tulle noe særlig med det herlige eksteriøret. Men de har rettet opp i noe av det vi har pirket på tidligere, og gjort det gode enda bedre. I tillegg er den tilgjengelig i utstyrsvarianten Sport, som vi tester her.

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen

Alfa Romeo 159 er en bil som faller litt mellom flere forskjellige stoler. Størrelsesmessig kan den anses som en kompakt familiebil, og biler som BMW 3-Serie, Audi A4, Mercedes-Benz C-Klasse, Saab 9-3 og Volvo S40/V50 kan regnes som de nærmeste konkurrentene. Men Alfa Romeo har prioritert nydelig design fremfor innvendig plass, noe som gjør bilen noe mindre egnet som familiebil enn nevnte konkurrenter.

Les her om BMWs oppdaterte 3-Serie

Foto: Foto: Ståle Frydenlund

Kjøreegenskaper: 6

Tekniske data

Motor: R4, 1910 ccm

Effekt: 150 hk v/4000 o/min

Dreiemoment: 320 Nm v/2000 o/min

0-100 km/t: 9,6 sek

Toppfart: 208 km/t

Egenvekt: 1540 kg

Maks hengervekt: 1500 kg

Bagasjerom: 445 l

Pris med 120 hk diesel, fra: Kr 369 900

Pris med 150 hk diesel, fra: Kr 409 900

Pris testbil, fra: Kr 429 900

Alfa Romeo 159 har nydelig balanse, kombinert med en styring der både presisjon, tyngde og følelsen er helt riktig. Den ansiktsløftede utgaven har fått en del aluminiumsbiter og et knippe andre ombygde, lettere deler i understellet, samt lettere felger. Til sammen - riktignok inkludert noen andre småtterier - har dette gitt 45 kg lavere vekt.

I tillegg har 159 fått den elektroniske Q2-differensialløsningen som standard. Dette systemet bruker bremsene aktivt for å hjelpe bilen gjennom svingene, så kreftene når bakken på best mulig måte.

I praksis gir dette en bil som er nydelig å kjøre - på alle typer vei, i alle typer svinger, og selv når underlaget er dårlig. Vi kjenner hele tiden hvor bilen er og hva som er i ferd med å skje; tilbakemeldingene er gode og ufordekte. 17-tommerne, som er standardmonterte på Sport-utgaven, er skodd med 225.50-dekk, og dette er en perfekt kombinasjon på bilen. Man slipper sporing og dårlig komfort, men har fortsatt styrefølelse og veigrep i store mengder.

Les vår test av den aller sportsligste 159-utgaven, TI

Kjøremessig er Alfa Romeo 159 helt i toppen i segmentet, og den minner på veldig mange måter om BMW 3-Serie. Og det er en hedersbetegnelse. Dessuten er den morsom uten at komforten er skadelidende; bilen takler ujevn vei på en glitrende måte. Du kjenner at det er humper på veien, men slipper å få ristet løs jekslene. 159 leverer faktisk også kjøreglede når man kjører sakte - dette er en bil det til og med er stas å stå i kø med.

Motor: 5

150-hestersutgaven av motoren er riktig i 159.
150-hestersutgaven av motoren er riktig i 159. Foto: Foto: Ståle Frydenlund

Den 1,9 liter store dieselmotoren kjenner vi godt; den tjenestegjør i en rekke modeller fra Alfa Romeo og Fiat, Opel og Saab. I laveffektsutgave kjennes den strupet og tam, men i de kraftigere versjonene - som har fått 16 ventiler - er den mye bedre.

Testbilen har 150-hestersutgaven av motoren, og dette er riktig motorisering for 159. Den er turtallsvillig, men med en herlig, manuellsjaltet sekstrinnsgirkasse er det en fryd å la motoren få turtallet den vil ha.

Kraftutviklingen er nesten som på en bensinmotor; det kommer mer og mer oppover turtallsskalaen. Og når du ytnytter potensialet, har den godt fraspark. Motoren gir riktignok 320 Nm allerede fra 2000 o/min, men i praksis ble det fort til at vi hentet turtall i stedet for å flyte på det høye momentet på lave turtall. Fordi det er så herlig. Den høres nesten ikke, og på høye turtall gir den fra seg en fin sang.

Ytelser: 4

Selv om motoren er pigg, særlig på toppen, gjør ikke 150 hestekrefter 159 til noen racerbil. Den har de kreftene som trengs, og mer til, men den helt store krafteksplosjonen har den ikke. Med riktig bruk av den manuellsjaltede sekstrinnsgirkassa får du fine forbikjøringsressurser, men lar du den beholde lave til middels turtall, er det ikke så voldsomt mye å hente.

Eksteriør: 6

Heldigvis lot Alfa Romeo eksteriøret være i fred da de ga bilen en ansiktsløftning. Så den har fortsatt en av bilverdenens tøffeste snuter, den har en nett og vakker profil, og hekken er nydelig. Til og med undertegnedes ikke spesielt bilinteresserte mor ble stående og nyte synet av bilen.

Vakkert, gjennomført sporty og førervennlig, med førermiljø vridd mot føreren.
Vakkert, gjennomført sporty og førervennlig, med førermiljø vridd mot føreren. Foto: Foto: Ståle Frydenlund

Interiør: 3

Karakteren for interiøret er som alltid todelt. I 159s tilfelle får den full pott fordi det er så vakkert, så gjennomført sporty og førervennlig - med førermiljø vridd mot føreren, et nydelig og svært gripevennlig skinn- og aluminiumsratt, en vakker aluminiumsmidtkonsoll med runde instrumenter plassert dypt der inne.

Den dieselmotoriserte bilen har til og med en turbotrykksmåler i midtkonsollen, og det er stas.

Noen detaljer ser litt gammeldagse og billige ut, men totalopplevelsen er fortsatt svært god. De elektrisk justerbare skinn-sportssetene, som er standard i Sport-utgaven, er blant de aller beste vi noensinne har plassert hekken i. Og ergonomien er så godt som perfekt.

Problemet for Alfa Romeo, og det som ødelegger for en god karakter for interiøret, er at bilen er et halvt nummer for liten. Undertegnede, som ikke er spesielt stor, dunker nesten hodet i taket og må kikke ned for å se ut av frontruta.

Beinplassen foran er god, men i baksetet er det verre stilt. For her er det trangt i alle retninger. Bakdørene er små, og bagasjerommet er forsvinnende lite. Når bilen i tillegg er bestykket med en trang bakluke, blir det vanskelig å få utnyttet det lille rommet.

Sportwagon-stasjonsvogna har riktignok fått en enkel løsning for å legge ned baksetene, men bilen er fremdeles mer en vakker bil med stående hekk enn en tradisjonell stasjonsvogn. Skal du ha en familiebil, og har et visst behov for å ha med deg ting, bør du se i andre retninger.

Komfort: 5

På tross av 17-tommere, har Alfa Romeo 159 Sport et understell som tar unna selv våre dårligste veier. 50-profil er noe av forklaringen på dette, men det teknikerne har gjort med støtdempere, fjærer og geometri har antakeligvis mye mer av æren for dette. 159 er en fryd å kjøre, uansett underlag.

Dekkene støyer imidlertid noe, men vind- og motorstøy er det lite av. Det at bilen er såpass trang som den er, ødelegger noe av totalinntrykket. I hvert fall for dem av oss som er bitte litt over gjennomsnittet lange, eller for de stakkarne som må sitte bak.

Design foran det praktiske. Bagasjeplassen er snau i 159 Sportywagon.
Design foran det praktiske. Bagasjeplassen er snau i 159 Sportywagon. Foto: Foto: Ståle Frydenlund

Sikkerhet: 5

Sedanutgaven av Alfa Romeo 159 ble testet i EuroNCAP-test i 2006. Den fikk gode karakterer både for front- og sidekollisjon. Det ga fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, mens den fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.

Du kan kjøpe med kne-airbag for føreren, og de 700 kronene skal du koste på deg. Sikkerhetsutstyret er bra og ESP-systemet fungerer fint. Den elektroniske "diffbremsen" bidrar også til å gi bilen sikre kjøreegenskaper.

Pris/utstyr: 3

I skrivende stund, nærmere bestemt september 2008, koster en 159 Sportwagon fra 369 900 kroner, da med 120-hesters dieselmotor. Med 150-hesters diesel må du ut med 40 000 kroner til, og ytterligere 20 000 kroner for å få Sport-utgaven. Altså ender prisen på 429 900 kroner.

Sammenliknet med konkurrentene skiller den seg ikke særlig ut prismessig, men du får med mye utstyr for ikke altfor mye penger om du velger den testede Sport-versjonen.

Vi er fortsatt usikre på hvordan annenhåndsverdien av bilen vil være; Alfa Romeo har generelt høyt verditap her i landet. Men bilene er blitt mye bedre enn før, så nå er det folks bevissthet som må oppdateres, ikke bilene.

LES VÅRE TESTER AV BILENS NÆRMESTE KONKURRENTER:

3-Serie:

Grommeste cab i klassen - les test av BMW M3 Cab her!

Trivelig og kjøreglad: test av BMW 318d Touring

Den dieselmotoriserte bilen har til og med en turbotrykksmåler i midtkonsollen, og det er stas.
Den dieselmotoriserte bilen har til og med en turbotrykksmåler i midtkonsollen, og det er stas. Foto: Foto: Ståle Frydenlund

Den kjøreglade: test av BMW 325

Audi A4:

Småsporty familietralle: Audi A4 Avant prøvekjørt

Kostbar kraftpakke: Test av Audi A4 2,7 TDI

Bedre og billigere: Test av Audi A4 2,0 TDI

Mercedes-Benz C-Klasse:

Frir til nye kjøpere: Mercedes-Benz C200 CDI stv

Den nye familiestjernen: test av Mercedes-Benz C180K stv.

For bensingjengen: Test av Mercedes-Benz C200K

Utfordrer i ukjent terreng: Test av Mercedes-Benz C220 CDI

Saab 9-3:

Tørst alkoholiker: test av Saab 9-3 SportCombi 1,8t BioPower

Saab ypper seg: test av Saab 9-3 Aero 1,9 TTID

Småsporty: test av SAAB 9-3 SportCombi 1,9 TIDS

Råsterk skuffelse: test av Saab 9-3 Turbo X

Volvo S40/V50:

Følelsesladet fornuft: test av Volvo V50 2,0D R-design

Med miljøet i tankene: test av Volvo V50 Flexifuel

Kraftig dieselversjon: test av Volvo S40 D5

Denne saken ble første gang publisert 15/09 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også