Kort sagt:

+ Friskere utseende enn før

+ Sikker

+ Gode og lettbeinte kjøreegenskaper

+ Funksjonell, pen og ryddig interiørdesign


- For kostbar

- Litt treg automatkasse

- Dyrt tilleggsutstyr

Mercedes C-Klasse stasjonsvogn er en sporty, forseggjort og praktisk mellomklassebil for dem som gjerne betaler noen kroner ekstra for å unne seg litt luksus. Andre premiumbiler som kjemper om mange av de samme kundene er BMW 3-Serie, Volvo V50, Saab 9-3 og Audi A4.

Mercedes C-Klasse med diesel og automatgir byr på alle Mercedes' tradisjonelle egenskaper, i tillegg til noen nye. Komfortnivået er høyt, som forventet, og samtidig er bilen langt mer med på notene ved sporty kjøring enn sine forgjengere. Tukter den BMW i svingene?

Kjøreegenskaper

Balansen, styrefølelsen og stramheten er nok fortsatt ikke helt på BMW 3-Serie-nivå, men likevel scorer bilen høyt i vår test. Som et sporty kompromiss til hverdagslig bruk egner nemlig C-Klasse seg veldig godt. På svingete vei er den langt mer kjøreglad og lettbeint enn forventet, samtidig som den er forutsigbar og sikker i oppførselen. Et aktivt arbeidende ESP-system - som for øvrig ikke kan deaktiveres helt - redder deg inn når høyrefoten blir for tung på glatta, og bilen blir derfor ikke så "tailhappy" at det blir guffent.

Motor

Under panseret på dagens testmodell finner vi en velkjent rekkefirer som Mercedes har bygd videre på i en årrekke. 2,1-literen byr nå på 136 hester og 270 Nm. Kanskje ikke voldsomme tall når vi vet at andre fabrikanter drar ut både 160 og 170 hester av tolitere, men i praksis føler man sjelden behov for mer kraft. Automatkassen er komfortabel og myk, men kunne med fordel vært kjappere ved kickdown for å enklere utnytte motorens potensial. Ellers er trekkraften god, og momentkurven jevn og fin. Til tross for noen år på markedet, er den også forholdsvis stillegående og kultivert.

Ytelser

Som sagt gir den minste dieselmotoren nok kraft til at C200 CDI får gode ytelser i praksis. Til hundre bruker den 10,7 sekunder med automatgir, noe som er et imponerende tall dersom vi tenker på at dette ikke akkurat er favorittøvelsen til en dieseldreven bil, samt at momentet er en del lavere enn i konkurrentene. Draget i forbikjøringshastigheter er som forventet også godt, spesielt siden hele porsjonen av Nm er tilgjengelig nede fra 1600 omdreininger i minuttet.

Eksteriør

Den nye C-Klassen har fått en mer aggressiv og dynamisk "look" enn tidligere modeller. Vår bil var utstyrt med Avantgarde-pakken, som forsterker bilens eksklusive og sporty utseende. Der er blant annet stjernen på panseret flyttet ned i grillen, og fronten ellers er smykket med kromdetaljer og annen grill. Ønsker man enda mer sportslighet, finnes også en AMG-pakke som skaper et enda barskere preg på bilen med blant annet større hjul og bedre kjøreegenskaper i form av et sportschassis.

Interiør

Også innvendig har det skjedd ting; miljøet er langt mer førersentrert enn tidligere C-Klasse modeller og linjene mer moderne. Materialkvaliteten virker meget bra, og elementer i børstet aluminium setter en eksklusiv spiss på opplevelsen. Setene er harde, men samtidig velformede, og de gir god støtte både i siden og under lårene. Den gode nyheten for småbarnsfamilier er at C-Klasse har vokst siden sist - både baksete- og bagasjeplassen er god sett i klassesammenheng.

Komfort

I tillegg til å by på en god sittekomfort og et fint oppsett på understellet, er også støynivået forholdsvis lavt, spesielt med tanke på at bilen har dieselmotor under panseret. Samtidig som C-Klassen generelt har blitt mer sporty og velkjørende enn før, har den absolutt den graden av komfort stjernen på panseret skulle tilsi.

Sikkerhet

I kollisjonstesten utført av EuroNCAP får Mercedes C-Klasse tildelt fem av fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, tre av fem for barnesikkerhet, og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet. Bilen har mye og godt sikkerhetsutstyr, både aktivt og passivt, deriblant et velfungerende ESP-system og Agility Control (aktive støtdempere). Det meste av dette utstyret er standard, men lastesikringsnett, hastighetsavhengig servo, intelligent lyssystem og parkeringshjelp er tilleggsutstyr.

Pris/utstyr

Å smykke seg med et eierskap av en ny C-Klasse er ikke gratis. Nå er riktignok dieselversjonen vi her har kjørt noen tusenlapper billigere enn bensinmodellen, men likevel er nok startprisen - 431 900 kroner - i stiveste laget for de fleste av oss. I tillegg kan det enkelt bli langt mer kostbart når man begynner å krysse av på lista for ekstrautstyr, noe de fleste sannsynligvis vil føle behov for. Generelt sett holder Mercedes-produkter seg godt i verdi, spesielt hvis de er godt utstyrt og attraktive på bruktmarkedet. Derimot er bilen forholdsvis gjerrig når det gjelder drivstofforbruk - det oppgitte tallet er 0,61 liter per mil på blandet kjøring med automat.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Nok en gang imponerer C-Klasse stasjonsvogn med forbedrede egenskaper på flere områder; den ser langt friskere ut enn før, kjører vesentlig bedre og har et mer førersentrert interiør enn vi er vant med fra Mercedes. Vi synes C-Klassen appellerer til flere kundegrupper enn forgjengerne har gjort, derfor er det synd at prisen fortsatt gjør den uoppnåelig for de fleste av oss.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!