Test: BMW 325i

Den kjøreglade

BMWs 3-serie er tradisjonelt selve sjefen i segmentet for sportslige sedaner. Vi har kjørt 325i.

Sist oppdatert

BMW 325i er kanskje fasiten på begrepet sportslig sedan. Likevel konkurrerer den i en klasse der den får mye å bryne seg på. Både Audi A4, Lexus IS, Volvo S40, Alfa 159, Mercedes C-Klasse og Saab 9-3 er typiske utfordrere til tronen.

Takket være fantastiske kjøreegenskaper, et sportslig utseende og god kvalitet, har 3-serie en solid posisjon i sitt segment. Er du på komfort-jakt finnes det bedre alternativer på dårlig vei, men kjøreopplevelsen er stor. Dessverre har bilen en prislapp som gjør den uoppnåelig for de fleste av oss.

Kjøreegenskaper: Laget for å underholde

Mens argeste konkurrent Lexus IS fremstår som mer komfortabel og eksklusiv, er BMW fortsatt på topp når det kommer til kjøreegenskaper. 325i er lettkjørt som få, selv med hekken et par centimeter ute. Den gir masser av letttolkede tilbakemeldinger, og oppfører seg trygg, stødig og forutsigbar. Enkelt og greit gir den et hint om hvor god en bil kan være.

Veigrepet er godt, mens overstyringer kan lett fremprovoseres i trygge former.

Motor: Hester i rekke

Under panseret finner vi en tradisjonell kraftpakke på 2,5 liter. Rekkesekseren leverer 218 seige hester og et moment på 250 Nm ved 2 750 omdreininger. Den har en fin og kultivert gange, men viser straks sitt underholdende potensiale når gasspedalen blir tatt i bruk. Perfekt for en kjøremaskin som 3-serien, og med en lyd som er avhengighetsskapende.

Ytelser: Rask og kompakt

218 hester er mer enn nok til å sette ordentlig fart på en liten sedan. Akselrasjonen preges av et jevnt drag fra bunnen av, som blir mer heftig jo lenger opp mot rødmerkingen man kommer. 100 km/t passeres på 7,7 sekunder, men faktisk er det draget i typiske forbikjøringshastigheter som kanskje imponerer mest.

Eksteriør: Pen i trynet

BMW har alltid hatt flotte biler på menyen, 325i er intet unntak. Designet passer godt til begrepet sportslig sedan, og aggresive linjer preger frontpartiet på bilen. Bak er det valgt litt mindre hissige linjer, til forskjell fra Lexus IS som også bakfra ser forholdsvis sinna ut.

Innvendig: Førerfokusert miljø

BMW 325i har et sportslig interiør i velkjent førerfokusert BMW-stil. Sportsetene er av beste sort, med perfekt støtte både i siden og under lårene. Innstillingsmuligheter er det masse av, slik at det blir en lek å finne seg en god kjørestilling.

Verken BMW 3-serie eller konkurrenten Lexus IS er bygget for plassens skyld. Barnevogn kan du bare glemme, med mindre du går for stasjonsvognutgaven, selv om den heller ikke er noen containerlaster. Med høyreiste folk i setene foran, går dette smertefullt utover plassen i baksetet.

Komfort: Mer sport enn komfort

Når en bil har så skarpe kjøreegenskaper som 325i har, sier det seg selv at det skorter litt på komforten. Bilen oppleves ikke som ukomfortabel på noen som helst måte, men det finnes konkurrenter med enda bedre fjæringskomfort.

Støy er ikke noe irritasjonsmoment i denne bilen. Det eneste du legger merke til er vellyd når rekkesekseren blir presset opp mot rødmerkingen. Og det har man vel ingenting i mot?

Sikkerhet: Tøff mot fotgjengere

BMW 325i oppnådde svært gode resultater i EuroNCAP sin kollisjonstest, for passasjerer riktignok. For voksne i bilen kunne det knapt vært sikrere ved en kollisjon, mens den på sikkerheten til barn i bilen fikk fire av fem stjerner.

Når det gjelder beskyttelse av fotgjengere er 3-serien veldig dårlig, med kun en av fire mulige stjerner. Dette er skuffende for en bil med såpass nytt design og teknologi. Men en sikker bil er det liten tvil om at 3-serien er.

Pris/utstyr: For de færreste

Med en basispris på 530 400 kroner, er 325i en bil de færreste kan unne seg. Dessuten har prislappen en lei tendens til å sprette opp etter en kikk på alt ekstrautstyret du kan krysse av for.

BMW er også en dyr bil å forsikre. Regn med 10 000 kroner hvis du er 45 år, bosatt i Oslo og har en normal kjørelengde.

Denne saken ble første gang publisert 19/12 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også