Kort sagt:

+ Sportslige, meget presise veiegenskaper

+ Elegant interiør

+ Lekkert utseende


- Moderat innvendig plass

- Ordinær dieselmotor

- Trolig høyere verditap enn konkurrenter

Alfa Romeo 159 Sportwagon konkurrerer med andre stasjonsvogner, der prestisje og sportslighet teller mer enn plass og praktiske egenskaper. BMW 3-serie Touring og Audi A4 Avant er åpenbare konkurrenter, mens også Volvo V50 og SAAB 9-3 SC blander seg inn i bildet.

Vi har aldri lagt skjul på at Alfa Romeo 159 har mange av de ingrediensene vi setter pris på når det gjelder veiegenskaper og sportslighet. Disse blir ytterligere forbedret i TI-versjonen.

Kjøreegenskaper:

Forrige gang vi kjørte Alfa Romeo 159, fikk den en sekser for veiegenskapene. Hvis det hadde vært mulig å gi 6+, hadde den karakteren tilfalt TI-versjonen. Brede, lave dekk på 19-tommers felg og to cm senket sportsfjæring spisser egenskapene ytterligere. Veigrepet er særdeles bra, mens den delikate følelsen i chassiset og glimrende styreresponsen har overlevd senking og oppstiving. En herlig kjøreopplevelse på svingete landevei.

Motor:

Dieselmotoren gir ikke like godt inntrykk i den sportslige TI-versjonen, som i standardutgaven. Automatgir som på vår testbil passer heller ikke helt i bildet, TI-sjåføren vil nok helst gire selv. Bilen roper etter en motor med mer sportslig snert enn det Fiat-konsernets fornuftsdiesel kan levere. Det blir fort tungt og tomt oppover i turtallsregisteret.

Ytelser:

Selv om motoren mangler sportslig utfoldelse, har den fortsatt godt med krefter. Særlig mellom 1500-3000 o/m legger den seg i selen, godt hjulpet av et automatgir som oppfører seg fornuftig og har en fin manuell funksjon. Utvekslingen er litt lang for norske forhold - du skal godt opp i motorveifart før 6. gir trer i funksjon.

Eksteriør:

Alfa Romeo 159 høster lovord for designet, enten det er Sportwagon eller sedan man snakker om. Fronten er like knivskarp som veiegenskapene, og profilen høster lovord. Hekken er mer moderat enn resten av bilen, men TI-attributtene med felger, senking og skjørt gjør ikke direkte vondt i øynene.

Interiør:

Innvendig går det i stilsikker Alfa Romeo-design med noen ekstra TI-elementer. Betjeningen er litt rotete og ikke alle detaljer fungerer like bra. Selv om 159-modellen er vesentlig større enn forgjengeren 156, er det fortsatt knapp bakseteplass for voksne fra ca. 180 cm. Sportssetene i TI-versjonen stjeler også litt kneplass. Bagasjerommet rommer heller ikke all verden, og har en høy lasteterskel.

Komfort:

Med stram fjæring og merkbar dekkstøy, er ikke Alfa Romeo 159 av de typiske komfortbilene i klassen. TI-pakken går likevel i liten grad utover totalinntrykket. I stedet gjør de svært behagelige sportssetene sitt til at førerkomforten oppleves som bedre enn i normalvarianten. Det automatiske klimaanlegget fungerer tilfredsstillende.

Sikkerhet:

Alfa Romeo 159 ble testet i EuroNCAP-test som sedanmodell i 2005. Den fikk gode karakterer både for front- og sidekollisjon. Det ga fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, mens den fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Sikkerhetsutstyret er bra og ESP-systemet fungerer fint.

Pris/utstyr:

Kvalitetsfølelsen i Alfa Romeo 159 er god, men det vil nok ta tid før bilen kommer i samme klasse som tyske premiumkonkurrenter når det gjelder bruktverdi. I forhold til det du får igjen av utstyr og egenskaper, er imidlertid de 10 000 kronene du betaler for TI-pakken rene røverkjøpet.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi gir Alfa Romeo 159 Sportwagon TI et poeng høyere totalkarakter enn standardutgaven. Det markerer at TI-pakken er et meget vellykket tillegg til en av de allerede mest velkjørende bilene i klassen, og står usedvanlig godt til Alfa-imaget. Ja, du får større biler til denne prisen, men i realiteten er den uinspirerte dieselmotoren eneste alvorlige innvending mot 159 i TI-innpakning.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!