Ford Focus ST

Nå kommer den med diesel

Kanskje får du råd til Focus ST nå.

Sist oppdatert

Nylig publiserte vi en artikkel om Autoindex 2014 der bileiere fra Norge, Sverige, Danmark har svart på spørsmål om bilene sine. Svarene ble gitt av bileiere med biler førstegangsregistrert i perioden 2007-2009. 13 334 fra Norge deltok, og svarene gjaldt kun spørsmål om selve bilen og kjøreopplevelsen.

Til vår overraskelse gjorde Ford Focus det svakt. Vi har gitt Focus gjennomgående gode karakterer I våre tester - mye på grunn av nettopp kjøreopplevelsen. Vi har ment at den har de beste kjøreegenskapene i sin klasse.

Og best av dem alle: Ford Focus ST, bilen som på ypperlig vis kombinerer sport og nytte. Få andre biler kanskje bortsett fra Skoda Octavia RS greier samme øvelse til rundt en halv million kroner.

Nå fornyes Ford Focus, og ST modellen er ikke unntatt. Den kommer med samme 2,0-liters Ecoboost-motor som med turbolading yter 250 hk og 360 Nm, og sender ST-en fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder.

Toppfarten er som før 248 km/t, men stopp/start-teknologi skal forbedre forbruket med seks prosent. Forbruket er dermed oppgitt til 0,68 liter per mil (0,72 l/mil før) med et CO2-utslipp på 158 g/km.

Da vi testet ST kjørte vi den gjennom vår faste testrunde på 0,77 l/mil.

Nå kommer den som diesel

Stopp/start-teknologi er vel og bra, men mer gledelig er det antakelig at Focus ST gjør som Golf GTI og kommer i en momentsterk dieselversjon.

Den blir etter alt å dømme rimeligere enn bensin-ST i Norge. (VW Golf GTD koster fra 396 100 i Norge, over 60 000 kroner rimeligere enn GTI)

LITE ENDRING: Nye Focus ST er ikke akkurat radikalt endret utvendig sammenlignet med dagens versjon. Det er snakk om et beskjedent ansiktsløft. Langt mer interessant er det at den kommer med dieselmotor. FOTO: Ford
LITE ENDRING: Nye Focus ST er ikke akkurat radikalt endret utvendig sammenlignet med dagens versjon. Det er snakk om et beskjedent ansiktsløft. Langt mer interessant er det at den kommer med dieselmotor. FOTO: Ford

Under panseret sitter en 2,0-liters TDCi-motor på 150 hk som i ST-modellen er tunet til 185 hk ved hjelp av kalibrering, mer luft og sportseksos.

Dreiemomentet på 400 Nm er tilgjengelig mellom 2000-2750 omdreininger, og toppfarten er på 217 km/t. Dreiemomentet gir kraftig akselerasjon selv ved lave turtall. 80-120 km/t skal gå unna på 9,7 sekunder i sjettegir. 0-100 skal den greie på 8,1 sekunder. CO2-utslippet er oppgitt til 114 g/km.

Mer aggressiv styling

Nye Focus ST har fått en noe mer sportslig og mer aggressive styling enn forgjengeren. Fremtoningen virker lavere og bredere, mye takket være smalere frontlykter og rektangulære tåkelys.

Bodykitet inkluderer også sideskjørt, samt diffuserelementer på hver side av det midtstilte eksosrøret som består av sekskantede tvillingrør.

19-tommers aluminiumsfelger med ST Design er ekstrautstyr.

NYTT INTERIØR: Dashbordet ser langt bedre ut enn i dagens versjon. FOTO: Ford
NYTT INTERIØR: Dashbordet ser langt bedre ut enn i dagens versjon. FOTO: Ford

Som nye Focus for øvrig får ST nytt dashbord. Den bittelille LCD-skjermen, og den knappebefengte vorten i simpel plast på konsollen, erstattes av en langt mer moderne løsning og 8-tommers berøringsskjerm.

Les også:

Byttet bilforsikring - sparte tusener

Her står UP i sommer

Øvelseskjøre? Dette må du vite

Denne saken ble første gang publisert 27/06 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også