I disse økonomisk usikre tider er det oppnåelige biler som gjelder. Det er moteriktig med hensiktsmessige biler med høy nytteverdi. Dermed får du nå hilse på tidens bil - nye Ford Focus ST.

Vi elsker fete og potente kompaktbiler og nyttige stasjonsvogner. Kombinerer du disse to, er du vel nødt til å få en ny favoritt?

Bortsett fra det enorme bagasjerommet på 490 liter (eller 1516 liter med setene nede), er stasjonsvognutgaven stort sett som ST-en i kombiversjon. Den har samme toliters turbomotor, og gir 250 hk og 360 Nm. Tross den høyere vekten (bare 24 kg mer), sprinter ST som stasjonsvogn til 100 km/t på nøyaktig samme tid som kombien: 6,5 sekunder. Toppfarten er også den samme.

Men dette dreier seg om mer enn bare tall. Det dreier seg om hvor eminent den er å kjøre. Turboen jobber fra ganske lave 1500 o/min, så kraften er der hele tiden. Den responderer helt herlig - du trenger bare å dytte borti gassen, så kommer turtallet. Og den er rett og slett kjempemorsom å kjøre, fordi du føler deg ett med den.

Jeg kjørte en BMW M5 rett etter denne, og da hadde jeg det ikke halvparten så moro.

=

SUPERKOMBO: Praktisk, nyttig og kul. Hva mer kan man egentlig be om? FOTO: Ford

Praktisk, nyttig og kul

Men den egentlige grunnen til at Focus ST er så bra, er at Ford ikke har ødelagt noe ved å legge inn det store bagasjerommet. Du merker at det finnes litt mer rom rundt deg og bak deg, men balansen og grepet til chassiset er fremdeles fortreffelig.

Du kan virkelig kaste bilen inn i en sving, føle at fjærene presser seg sammen, og skyte ut av svingen med perfekt presisjon. Du trenger ikke å råkjøre som en gal for å ha det gøy, for motor og understell gir deg massevis med tilbakemeldinger. Og i motsetning til andre stasjonsvogner, har ikke Ford satt inn stivere fjærer for å takle den ekstra vekten du kan laste inn bak, så denne bilen kjører like bra som kombibilen. Den er stiv, men er ikke i nærheten av stivheten til andre hissigpropper med en viss funksjonalitet.

Det går så langt at du lurer på om det overhodet finnes noe å kritisere den for. Den ene tingen jeg finner, er at du fremdeles merker momentvridning i styringen noen ganger. Det er ikke ubehagelig, men gjør at du passer på å holde godt i rattet.

Det kan vi leve med. Som en bil for alle årstider, alle følelser og alle reiser, er det få som klarer å komme i nærheten av bredden og evnene til Focus ST. Praktisk og nyttig? Ja. Og vi liker den? Ja. Hvem skulle ha trodd noe sånt?

=

BRA PRIS: Har du 500 000 kroner å bruke på bil, så er dette bilen du skal kjøpe. FOTO: Ford

Spesifikasjoner

Ford Focus ST stasjonsvogn

Motor 1997 ccm, 4 syl, forhjulsdrift, 250 hk

Dreiemoment 360 Nm

Forbruk 0,72 l/mil

Utslipp 169g/km CO2

Fabrikk 0-100 på 6,5 sek, 248 km/t

Vekt 1386 kg

Pris fra: 478 100 kroner

=

MYE: Litt mye knapper kanskje, men det tåler vi i ST. FOTO: Ford

DOMMEN: Nye Ford Focus ST er en så bra stasjonsvogn at du lurer på hvorfor få andre gidder å lage noe tilsvarende. Du trenger ingen annen bil.

=

SUPER BIL: Vi mener Ford Focus ST er noe av det nærmeste man kommer den ultimate bilen. FOTO: Ford

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!