VW Golf GTD er GTI på diesel. Det har sine fordeler. Forrige generasjon GTD var 85 000 kroner billigere enn sine samtidige VW Golf GTI, men ifølge vår test av bilen gjorde den det meste like bra.

Nå kommer en ny GTD som yter 184 hk og 380 Nm. Sammenlignet med dagens modell er det 14 flere hester og 40 Nm mer dreiemoment, samtidig som forbruk og utslipp skal være noe lavere. Det oppgitte forbruket ved blandet kjøring er 0,42 liter per mil, med et CO2-utslipp på 109 g/km. Sjansen for å greie et slikt forbruk er i realiteten liten, men tallet gir en pekepinn. Med dobbeltclutchet DSG-girkasse skal den i teorien greie 0,45 liter per mil ved blandet kjøring. Da er C02-utslippet på 119 g/km.

GTD er utstyrt med en toliters common rail-turbomotor. Den setter bilen i stand til å gjøre 0-100 km/t på 7,5 sekunder, og fra 60-120 km/t i fjerdegir på seks sekunder. Toppfarten er 230 km/t.

For første gang er drivstoffbesparende systemer som stopp/start-funksjon og regenerering av bremsekraft standard på GTD. Det samme er elektromekanisk progressive styring (XDS+). I kombinasjon med ESP-systemet skal det redusere tendensen til understyring ved høye hastigheter i svinger.

GTD har sportsunderstell som standard, og er senket 15 mm sammenlignet med de vanlige Golf-versjonene. 17-tommers felger og 225-dekk er også standard.

=

DIESEL-GTI: GTD er utstyrt med en toliters common rail-turbomotor. FOTO: VW © FOTO: VW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!