2013 er året da Skoda fornyer de populære modellene Octavia og Superb. Sedanversjonen av tredje generasjon Skoda Octavia er på plass i Norge, mens den langt mer etterspurte stasjonsvognen er ventet i juli.

Juli er også måneden da ytelsesversjonen av den populære familiebilen vises frem. For å tydelig understreke at det her er snakk om en ganske rask bil, har Octavia RS verdenspremiere på Festival of Speed i Goodwood England 10 juli.

Den blir tidenes raskeste Octavia og kommer i to motorversjoner: En 220 hester TSI og en 184 hester TDI. Bensinversjonen med sekstrinns manuell girkasse gjør 0-100 km/t på 6,8 sekunder. Turbodieselen gjør samme øvelse på 8,1 sekunder. Toppfarten er henholdsvis 248 km/t og 232 km/t.

Forbruket skal være senket med opptil 19 prosent sammenlignet med forgjengeren, takket være start/stopp-teknologi og regenerering av bremsekraft.

Vil man ikke ha den manuelle girkasse kan både bensin- og dieselmodellen leveres med dobbeltclutchet DSG-girkasse.

Bedre veigrep

Moderne hjuloppheng og sportsdemping er standard. Det samme er en flerarmet bakaksel, MacPherson og triangelarm. ESP-systemet har nå Volkswagens elektronisk differensialsperre (XDS) som standard. Det skal gi bedre veigrep og mindre understyring dersom iveren er stor i krappe svinger. RS kan også leveres med en såkalt progressiv elektromekanisk styring. Den skal gi mer effektiv styring med mindre rattutslag.

RS er senket 13 mm sammenlignet med den vanlige versjonen, og stylet slik at den ser hvassere ut enn sine mer ordinære søsken.

Innvendig er RS-stoler og perforert skinnratt standard. Girspak og håndbrekk er også i skinn. Dørlistene og pedalene er i rustfritt stål, og infoskjermen, girspaken, rattet, dørlistene og gulvmattene er alle utstyrt med RS-logo.

Det er ikke fryktelig mange konkurrenter i dette sjiktet, men Ford Focus ST er en åpenbar kandidat.

Prisene på Octavia RS forventes å bli klare i løpet av juni. De første bilene kommer til Norge i september.

=

DEBUT: Skoda Octavia RS har verdenspremiere i juli. FOTO: Skoda

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!