Sommeren er høytid for øvelseskjøring. Mange ønsker av helt naturlige årsaker å øvelseskjøre mest mulig før man begynner på trafikkskole. Grunnen er enkel: Jo mer man trener desto flinkere blir man. Det kan bety færre kjøretimer når trafikkskolen begynner. Mye av kjøreopplæringen er obligatorisk, men det er penger å spare på å holde antall kjøretimer på et minimum.

Ifølge NAF viser forskning en tydelig sammenheng mellom hvor mange timer eller kilometer man kjører før førerprøven, og risikoen for trafikkulykker i etterkant. Statens vegvesen anbefaler 140 timer. Undersøkelser fra England, viser at omfattende og riktig mengdetrening kan gi en reduksjon i risiko for ulykker det første året med opptil 80 prosent.

Regler for øvelseskjøring

Men det er ikke bare å plassere avkommet i førersetet, seg selv i passasjersetet og så kjøre av gårde. Det finnes regler for øvelseskjøring. Mange er ikke klar over hvor mye som må være på plass før man kan ta plass bak rattet og øvelseskjøre. For ikke bare stilles det krav til deg som skal øvelseskjøre, men det stilles også en rekke krav både til ledsager og til bilen som skal benyttes.

Øvelseskjøre klasse B

For å kunne øvelseskjøre i klasse B er det et par ting som må være på plass:

* Du må ha fylt 16 år.

* Du må ha fullført trafikalt grunnkurs (se trinn 1 under) dersom du er under 25 år.

* Du må ha med gyldig bevis for trafikalt grunnkurs og legitimasjon, eller førerkort i en annen klasse.

Det stilles også en rekke krav til den som skal være ledsager, samt til bilen som skal benyttes:

* Ledsager må ha fylt 25 år.

* Ledsager må ha hatt førerkort sammenhengende de siste fem årene.

* Ledsager kan ikke ta betaling.

* Bilen skal være merket bak med rød L på hvit bakgrunn.

* Den skal ha montert ekstra speil til ledsager.

* Bilen må tilhøre klasse B.

I tillegg kan det være greit å vite at:

* Du har lov til å ha passasjerer under øvelseskjøringen.

* Du kan også ha barn i bilen.

* Det er ingen begrensning på kjørelengde (Statens vegvesen anbefaler mengdetrening).

* Andre land har egne regler for øvelseskjøring. Kryss derfor ikke landegrenser før du vet hva slags regler som gjelder i nabolandet. Sverige og Tyskland har et regelverk som krever registrering av ledsager og kurs for ledsager før man kan øvelseskjøre. I Danmark er det ikke lov med privat øvelseskjøring.

Øvelseskjøring 2014=

REGLER FOR ØVELSESKJØRING: I tillegg til en rød L på hvit bakgrunn (festes bak på bilen), må ledsager ha bakspeil festet i frontruten. Speil og magnetisk L finnes på bensinstasjoner eller i bilrekvisitabutikker. © FOTO: Marianne Merli

Her er noen utfordringer du kan møte under «kjøretimene»:

* Du har liten mulighet til å stanse bilen selv. Du må derfor oppfatte problemer så tidlig at du kan be den som øvelseskjører om å bremse ned i god tid.

* Du som ledsager, er å anse som fører av bilen.

* Det er ikke sikkert at barnet ditt oppfatter det du tror at du sier.

* Har du selv kjørt med tydelige uvaner vil du nok slite med å få eleven til å gjøre noe annet.

Hva skal man øve på?

For en nybegynner er det greit å begynne med det helt elementære: Pedalene. Lær én ting om gangen slik at det ikke blir altfor mye instrukser samtidig. Gjør alt sakte slik at man enklere kan få en forståelse av hvordan ting fungerer. Dessuten er det lettere for de som kjører å registrere hva slags funksjon hver enkelt pedal har. Det er viktig at man gjør få ting flere ganger slik at det blir automatisert.

Hva med forsikringen?

Det er viktig å undersøke hva som er dekket av forsikringen når man øvelseskjører. Forsikringsvilkårene varierer mye. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt.

Tas ikke på alvor

Firetrinns opplæring

Før du går videre i med førerkortopplæringen, kan det være smart å få papirarbeidet på plass. Det kreves nemlig litt av deg for å få godkjenning til å ta førerkort:

  • Du må ha vært bosatt i Norge mer enn seks måneder.
  • Være gammel nok (16 år).
  • Du må sende inn søknad om førerkort (gjøres elektronisk).
  • Oppfylle kravet til helse og ha godkjent vandel.

Opplæringen i klasse B (personbil) har fire trinn, og du må nå målet for ett trinn før du kan begynne på neste trinn.

Trinn 1 - Trafikalt grunnkurs

Først og fremst må du ta et obligatorisk trafikalt grunnkurs. Dette kurset går over 17 timer og skal gi en grunnleggende forståelse for hva det innebærer å være fører.

For å ta kurset må du ha fylt 15 år, men du kan ta det i offentlig skole i tiende klassetrinn. Har du førerkort i en annen klasse fra før, trenger du ikke ta trafikalt grunnkurs.

Når kurset er fullført, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre.

Trinn 2 - Grunnleggende opplæring

Ifølge Statens vegvesen stryker mange på oppkjøringen fordi trinn 2 ikke tas på alvor. Målet med dette trinnet er at du skal lære å bruke bilen rent kjøreteknisk og få kunnskap om bil, miljøvennlig kjøring og selve føreransvaret.

Det er opp til deg selv om du vil lære dette privat, ved en kjøreskole eller i en kombinasjon, men du må avslutte trinn 2 med en obligatorisk veiledningstime der du og læreren vurderer om du er klar for tredje trinn.

Trinn 3 - Trafikal del

Også trinn 3 kan gjøres privat, ved en kjøreskole eller i en kombinasjon. Målet for trinnet er at du skal lære å kjøre i variert trafikk og bli tilnærmet selvstendig ute i trafikken.

På dette trinnet skal du fullføre et firetimers sikkerhetskurs på bane. Kurset skal medvirke til at du skal greie å unngå ulykker og gi en pekepinn på hvordan kjøremåten din bestemmer om du har, eller mister kontrollen på bilen. Du lærer også å sikre personer og gods.

Også trinn 3 avsluttes med en veiledningstime for å kartlegge om du er klar for trinn 4.

Trinn 4 - Avsluttende opplæring

På dette trinnet skal de siste bitene falle på plass før teori- og praktisk prøve skal avlegges. Statens vegvesen anbefaler at du bør øvelseskjøre flere tusen kilometer før du går opp til prøve.

Trinn 4 innebærer også et obligatorisk sikkerhetskurs på vei. Kurset består av fire deler og skal

  • Bilkjøringens risiko.
  • Kjøring i landeveismiljø og forbikjøring.
  • Avsluttende kjøring i variert trafikkmiljø.
  • Refleksjon/oppsummering.

Avslutningsvis venter teoriprøve, synsprøve og selve oppkjøringen.

*Kilde: Lars-Inge Haslie, Statens vegvesen/statensvegvesen.no og NAF

Les også:

I Sverige er denne bilen en halv million rimeligere enn hos oss

Krever at elbilene støyer mer

Selv når telleren viser opp mot 100 000 km, er nesten 90 prosent av disse bilene uten feil.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!