Direktørbiler på billigsalg
De var fryktelig kostbare da de kom, men nå kan du kjøpe deg en luksuriøs og kraftig direktørbil for skremmende lite penger.

De største modellene til premiummerkene har alltid kostet veldig mye penger. Dessuten har ekstrautstyret alltid vært ekstra dyrt på disse bilene.
Til gjengjeld er bilene ordentlig flotte; de er luksuriøse og rommelige, herlige å kjøre, og komfortable. I tillegg gir det jo et ganske så stort snev av godfølelse å kjøre rundt i noe som er såpass flott.
Disse bilene var tross alt det ypperste premiumbilprodusentene kunne bygge da de var nye.
Mye lavere pris nå
Slike biler faller imidlertid kraftig i pris på ganske så kort tid. De som kjøpte de som nye har kjøpt seg en ny bil, og når man først skal bruke veldig mye penger på en bil, vil man jo gjerne ha noe som ingen andre har brukt før seg.
Da får man også gleden av å utstyre bilen akkurat slik man selv ønsker. Derfor faller prisen på slike biler gjerne mer enn det som egentlig er logisk.
De er riktignok ikke spesielt rimelige å eie. Både forsikring, servicekostnader og drivstofforbruk er høye.
Enkelte kan kun få service på utplukkede merkeverksteder, og spesialdeler og behov for bruk av spesialverktøy koster penger.
Likevel, det er mange gode muligheter der ute til å nyte livet i en ordentlig stasbil, for overraskende lite penger.
Les også:
Hver femte nybil er en prestisjebil
Testsamling: De beste luksusbilene
Store, spreke, lange og flotte

På www.Autodb.no finner du for eksempel en BMW 730 IA fra 1995 til 175 000 kr.
En 728iA fra 1999 vil selgeren ha 169 000 kroner for. Dundermeisen 740iA kan bli din for 139 000 kr!
Da er den riktignok en 1995-modell med 253 000 km på telleverket. BMW 7-serie er generelt en kjøreglad, stor stasbil med store mengder komfort.
Forrige generasjon 7-serie - det har jo nettopp kommet en ny, noe som har påvirket prisene på den "gamle" ganske mye - får du også billig om dagen.
Hva med en 2004-modell 730dA til 439 000 kr, en 2006-modell 730dA til 525 000 kr, eller en 745iA for så lite som 355 000 kr?
Godt vant - les vår test av den nyeste BMW 750LI her
Lyst på en god bil? Her er våre testvinnere
Audi A8 til 180 000 kr!
Om du vil ha Audi i stedet, er historien omtrent den samme. Biler som var fryktelig kostbare for ikke veldig lenge siden selges billig.

En 1996-modell A8 med 3,7-liters V8 selges for 180 000 kr. En 2,5 TDI quattro fra 1998 koster det samme. Audi A8 kombinerer kjøreglede og god komfort på en flott måte.
Generasjonen etter - altså dagens, inntil Audi får presentert og begynt å selge den kommende A8 - får du også til pene priser. En 2006-modell 3,0 TDI quattro står avertert for 579 000 kr. Og en 2003-modell, 3,7-litersutgave av A8 med mye utstyr selges for 479 000 kr.
Les vår test av Audis flaggskip S8 her
Mer komfort?
Om du vil ha mer komfort enn i Audi A8 og BMW 7-serie - med litt mindre direkte kontakt med bilen når du kjører - kan du velge en bil med stjerne på panseret. En 1995-modell S320, som riktignok trenger litt småfiksing, selges for 79 000 kr. En 1994-modell av selveste toppmodellen, S600 L - altså i lang utgave med seksliters V12 under panseret - selges for 109 000 kroner pluss rundt 80 000 kr i avgifter. Med andre ord får du det som var det ypperste Mercedes-Benz kunne bygge i 1994 for under 200 000 kr.

Den perfekte norgesbilen - test av S 320 CDI 4Matic
Er du på utkikk etter noe nyere, kan for eksempel en 2004-modell S400 CDI med mye utstyr og en fantastisk dieselmotor bli din for 479 000 kr. Eller en 2005-modell S 320 CDI for 475 000 kr.
Vi må nevne et annet alternativ, også. En Jaguar XJ er også rimelig, tatt i betraktning hva bilen egentlig er. For XJ er deilig, med smak av ekte britisk herreklubb, herlig komfort og flotte motorer. Og en god porsjon god tradisjon attpå. En 1994-modell 3,2 Sport selges for 95 000 kr.
Les også:
Sovjetiske pampebiler på rekke og rad
Nordmenn forlanger litt luksus
Potensielt sur svie...
Dette var bare noen av bilene som står annonsert i skrivende stund. Det dukker stadig opp nye annonser på slike biler, og fellesnevneren er at de er ekstremt mye billigere når de har fått noen år på baken enn da de var nye. De kan gi svært mye bil for pengene - men de kan også by på svært store utgifter. Særlig om du vil holde bilen i absolutt perfekt stand.
På den annen side kan litt eldre stasbiler være velegnet for deg som ønsker en ordentlig godbil som skal fungere i en periode - til en lav kilometerpris. Om noe småtteri går i stykker, så la det være. Pass på det tekniske, og ikke finn på å tulle med sikkerheten, men la være å ordne det som egentlig ikke har så stor betydning. Da kan du få mange deilige mil i en bil mange vil sikle over, uten at det koster deg stort.
Les også:

Her er ekspertenes drømme-bruktbiler
Gutta har penger - og vil ha beinplass
Sjekk, sjekk og sjekk
Uansett bør du sjekke bilen nøye på forhånd - få gjerne noen som kjenner biltypen til å bli med når du ser på den. Eventuelt kan du la et merkeverksted bruke en time på å vurdere tilstanden. Og ikke glem å sjekke at bilen er fri for heftelser - husk at heftelsene følger bilen, ikke eieren.
Dersom du tenker å beholde bilen over tid, og holde den i god stand, er du nødt til å la kyndige vurdere bilen nøye. For disse bilene kan være potensielle utgiftsbomber av store dimensjoner. Ting som du kan kjøpe for småpenger på Biltema kan koste titusenvis på disse grombilene. Og en del ting er ikke lagd for at man skal kunne fikse det selv.
Med andre ord, så gjelder bruktbilkjøp-hovedreglene også for disse.
Men det er ikke dermed sagt at du ikke skal kunne unne deg en ordentlig stasbil, i stedet for å kjøpe noe smått og kjedelig.

Les også:
Sjekk flere bilannonser på www.AutoDB.no