Våre hardtarbeidende testjournalister råker i blant over luksusbiler til både én og to millioner kroner. Biler mange av leserne drømmer om, men som de sjelden finner anledning til å kjøpe. Som regel grunnet økonomiske vurderinger.

Les også: De 5 beste SUVene

5 på luksustoppen

Etter en liten spørrerunde i biltest-redaksjonen, viser det seg at rangeringen av luksusfavorittene er klare - med Audi på topp. Nå må det nevnes at pris ikke er et tema i denne reangeringene, altså er bilene kun rangert etter luksus- og kjøreopplevelse.

© Andreas Handeland

1. Audi S8 ( NB! S, ikke A)

Audi S8 er den helt klare favoritten i redaksjonen. Kombinasjonen av en råsterk V10-motor med 450 hester, sportslige kjøreegenskaper og luksus herfra til månen, det slår an hos de fleste bilinteresserte.

Flere av journalistene i redaksjonen påpeker at dersom det hadde vært snakk om en vanlig A8, ville den havnet lenger ned på listen. Det er altså V10-motoren og et sportslig understellsoppsett som gjør at Audi S8 stikker av med seieren.

Dersom du er av den mer bedagelige typen, og vil ha en mer komfortabel bil, kan du også få A8 med en 6-liters W12-motor med 443 hester.

Les test av Audi S8 her

LUXUS 600h: Fremtidens direktørbil.

2. Lexus LS600h

En fantastisk drivlinje er det som drar denne bilen opp på andreplass. Hybridbilen har både en el-motor og en 5-liters V8-er. Det skal gi en samlet effekt på 438 hester - det samme som BMW tar ut av V12-eren i 760i (forrige generasjon 7-serie)

Når bilen i tillegg bruker under literen på mila, begynner vi virkelig å snakke miljøluksus.Komforten er også upåklagelig, og enkelte mener den er på høyde med klasselederen S-klasse i så måte.

På "duppeditt"-listen havner LS600h høyt. Spesielt hvis vi snakker om den lange versjonen. Med et nedfellbart baksete, fotstøtte og flere forskjellige massasjeprogrammer, burde de aller fleste være tilfredsstilt.

Lest test av Lexus LS600h her

BMW 7-serie 2009 lansering Dresden=

BMW 7-serie 2009 lansering Dresden © Arkiv

3. BMW 7-serie

Hvis du er ute etter en stor luksussedan med sportslighet i fokus, er det 7-serie som er tingen. Den byr på fantastiske kjøreegenskaper, samtidig som luksusen og komforten er ivaretatt i alle ledd.

De to bilene over 7-serien på lista, havner der i stor grad på grunn av motorene, men BMWen kan anbefales med alle tilgjengelige motorer - selv om det alltid er morsommere jo mer kraft man har tilgjengelig.

En av våre journalister kan fortelle at også den lange versjonen er leken, men den har en tendens til å overstyre voldsomt hvis den blir presset for hardt - og det er ikke noe du har særlig lyst til å gjøre med en bil som koster nesten to millioner og som er godt over fem meter lang.

Les test av BMW 7-serie her.

Diger og deilig.

4. Mercedes S320 CDI 4Matic

Mercedes S-klasse har vært komfortkongen i mange årtier, og det er ikke mye som tyder på at det vil endre seg med det første.

Denne minste motoren holder i massevis, og med firehjulstrekk er dette en herlig bil å kjøre. En 3-liters dieselsekser med 235 hester og 540 Nm er akkurat det man trenger for uanstrengt motorveikjøring.

Det er også mulig å kjøpe en S-klasse med en bensinmotor på samme størrelse. S350 har en 3,5-liters V6 på 272 hester, men med kun 350 Nm. Når den i tillegg bruker mye mer drivstoff enn dieselmodellen, er det få grunner til å kjøpe denne - med mindre du er en svoren dieselmotstander.

Lest test av S-klasse 320 her og 350 her .

Engelsk. Øff kørs.

5. Jaguar XJ8

Sigarer, tweed og engelske herregårder er det første man tenker på når man ser en Jaguar XJ. Mange vil nok føle seg ukomfortable med imaget som følger med denne bilen, mens andre igjen finner akkurat det de leter.

V8-eren har både mer enn nok kraft og en herlig lyd. Bilen føles også lett og kjøreglad, noe man kanskje ikke forventer fra en engelsk gentlemansklubb.

Du kan kose deg med testen av XJ8 her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!