De fire store premiummerkene Volvo, BMW, Audi og Mercedes-Benz lanserer nye prestisjemodeller på løpende bånd, og skal vi tro en fersk analyse, er det flere som handler dyrt enn noen gang. Fra å utgjøre 13,5 prosent av nybilsalget i 1999, kaprer de fire premiummerkene 19,6 prosent i dag. Rundt regnet vil det si hver femte bil som selges ny her på berget.

Les også:

Audi-tester

BMW-tester

Mercedes-Benz-tester

Volvo-tester

Ingen selger mindre

Ingen av de fire prestisjemerkene har lavere markedsandel enn i '99, men likevel har det skjedd store forandringer på statistikken. Volvo er størst av de fire, med 6,1 prosent markedsandel, tett etterfulgt av Audi på 5,8, BMW på 4,3 og Mercedes med 3,4.

Volvo gjør tydeligvis noe riktig om dagen, for den svenske stoltheten har hatt en solid økning de siste ni årene, til tross for en tilbakegang fra 2007 til 2008 - de hadde "kun" tre prosent andel av kaka i 1999. Også BMW har hatt en hyggelig kurve, med et hopp fra 2,6 og opp til nevnte 4,3 prosent. Audi hadde en liten nedgang fra 2005 til 2007, men har siden 1999 hatt en totaløkning fra 4,5 til 5,8 prosent. Mercedes derimot, er det eneste merket som ikke har kapret noe mer av markedsandelen de siste ni årene, og står med det "stille" på 3,4 prosent.

Svensker i vest og tyskere i øst

Det selges klart flest prestisjebiler i Oslo-regionen. Her har alle merkene klart bedre andeler enn snittet for landet generelt; ikke minst har Audi en høy stjerne rundt hovedstaden, med en markedsandel på 9,7 prosent. På Vestlandet er det derimot mange svenske biler; i Hordaland har Volvo en markedsandel på hele 9,6 prosent, mens andelen i hele Sogn og Fjordane er på 8,5 prosent.

Mercedes har den jevneste kurven landet over, og det er kun folk i Oslo og Møre og Romsdal som kjøper flere biler med stjerne på panseret enn folk i Norge generelt. Er du BMW-kunde derimot, er sjansen ifølge analysen størst for at du er bosatt sør for grensa til Trøndelag.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!