Aldri før har man produsert så mange biler som i dag, og de blir også bedre for hver dag som går. Men finnes det ting som kunne vært bedre? Ja, absolutt.

Kraftigere hjuloppheng, stivere karosseri og fjæring, og ikke minst dekk med bredere og lavere profil, er alle årsaker til at nyere biler leder mer støy inn i kupeen enn tidligere.

Avisen Vi Bilägare gjennomførte imidlertid nylig en test av 35 biler, og konkluderte med at det høye støynivået ofte ikke er bilenes feil, men at det snarere skyldes underlaget den ruller på.

Dermed spiller det mindre rolle om bilen er ny, gammel, dyr eller billig. Godt er det da at vi her i Klikk Bil har egne støymålinger vi kan trekke en konklusjon fra, og disse målingene er naturligvis gjort på likt underlag.

De som støyet minst

Sortert etter støy i 100 km/t, lavest til høyest:

Bil

Støy 50 km/t (i desibel)

Støy 80 km/t (i desibel)

Støy 100 km/t (i desibel)

Mercedes-Benz C200 CDI

57,2

61,3

64,0

Mercedes-Benz R 280 CDI

57,3

62,4

64,6

Volvo XC70 D5

57,7

62,3

64,9

VW Passat 1,9 TDI Bluemotion

60,7

62,4

65,1

VW Passat R36

57,9

62,2

65,5

Peugeot 308 1,6T

60,3

62,7

66,1

Ford Mondeo 2,0 TdCi

61,8

64,9

66,5

BMW X6 Xdrive 35d

60,9

64,6

67,3

Peugeot 207 SW

61,4

66,0

67,3

Honda Civic 2,2 Sport

62,8

65,3

67,6

Skoda Octavia 1,8 TSI

62,8

65,4

67,7

BMW 318 D

60,7

63,2

67,7

Citroën C5 1,6 HDI

61,4

65,9

67,8

VW Tiguan 2,0 TDI DSG

62,5

66,1

67,8

BMW 118 dA

61,7

64,5

67,8

Renault Laguna 2,0 dCi

64,0

66,3

67,9

Jaguar XF V8

62,5

65,9

67,9

Lexus GS450H

62,9

65,2

68,2

Subaru Impreza 2,0

59,9

65,2

68,2

Som vi ser landet Volvo XC70 på en god 3. plass. © A


Som vi ser, dominerer Mercedes på toppen, med Volvo på en god 3.-plass. Ikke noe oppsiktsvekkende, det. Men at en luksusbil som Lexus GS450H støyer like mye som en Subaru Impreza, overrasker en smule. Og at en "kassebil" som VW Caddy gir fra seg mindre lyd enn en BMW 3-Serie vitner om at dekk og hjuloppheng spiller en stor rolle her.

De som støyet mest

Bil

Støy 50 km/t (i desibel)

Støy 80 km/t (i desibel)

Støy 100 km/t (i desibel)

Fiat Sedici

62,2

67,3

68,4

VW Golf GT TSI 140

66,2

67,1

68,6

Nissan Qashqai 2,0 dCi

61,7

66,0

68,9

Land Rover Freelander TD4

61,9

67,0

68,9

Opel Astra 1,6

62,9

66,2

69,1

Audi A3 1,9 TDI

61,6

66,5

69,3

Opel Corsa GSI

62,3

65,7

69,6

Saab 9-3 1,9 TTiD

63,2

67,8

69,7

Subaru Forester 2,0

62,3

67,2

69,7

VW Golf GT Sport

65,1

69,5

70,3

Toyota Rav4 2,0

64,0

67,8

70,6

Scoda Fabia 1,4 TDI

66,2

69,9

71,2

Citroën Berlingo Multispace

65,0

68,4

71,3

Audi A4 3,0 TDI

64,4

69,7

71,6

VW Caddy Maxlife 1,9 TDI DSG

66,2

68,7

71,6

Ford Focus ST

67,7

71,8

72,3

Audi TTS

67,8

70,1

72,3

BMW 330 XdAT

65,6

69,1

72,8

BMW M3 cab

67,1

71,6

73,4

Uansett hvordan vi vrir og vender på det, er det kombinasjonen av bilen og veien som avgjør støynivået, men mye kan være gjort med et sett dekk som drar i positiv retning.

Sett i forhold til de svenske tallene har vi kanskje ikke så mye å klage på allikevel, hvis de husket å slå av stereoen da...

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!