Store tall

* Ifølge Texas Transportation Institute tapper de amerikanske bilkøene den nasjonale økonomien for intet mindre enn 78 milliarder dollar årlig. Beregningen baserer seg på 4,2 milliarder tapte arbeidstimer og et overforbruk av drivstoff på ca. 11 milliarder liter.

* Brutt ned på hver enkelt bilist anslår de tapet til å være 38 unødvendige timer i kø, og et forbruk på ca. 100 liter ekstra drivstoff.

Å sitte i bilkø er noe alle hater - også velbemidlede amerikanere. Ifølge det renommerte livsstilsmagasinet Forbes sitter ca. åtte millioner amerikanere i bilkø mer enn 60 minutter hver arbeidsdag.

Les også:

- Hva slags køkjører er du?

- Slik sitter du riktig i bil

10 på topp

Men de færreste har råd til helikopter, selv blant Forbes lesere. Derfor har det noe snobbete magasinet senket seg ned til kønivået og tatt en grundig gjennomgang av nybilparken. Resultatet er en liste over de 10 bilene som egner seg best til å kjøre til og fra jobb i.

Spørsmålet er selvsagt - kan dette overføres til norske forhold?

Amerikanerne er tradisjonelt notoriske storbilkjøpere, og med et fraværende forhold til drivstofføkonomi. Men dette er i endring, understreker Forbes, og amerikanske bilkjøpere er i ferd med å tilpasse seg den nye virkeligheten.

Les alle våre biltester her.

Nøkterne kriteriene

Forbes har begrenset utvalget til biler av årsmodell 2008 og nyere (2009-modellene er for lengst lansert i USA) samt satt nypris til under 50 000 dollar.

Det tilsvarer biler som koster opp til ca. 800 000 kroner i Norge. Videre har de tatt hensyn til følgende kriterier:

  • Plassbehov - biler med effektive plassløsninger
  • Komfort - dette kommer ikke amerikanerne utenom
  • Økonomi - drivstofforbruket er blitt viktig
  • Sikkerhet - minst 4 stjerner i NHTSA krasjtester (USAs Euro NCAP)

Når Forbes kommenterer sine tre på topp-resultater, blir det imidlertid fort ganske tydelig at bilutvalget i USA og Europa er forskjellig:

Forbes kårer Honda CR-V som den beste bilen blant kompaktklasseSUVene å sitte i kø i. I vår test kan du blant annet lese at den er like god å sitte i i baksetene som i den utsøkte førerplassen med høyt plassert girspak.

Resultatene 1, 2 og 3

Nummer 1: Hybrid-SUV-en Saturn Vue er førstevalget, som den beste kombinasjonen sikkerhet, plass og forbruk.

Saturn er altså USA-utgaven av Opel, og Vue tilsvarer modellen vi kaller Antara i Europa. Bilen går for øvrig under skallet på Chevrolet Captiva.

Ingen av de ovennevnte, som koster fra hhv. 400.000 og 425.000 kroner, selger spesielt godt i Norge. Det kunne kanskje vært annerledes om vi som i USA hadde fått bilen med bensin-hybrid-motoren som yter 174 hester og leveres med automatgir?

Les våre tester av Opel Antara og Chevrolet Captiva.

Forbes er imidlertid et blad for de økonomisk orienterte, og for tiden er lavt forbruk den heteste sparetrenden over there:

Delt nummer 2: Dermed deles annenplassen av VW Jetta clean-diesel og Nissan Altima hybrid, som begge kjører hele 34 miles per gallon (iflg. EPA, som oppgir i henhold til en litt annen forbruksstandard enn vi er vant med fra EU-syklusen). Oversatt til metrisk-norsk er det ca. 0,68 liter/mil.

For norske forhold vil bilene være tilsvarende Jetta BlueMotion med en 1,9-liters, 105-hesters dieselmotor, med et EU-forbruk på pene 0,46 liter per mil. Prisen starter på 257 000 kroner.

I stasjonsvognlandet Norge er likevel en VW Golf stasjonsvogn med samme motor til samme pris atskillig mer aktuell.

Nissan Altima hybrid er i likhet med Jetta en sedan, men du er tilgitt om du ikke har hørt om den før. Den er produsert i USA og utelukkende for det amerikanske markedet.

Bilen er utstyrt med en 170-hesters bensinhybrid. Nærmeste "norske" alternativ er Toyota Prius, litt svakere, men med et forbruk på 0,43 liter per mil og til pene 268 000 kroner.

Les våre tester av Golf stasjonsvogn og Toyota Prius.

Resten av listen

Også resten Forbes-listen og deres klasseinndeling kan virke litt "utenlandsk" på mange, men les våre tester eller omtaler (klikk på bilnavnene) og se om de kanskje har noe for seg likevel.

  • Beste småbil - Honda Civic
  • Beste mindre luksusbil - Audi A4
  • Beste mellomklassebil - Toyota Camry (norsk alternativ: Avensis)
  • Beste mellomklasse luksusbil - Infiniti G35 (Nissans luksusmerke, ikke i Europa)
  • Beste kompakt-SUV - Honda CR-V
  • Beste mellomklasse-SUV - Hyundai Santa Fe
  • Beste mellomklasse luksus-SUV - Acura RDX (Hondas luksusmerke, ikke i Europa)

Les alle våre biltester her

Komplett oversikt over alle biler på markedet her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!