Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste

RCZ er noe av det tøffeste som ruller rundt. Men den er ingen sportsbil.

BARSKING: RCZ er en trivelig bil å kjøre; den er kompetent og ordentlig på alle måter. Dessuten er den tøff!
BARSKING: RCZ er en trivelig bil å kjøre; den er kompetent og ordentlig på alle måter. Dessuten er den tøff! Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data Peugeot RCZ 1,6 THP

MOTOR, CM3: R4, 1598

EFFEKT, HK VED O/MIN: 156/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 240/1400

EGENVEKT, KG: 1350

TILHENGERVEKT, KG: 500

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 428,7/184,5/135,9

BAGASJEROM, LITER: 321/639

STANDARD DEKKDIM.: 235/45R18 W

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,67

CO2-UTSLIPP, G/KM: 155

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8

TOPPFART, KM/T: 215

PRIS FRA, KR: 369 900

PRIS TESTBIL, KR: 446 000

Peugeot vil gå nye veier, blant annet ved å gi bilene tøffere design. Nisjemodeller har dessuten vært en stor suksess for mange bilprodusenter - dette er en relativt enkel måte å tjene gode "ekstrapenger" på. Det tekniske er allerede ferdig utviklet, og å sette et nytt skall på, og finslipe, noe som allerede finnes, koster mye mindre enn å utvikle en helt ny bil fra bunnen av.

Kompakte coupéer er det ikke så veldig mange av på markedet. Nå som Hyundai Coupé er tatt ut av den offisielle importlista er vel Audi TT, Porsche Cayman og Mazda MX-5 Roadster-Coupé de eneste. Biler som Alfa Romeo Brera, Audi A5 og BMW 3-serie er et hakk større, mens hybriden Honda CR-Z og Volvo C30 er mer vanlige kompaktklassebiler med tøff form enn det som kan kalles coupéer.

Både TT og Cayman koster veldig mye mer, mens MX-5 er en mer rendyrket kjøremaskin enn RCZ.

Peugeots designere har tydeligvis både kikket på Audi TT og Porsche Boxster/Cayman da de tegnet RCZ, og i våre øyne er resultatet ordentlig tøft. Dette er en bil som vekker oppsikt!

Les også:

Se alle våre biltester her.

Alle våre Peugeot-tester kan du lese her.

Her er de kule bilene du har råd til!

FLOTT: Førermiljøet er flott og orientert mot den som skal kjøre bilen. Ekstrautstyr som skinntrukket dashbord gjør seg virkelig.
FLOTT: Førermiljøet er flott og orientert mot den som skal kjøre bilen. Ekstrautstyr som skinntrukket dashbord gjør seg virkelig. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 5

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,5

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,6

60-100 KM/T, 5. GIR: 10,9

80-120 KM/T, 4. GIR: 8,1

80-120 KM/T, 5. GIR: 11,2

80-120 KM/T, 6. GIR: 13,0

STØY TOMGANG, dBA: 37,9

STØY 50 KM/T, dBA: 62,4

STØY 80 KM/T, dBA: 66,1

STØY 100 KM/T, dBA: 69,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57

For å ta konklusjonen med det samme: Peugeot RCZ er ingen sportsbil, men en særdeles lettkjørt og velfungerende, harmonisk og kjørbar coupé. Understellet er svært kapabelt, og selv med testbilens enorme 19-tommers hjul på spiser den norsk veistandard uten problemer - hjulene presses hele tiden nedpå. Det står det respekt av.

Veigrepet er bedre enn man er i nærheten av å få utnyttet her i landet, og bilen reagerer kjapt på ordre og biter seg godt fast i asfalten. Men styringen er lett, det skorter på styrefølelse, og vi savner tilbakemeldinger til føreren om hva som skjer - annet enn at underlaget er ujevnt. Om disse tingene hadde vært på plass, ville denne bilen vært ordentlig morsom å kjøre.

Nå er den "bare" veldig trivelig, veldig kapabel, og veldig ryddig.

Les også:

Disse bilene kjører best.

Her ser du de aller beste bilene vi har testet.

Motor: 5

Den turbomatede 1,6-literen er en herlig kraftpakke. Makseffekten kommer ved 6000 o/min, men du har 240 Nm allerede fra 1400 o/min. Den jevnt høye dreiemomentkurven gjør at man ikke merker noen effekttopp, heller ikke noe særlig behov for å dra maskinen på høye turtall. For som akselerasjonstallene viser, spiller det ikke så voldsomt stor betydning hvilket av de seks girene du ligger i.

Her ser du de beste motorene vi har testet.

Behagelig og effektivt ja, og dette gjør at den blir nøysom, men det er kanskje ikke så veldig morsomt og involverende.

Girkassa er for øvrig hyggelig å ha med å gjøre; den er sjaltevillig og presis. Pedalfølelsen kunne også vært bedre - om man ser den med sportsbiløyne.

Lyden fra motoren er et lite hakk grovere enn i firere flest, men gir ingen kraftige sportsassosiasjoner.

Les også:

Her er bilene med færrest feil.

Disse bilene kan du stole på.

Ytelser: 5

Med 156 hk og 240 Nm - sistnevnte altså tilgjengelig nærmest fra bunn og over et bredt turtallsregister - og riktig utveksling i sekstrinnsgirkassa, flytter 1350 kg bil godt på seg.

VITS: Baksetet er en vits. Så lenge du tenker på det som et baksete. Som bagasjeplass, er det veldig praktisk.
VITS: Baksetet er en vits. Så lenge du tenker på det som et baksete. Som bagasjeplass, er det veldig praktisk. Foto: Egil Nordlien HM Foto

0-100-sprinten er oppgitt til åtte blank, men de viktigere mellomakselerasjonsmålingene viser at bilen er kjapp.

At 60-100 km/t tar 5,5 sekunder i tredjegir, og 10,9 sekunder i femte, eller at 80-120 km/t tar 8,1 sekunder i fjerde og 13 sekunder i sjettegir, er gode eksempler på hvor godt drag det er på lave og middels turtall her.

I praksis gir dette utslag i en bil som er lettkjørt, og behagelig å ha med å gjøre. Du girer ikke mer enn du gidder - og om du vil kjøre litt aktivt, og leke litt med turtall, har du egentlig ikke så veldig mye igjen for det.

Her ser du de grommeste bilene vi har kjørt.

Eksteriør: 6

I våre øyne - og tydeligvis i veldig mange andres også, skal vi tro oppmerksomheten bilen fikk da vi testet den - er Peugeot RCZ noe av det aller tøffeste som ruller rundt på veien.

Det er så mye å se på her, så mange detaljer man oppdager underveis. Taklinjen er kraftig, fronten er barsk, og hekken er snerten. De to kulene på taket er der både for syns skyld - her blandes motorsporttradisjonen inn i bilen - og gir ekstra takhøyde inni. Og ja, de ser bra ut, de også.

Når man sitter bak rattet, ser man bakskjermene stå ut og opp i sidespeilene - akkurat som på Porsche 911. Men her følger faktisk bakhjulene i samme spor som forhjulene, så man slipper å være redd for å dra av skjermene i svingene.

Kontrastene mellom det lakkerte og det blanke bidrar også til at RCZ ser så knallbra ut.

Den roper sportsbil lang vei; her er det egoistiske gleder, og ikke det praktiske, som råder.

TT-inspirert? Boxster- og Cayman-inspirert? Ja. Men gjør det noe da, når resultatet blir som dette?

Interiør: 5

Førermiljøet er hakket friskere, tøffere, mer eksklusivt og mer sporty enn i øvrige Peugeot-modeller. Ting ser bra ut, og kjennes ordentlig. Og detaljer som den analoge klokka i dashbordet, og skinntrukket dashbord - noe som naturligvis koster ekstra penger - høyner den gode opplevelsen.

Plassen foran er veldig god, mye takket være bulene i taket som gir masser av takhøyde. Utsynet er overraskende godt, takket være store vindusflater. Dette er noe så sjeldent som en oversiktlig sportscoupé! Men som alltid gir parkeringssensorer en ekstra sikkerhet.

Vi trives godt bak rattet. Sittestillingen er fin - og lett å justere perfekt. Det er masser av støtte i setene, og rattet og girspaken er der vi ønsker at de skal være. Flere av testerne kommenteret at rattet er plassert for høyt. Når vinkelen på rattet er perfekt justert, skygger øvre del av det for instrumentene. Selv om bilen kan vise hastigheten med digitale tall i infodisplayet, er det upraktisk å ikke se speedometerskiva og turtelleren.

STORT: Bagasjerommet er imponerende, og dessuten lett å utnytte.
STORT: Bagasjerommet er imponerende, og dessuten lett å utnytte. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Baksetet kan du bare glemme å tenke på som et baksete. Jo da, det er to dype skåler her, og to setebelter. Men det er fryktelig trangt å komme seg bak dit eller ut igjen. Sitteputene er svært korte, avstanden ned til gulvet er kort, og høyden opp til den dobbelbuede bakruta - som vi vil anta er blant bilverdenens aller dyreste - er svært begrenset. Når de foran har setene i normal posisjon, er det dessuten ikke noe plass mellom seteryggen og sitteputene bak.

Som ekstra bagasjerom derimot, er baksetet helt supert. Her ligger jakka og sekken trygt og stabilt mens du og en til kjører. Altså en ekte 2+2-seter i god, gammel tradisjon.

Bagasjerommet er imponerende. Nei, ikke i familiebiltankegang, men sammenliknet med tilsvarende type biler. Åpningen er dessuten stor og firkantet, så det er lett å utnytte. Du kan også legge ned bakseteryggene, så du får et ganske så anstendig rom å putte ting i.

Trenger du noe med litt mer plass? Her er alt du noen sinne behøver å vite om barn i bil!

Her ser du hvordan du skal pakke takboksen riktig.

Komfort: 5

En sporty coupé, som attpåtil er skodd med 235/40-19-dekk, er ikke alltid det beste utgangspunktet om du er på jakt etter en komfortabel bil. Men Peugeot RCZ imponerer, med et flott understellsoppsett som takler dårlig vei på en god måte. Ja, man kjenner hver minste ujevnhet gjennom setet og rattet, men det slår aldri gjennom. Og de store ujevnhetene takler den flott.

Det er lite støy fra vei, motor og vind, dessuten er sittestillingen god og komfortabel over både korte og lange avstander.

Sikkerhet: 4

Peugeot RCZ er foreløpig ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. Men den oppleves som trygg på veien, den er oversiktlig, og den har de sikkerhetselementene vi forventer. Selv om fire kollisjonsputer ikke er veldig mye å skryte av. RCZ har parkeringssensorer, cruisekontroll og fartsbegrenser som standardutstyr, og testbilen har dessuten bixenonlamper som svinger med rattutslaget.

Les også:

Stor garantioversikt nybil i 2010

Klikks biltester med karakter 6

Pris/utstyr: 5

VELLYKKET: Det er ikke vanskelig å se hvor designerne har hentet inspirasjon fra. Men i våre øyne er den svært vellykket.
VELLYKKET: Det er ikke vanskelig å se hvor designerne har hentet inspirasjon fra. Men i våre øyne er den svært vellykket. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Om du sammenlikner RCZ-prisene med en helt vanlig Peugeot 308, med samme motor, koster RCZ nærmere 50 000 kr mer. Og om du lurte: En Audi TT koster mye mer enn dette igjen.

Standardutstyrsnivået er høyt, og de fleste bør klare seg i massevis med dette.

Du kan i tillegg utstyre den med skinninnredning - med eller uten skinntrekk på dashbordet. Større stereo, navigasjonssystem, og annet snacks. Dessuten er det flere muligheter for å personifisere bilen utvendig, med ulike farger på takbuene, karbontrekk på taket og sidespeilene, blanksvart grill og bremsekalippere, og tre forskjellige sett "fartsstriper".

Dette er den rimeligste RCZ-varianten. Du kan også få RCZ med samme motor og automatgir - til 25 000 kr mer. Den leveres med en 200-hestersutgave av 1,6-literen, til 469 900 kr. Og du får den med en tolitersdiesel på 163 hk, til 394 900 kr.

Miljø: 5

Peugeot oppgir et snittforbruk på 0,67 l/mil for RCZ med 156 hk og manuellgirkasse. Det er anstendig, men ingen revolusjon. På vår faste testrunde - som er noe hardere enn EU-syklusen, for å speile norske forhold - ser vi ofte at biler med liten motor drikker mer enn det oppgitte, mens biler med stor motor drikker mindre.

Testbilen nøyde seg med 0,57 liter bensin på mila i snitt, og det er svært respektabelt. Mye av årsaken til dette, er at den jevnt sterke motoren og den veltilpassede girkassa gjorde at vi kunne ligge på høye gir og lave turtall, med moderat gasspådrag, der vi må ned i tredjegir og ha høyrefoten i gulvet i andre biler.

Les også:

Litt for tørst? Her er en trivelig, rommelig og rimelig Peugeot som drikker 0,38 liter på mila!

Slik får du full tank for 15 kroner.

TURKLAR: To har det veldig godt på tur i en RCZ; det er god plass foran, og man får plass til alt man skal ha med.
TURKLAR: To har det veldig godt på tur i en RCZ; det er god plass foran, og man får plass til alt man skal ha med. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 14/08 2010, og sist oppdatert 26/06 2017.

Les også