Test: BMW X1 sDrive20d 2009

Ingen bratte bakker, takk

En BMW X1 sDrive ser ut til å klare det meste. Men bratte, glatte bakker er den bakhjulsdrevne crossover-modellen ikke spesielt glad i.

Sist oppdatert

BMW X1 kom på det norske markedet høsten 2009, og har vakt både oppmerksomhet og begeistring. Blant annet har vi her i Klikk Motor i samarbeid med Vi Menn Bil kåret X1 xDrive til den beste bilen i SUV/crossoverklassen opp til 500 000 kroner.

Så langt har vi kun kjørt modellene med 4WD, men nå har vi også prøvd BMW X1 sDrive20d som kun har bakhjulsdrift.

BMW har i likhet med flere andre produsenter av firehjulsdrevne crossover- og SUV-modeller kuttet ut 4WD på noen modellversjoner.

Fra 359.000 kroner

Da erstattes xDrive -betegnelsen med sDrive. X1-modellene med bakhjulsdrift heter da X1 sDrive18d og sDrive20d. Prisen faller med ca. 43.000 og 41. 000 kroner i forhold til xDrive-versjonen av samme bil.

Dermed faller startprisene til 359.000 og 412.000 for 18d og 20d.

Ut fra våre erfaringer det en god ide å tilby en slik biltype også med tohjulsdrift . Det er ikke alle som trenger fremkommeligheten i en firehjulsdreven bil.

Testen ble utført under skikkelige vinterforhold, slik at så vel veiegenskaper som fremkommelighet på glatt føre fikk en solid utfordring.

Kjøreegenskaper: 5

BMW X1 sDrive 20d data

MOTOR, CM3: 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/1750-3000

EGENVEKT, KG: 1565

TILHENGERVEKT, KG: 1800/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 445/180/155

BAGASJEROM, LITER: 420-1350

DEKKDIMENSJON: 225/55R17R

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,53

CO2-UTSLIPP, G/KM: 139

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,5

TOPPFART, KM/T: 212

PRIS FRA, KR: 412 000

I likhet med xDrive-modellen får du aldri følelsen av å sitte i en tung og høy SUV. BMW X1 sDrive20d minner mest av alt om en sportslig stasjonsvogn med tanke på kjørefølelse og tilbakemeldinger gjennom rattet.

BMWs ESP og antispinnsystem får det langt mer travelt i sDrive- enn i xDrive-versjonen. Om du kjøper deg en X1 og tror at penger spart på 4WD ikke betyr så mye når det gjelder fremkommelighet, blir du garantert skuffet.

Selv om den ser ut som en crossover med drift på alle fire, oppfører den seg som en hvilken som helst bakhjulsdrevet BMW. Det betyr et tydelig gap mellom utseendet og den faktiske fremkommeligheten på vinterføre.

Imidlertid er det ikke noe å si på balansen i bilen. Den er like nydelig som andre moderne BMW-modeller. ESP-systemet sørger for trygge veiegenskaper når alt er koblet inn.

Den som vil kjøre aktivt og føle på bakhjulsdriftens vinterlige gleder, anbefales å slå av antispinn-delen av ESP-programmet. Skal du slå av ESP-systemet helt, anbefaler vi at du har en ensom parkeringsplass med høye brøytekanter helt for deg selv...

Motor: 4

Foto: Egil Nordlien HM Foto

BMWs fire-sylindrete to-liters turbodiesel på 163 hk og 350 Nm fra 1750-3000 o/m har vært med oss i mange år. Det er noe mer støy og dieselgange i hele turtallsområdet enn hos mer moderne og kultiverte konkurrenter.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,1

60-100 KM/T, 4. GIR: 7

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,8

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,5

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,5

80-120 KM/T, 6. GIR: 13,2

STØY TOMGANG, dBA: 47,1

STØY 50 KM/T, dBA: 60,7

STØY 80 KM/T, dBA: 63,5

STØY 100 KM/T, dBA: 65,7

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,63

Motoren er like vel nær toppklasse på smidighet og kraftutvikling. Den trekker jevnt og uten merkbar turboforsinkelse fra lave turtall, og tar gjerne turen helt til toppen av turtallsskalaen. Girkassen har godt definerte sjalteveier, og en utveksling mellom de seks girene som passer norske kjøreforhold bra.

Ytelser: 4

Det er solid fraspark i BMW X1 sDrive20d. Med ca. 85 kilo lavere vekt enn den firehjulsdrevne tvillingmodellen, gjør den det en smule skarpere i akselerasjonstestene våre: Eksempelvis går 60-100 km/t i 3. gir på 5,1 sekunder, mot 5,6 for xDrive. I 80-120 km/t i 4. gir er avstanden litt større; 7,5 kontra 8,2 sekunder for xDrive.

Neppe nok til å skuffe xDrive-eierne, som uansett får utlignet avstanden med flere hakk på gangetabellen om det er snø under hjulene.

Totalt sett har 20d-modellen såpass gode fartsressurser at vi gleder oss til å prøve den rimeligere 18d-versjonen med 136 hk. Sannsynligvis har den nok fraspark for de fleste. Og som et tankekors koster xDrive18d 10 000 kroner mindre enn sDrive20.

Eksteriør: 5

Ikke alle er like lykkelige med utseendet på X1, men vi faller ned på at X1 er vellykket - ikke minst fordi den definerer en ny og spennende nisje i rommet mellom stasjonsvogn og SUV.

Det er detaljer vi kanskje ikke er like glade i, som hekken og baklysene, mens vi synes bilen gir et tøft inntrykk forfra og fra siden.

Interiør: 4

Med 40/20/40-splitt og justerbar bakseterygg har du brukbar fleksibilitet og en maksimal lasteplass på 1530 liter. Standardvolumet med bakseteryggene oppe er på 420 liter, og gir grei bagasjeplass for alle unntatt de ivrigste barnefamiliene.

Bilen har tilstrekkelig benplass og takhøyde i baksetet. Med en person på 180 cm foran og en bak, er det god klaring fra forseterygg til knær.

Det blir for trangt i bredden for tre på langtur, men det er noe X1 deler med de aller fleste konkurrentene. BMWs førermiljø er nøkternt, men svært funksjonelt.

Komfort: 5

Det er to ting som påvirker et ellers perfekt komfortinntrykk: Noe diesellyd fra motoren i langsom fart, og en tendens til en markert bevegelse i fronten på skarpe, tverrgående ujevnheter.

BMW X1 har en nesten perfekt førerposisjon, og selv med standardseter sitter du godt. Vi anbefaler likevel at du prøver sportssetene. De er helt klart verdt sine ca. 5 000 kroner.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Fjæringskomforten er BMW-fast, men samtidig smidig nok til at du sjelden blir utsatt for ubehagelig støt fra små eller store ujevnheter. Det er ingen praktisk forskjell i våre støymålinger av sDrive- og xDrive-modellene: Begge hører til de mer stillegående i klassen.

Sikkerhet: 5

BMW X1 ble sent i 2009 testet etter den nye EuroNCAP-normen der underkategoriene oppgis i prosent fremfor i stjerner. Totalkarakteren tildeles imidlertid fortsatt i stjerner, og X1 fikk fem av fem mulige.

For beskyttelse av voksne oppnår X1 en score på 87 %. Det er mindre god beskyttelse i brystregionen ved sidekollisjon med stolpe, samt marginalt resultat i whiplashtesten som trekker ned. Ellers klarer bilen seg svært bra.

For beskyttelse av barn får X1 86 % score, med god kollisjonsbeskyttelse både for 1,5- og 3-åringer. I fotgjengerbeskyttelse oppnår bilen 63 %. Det er harde områder rundt kanten av panseret og nederste delen av frontruten som trekker ned. Elektronisk stabilitetskontroll er standardutstyr.

Pris/utstyr: 4

Den største utfordringen for X1 sDrive20d har vi allerede vært innom: Den koster 10 000 kroner mer enn den firehjulsdrevne, men litt motorsvakere xDrive18d.

Om du sjelden har hatt behov for firehjulsdrift, eller ikke kjører mye under utfordrende vinterforhold, er det likevel gode penger å spare på å velge en bakhjulsdreven X1. Et av de store og foreløpig ubesvarte spørsmålene er populariteten til de tohjulsdrevne SUV- og crossovermodellene når de en gang skal ut på bruktmarkedet.

Miljø: 5

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er ikke store utslag i forbruket mellom en bakhjuls- og firehjulsdrevet X1. Normtallet ved blandet kjøring sier 0,53 l/mil for sDrive og 0,58 l/mil for xDrive, eller 139 og 153 g/km CO2 . I vår forbrukstest er forskjellene enda mindre; sDrive brukte 0,63 l/mil mens xDrive gikk samme testrunde på 0,64 l/mil. Totalt sett er det gode resultater sett ut fra biltype, vekt og ytelser.

Bilen har i tillegg et start/stopp-anlegg som senker forbruket ved by- og nærkjøring, og et opplegg for gjenvinning av bremseenergi. Dessverre fungerer de færreste start/stopp-anlegg når det blir ned mot 0 grader og kaldere. Alle X1-motorene tilfredsstiller den strengeste Euro5-normen for avgassutslipp.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 27/01 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også