© Foto: Elin Davidsen

Klikk.no publiserer i løpet av et år mange hundre produkttester. Vi har to testansvarlige som jobber fulltid med metodikk, logistikk og presentasjon av testene.

Hvordan vi utfører testene fra gang til gang, er situasjonsbetinget.

Målet er alltid å gi leserne våre best og mest relevant informasjon. Og vi inviterer brukerne med til å kommenetere vurderingene, fordi vi mener at flere meninger hever nivået på journalistikken.

Tester i laboratorium

Noen ganger velger vi å gjennomføre tester i laboratorium. Dette gjør vi når det er viktig å måle kvaliteten, eller verifisere produsentens påstander om produktet.

Profesjonelle testere gjennomfører testen etter strenge kriterier. Et godt eksempel er vår test av barnevogner.

I slike tester får produktene juling under kontrollerte forhold, og vi avdekker svakheter ved konstruksjonen og om produktet holder det det lover.

Ulempen med tester i laboratorium er at den nettopp gjennomføres av eksperter og ikke journalister. Dermed blir de subjektive forskjellene på produktene gjerne tillagt mindre vekt, som for eksempel brukervennlighet eller design.

For at denne tilnærmingen skal bli optimal, er det nødvendig at journalister og brukere i målgruppen på forhånd diskuterer kriteriene med dem som utfører testene.

Ekspertpaneler

Smak og behag kan diskuteres. Derfor bruker vi ofte testpaneler når vi tester mat og vin.

Ekspertpanelet som tester vin og brennevin består alltid av to vinkelnere/vineksperter. Disse smaker alle produktene blindt.

Det betyr at de som tester ikke vet hva de smaker. Vi gir poeng på en skal fra 0 til 100.

Ekspertpanelet som tester øl, består av to øleksperter som blindsmaker alle produktene og vurderer dem etter fem kriterier: Farve, skum, duft, smak og ettersmak. Også øl får poeng etter 100-poengskalaen. Pris vurderes ikke.

Ekspertpanelet som tester smak på mat og matprodukter for oss (fiskepinner, juice, knekkebrød, ferdigmiddager, pizza etc) består som regel av to kokker, en matekspert og av og til "mannen i gata". De vurderer produktene ut i fra utseende, lukt, smak og konsistens. Det blindsmakes alltid.

Når vi tester sunnhetsgraden på mat- og drikkevarer, bruker vi ernæringsfysiologer.

Vi bruker kun eksperter/testpersoner som ikke er tilknyttet noen av leverandørene til produktene vi tester, for å ivareta vår uavhengighet.

Eksperter

Noen produkter testes best ved rett og slett å bruke dem aktivt over tid. Denne metoden bruker vi når vi for eksempel skal teste soveposer, hodelykter eller skalljakker.

I testen av soveposer har vi testet to eksemplarer av hver pose i aktiv bruk over fire-fem måneder. Våre testere jobber på heltid med tester av friluftsutstyr, og tester flere produkter samtidig.

Hensikten med å bruke produktene er at det er den beste måten å sammenlikne hvordan produktene fungerer i vanlig bruk, og å se ut over spesifikasjonene som er oppgitt på papiret.

Man får også testet produktene for uforutsette ting, fordeler eller ulemper som bare viser seg i praktisk bruk. For eksempel at det er problemer med å betjene glidelåsen med votter på om vinteren.

Noen av ekspertene våre skriver selv og opererer dermed også som journalist. Andre eksperter formidler resultatene til en reporter som skriver sak og formidler det videre til brukerne.

Et eksempel på det siste er vår test av stikksager. I stikksagstesten er tømmermester og takstmann Per Christian Mathiesen eksperten, mens Cecilie Holtan er klikk.nos reporter. I denne saken har også videoreporter Camilla Langaas filmet sagene i bruk.

Journalister

I klikk.no har vi ansatt en rekke journalister som er eksperter innenfor sine fagområder. Vi har blant annet noen av Norges beste bil-, båt- og mc-journalister.

Vi har også spesialister innen teknologi, bolig, hage, mote og mat. Vi har ernæringsfysiologer og en make up-artist. I tillegg bruker vi eksperter fra bladene i Hjemmet Mortensen, som journalistene i HjemmePC.

Våre fagjournalister tester produkter selv, på lik linje med ekspertene, og skriver sakene selv. De tar i bruk det som finnes av verktøy til å måle, i tillegg til at de gir en subjektiv vurdering.

Fordelen med å ha egne journalister som selv innhar ekspertisen, er at det blir lettere å se hvordan et produkt klarer seg sammenliknet med andre på markedet.

Våre biljournalister tester alle biler som er viktige på det norske markedet. Vi har dermed det aller beste grunnlaget for å si om en ny bil klarer seg i konkurransen. Biljournalistene har et omfattende, men kan deles i tre hoveddeler:

* Testers vurdering under forskjellige kjøreforhold

* Faktisk drivstofforbruk i fast testrute

* Datamålinger av ytelser, bremser, kjøreegenskaper og støy

Les mer om biltestene på Klikk.no her .

Brukerpaneler

Noen ganger er det en ulempe å være ekspert eller fagjournalist. Man kan ha lett for å henge seg opp i objektive forskjeller mellom produktene og glemme de små tingene som er viktige for folk flest.

Derfor har vi bestemt oss for å også la brukerne selv teste produkter. Vi tror folk flest vil like og mislike andre ting ved produktene enn det våre eksperter vil. Vi tror det vil gjøre oss enda bedre på tester. Les mer om det prosjektet her.

Et viktig prinsipp når klikk.no tester produkter, er at både testkriterier og testpanel nøye skal beskrives, slik at du som leser vet hva du har å forholde deg til.

Vårt mål er å være best i landet

Men alle har forbedringspotensial, også Klikk. Derfor håper vi at dere lesere fortsetter å gi tilbakemeldinger på våre tester

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!