Motorsykkelen med det passende navnet Neander 1340 turbodiesel yter 215 newtonmeter dreiemoment fra en commonrail-innsprøytet dieselmotor. Øvrige kjennetegn:

  • Koster 95.000 euro (760.000 kroner)
  • Bygges i 250 eksemplarer
  • Har to veivaksler

Godkjent for offentlig vei

Men drivstoffet er bare ett av mange paradokser som gjør at Neander virkelig kan bli en kultsykkel, en elske- eller hatesak. Humoren til gjengen bak sykkelen er en annen. Vi anbefaler å lese pressemeldingen som kom da sykkelen ble TÜV-godkjent (på en eller annen måte tidligere i sommer).

Prisen på 95 000 euro er en annen faktor som kan avskrekke de fleste, det er dyrere enn Ducatis hysterisk vakre 200-hesters Desmosedici. Og når de totalt 250 eksemplarene i praksis håndbygges, er det dessuten med en viss rett man kan bestride at Neander faktisk kan kalles verdens første serieproduserte dieselmotorsykkel.

Dobbeltgaffel

Fascinerende er sykkelen likevel, på tross av at designens hovedtrekk gir lovlig mange antydninger om hvor navnet er hentet fra. Går man ned på detaljnivå er det bare å gi seg ende over, blant annet over forgaffelen: En "dobbeltgaffel", satt sammen av to vanlige gafler med 41 millimeter rørdiameter.

Det ekstreme tiltaket skyldes ifølge folket bak Neander behovet som oppstår når man utnytter 215 newtonmeter til fulle. Slike krefter kan vri det meste på skeive. Derfor er også svingarmen i aluminium usedvanlig kraftig. For stabilitetens skyld er akselavstanden intet mindre enn 1920 millimeter, en drøy halvmeter lenger enn en standard sportssykkel.

Neander gir inntrykk av at de fleste komponenter er halvannen gang større enn normalt. Men salen er lav, og sykkelen skal være usedvanlig sportslig til chopper å være.

Harley-tallet 1340

Men det er motoren som er clouet i denne sykkelen. Diesel er selvsagt på fire hjul, så hvorfor ikke på to? Neander har valgt parallelltwin som layout, og der begge sylinderne beveger seg opp og ned sammen. Finurlig nok har de valgt volumet 1340 cc, som jo pleide å være et tall Harley hadde hevd på.

Men enda mer finurlig: De har konstruert en løsing med to motroterende veivaksler! Poenget er å redusere vibrasjoner.

Til å håndtere lufttilførselen brukes en turbo med 1,5 bars trykk og opp til 120.000 omdreininger. Og dieselen leveres av common rail innsprøytning med 1400 bar trykk.

Totalt yter byggverket, som for øvrig er luft/olje-kjølt, hele 214 newtonmeter ved 2600 omdreininger og 112 hester ved 4200. Dette er ytelser som i dag bare matches av Triumph 2,3 Rocket, fra en bensinmotor som er 1000 cc større.

For å redusere vibrasjoner har Neander konstruert et system med to motroterende veivaksler.

Turbohvinet kaller

Hva dieselmonsteret egentlig låter som har vi ingen gode rapporter på ennå. Bildene viser jo en maskin med relativt rake rør uten åpenbare potter eller støydempere.

Prøvekjøringer av tidlige prototyper har vært kritiske til dieselspetakkelet ved høye turtall (over 4000!), men samtidig med en herlig forundring over det karakteristiske turbohvinet når det slår inn i turtallsområdet 2000 til 2600 omdreininger.

For tiden ligger det en videosnutt på YouTube som viser sykkelen i heftig driv rundt en racerbane, men der spilles det musikk til, ikke originallyd.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!