BMW X1 xDrive 18d 2013

BMW X1 trives på vinterføre

Med 4WD-systemet xDrive kjører BMW X1 fantastisk på glatte veier. Men ikke alt er like bra som veiegenskapene.

PÅ TOPPTUR: BMW X1 er en super følgesvenn om du ofte stikker til fjells for å prøve slalåm- eller langrennsski.
PÅ TOPPTUR: BMW X1 er en super følgesvenn om du ofte stikker til fjells for å prøve slalåm- eller langrennsski. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

BMW X1 har fått en facelift for 2013-modellen. Nye lykter foran og bak, små endringer i detaljer, samt en oppgradering innvendig gjør at X1 skal holde følge med designutviklingen.

På teknikksiden legger du best merke til at åttetrinns automatgir har erstattet sekstrinns.

Nye motorversjoner hører med: Ikke minst de to bensinturbomotorene i X1 xDrive 20i (184 hk) og 28i (245 hk). De har gjort godt inntrykk når vi har kjørt dem i 3-serie tidligere.

Klarer du deg med bakhjulsdrift har også x1 kommet i en sDrive 16d-versjon med 116 hk til 343 500 kroner.

Vi har testet av en av de mest populære versjonene; BMW X1 xDrive 18d.

Kjøreegenskaper: 5

Vi har kjørt flere utgaver av BMW X1 siden den kom på markedet høsten 2009. Felles for dem alle har vært utmerkede veiegenskaper både på sommer- og vinterføre.

Standarden i klassen er hevet betraktelig siden X1 debuterte. Blant annet har Mazda CX-5 veiegenskaper som kan konkurrere med de fleste. Og BMW har selv levert en utmerket xDrive-variant av 3-serie.

Det gjør valget mellom vanlig stasjonsvogn og crossover mer komplisert enn noensinne.

Det sportslige oppsettet av understell og styring gir X1 mer personbilaktige egenskaper enn de fleste modeller med ekstra bakkeklaring. Men det er den nydelige balansen og forutsigbarheten i xDrive-systemet som gir X1 den ekstra kjøregleden på vinterføre:

Styringen formidler hele tiden god kontakt med forhjulene, som biter godt inn i svingene. Og når det slipper, skjer det med en lett drift på bakhjulene. Det gir fin flyt på svingete vintervei, og blir det for mye av det gode, henter stabilitetskontrollen deg høflig, men bestemt inn.

KONGE PÅ SNØ: xDrive-systemet gir nydelige egenskaper på vinterføre. Fint kontroll og en passe bakhjulsdrevet karakter.
KONGE PÅ SNØ: xDrive-systemet gir nydelige egenskaper på vinterføre. Fint kontroll og en passe bakhjulsdrevet karakter. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 3

Testdata

BMW X1 xDrive 18d

  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,5
  • 60-100 km/t, 6. gir: 9,7
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,7
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,2
  • 80-120 km/t, 6. gir: 10,9
  • 80-120 km/t, kickdown: 9,2
  • Støy tomgang, dBA: 47,6
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,8
  • Testforbruk, l/mil: 0,65

I 18d-utgave har du 136 hk og 320 Nm å rutte med. I dieselutgavene er det fortsatt den aldrende tolitersmotoren som gjør jobben. Verken på gange eller støy holder den toppstandard lenger.

Ny åttetrinns automatkasse er et av mest merkbare bidragene til modernisering av X1 og gjør en bra jobb med å få det beste ut av motoren.

Det vi ønsker oss mest er helt ny BMW toliters diesel med gange, turtallsvilje og karakter slik det sømmer seg fra Bayerische Motoren Werke.

Ytelser: 3

I daglig trafikk merker du at BMW X1 xDrive 18d ikke har mer krefter enn den trenger for å holde følge. Du må trimme gassfoten ofte og girkassen girer ned straks du ber om ekstra akselerasjon.

Selv når du klemmer gasspedalen i bunn, nøyer 18d-versjonen seg med moderat fartsøkning. Sammenlignet med typiske konkurrenter ligger spurtegenskapene litt under snittet.

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D og Audi Q3 2,0 TDI med 140 hk er de kjappeste konkurrentene vi har testet.

Og skal du ha en X1 som gir sportslige assosiasjoner også på akselerasjonsfronten, bør du nok legge på de ekstra kronene for en 20d- eller 20i-versjon.

Eksteriør: 4

Helt siden den kom på markedet har BMW X1 vært en spesiell blomst i BMW-floraen. Vi synes faceliften har gjort bilen finere, men det er fortsatt et stykke igjen til den havner på pallen over de stiligste crossover- og SUV-modellene.

Interiør: 4

NYTT FJES: Utformingen av lykter og karosseridetaljer er nytt på BMW X1 2013-modell. Mer dynamiske frontlys kler bilen.
NYTT FJES: Utformingen av lykter og karosseridetaljer er nytt på BMW X1 2013-modell. Mer dynamiske frontlys kler bilen. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Innvendig har X1 et moderne BMW-preg. Det betyr nøktern og funksjonell design, samt et solid kvalitetsinntrykk.

Tekniske data

BMW X1 xDrive 18d

  • Motor, cm³: 1995
  • Effekt, hk ved o/min: 136/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1750-2500
  • Egenvekt, kg: 1650
  • Tilhengervekt, kg: 1800/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 448/180
  • Bagasjerom, liter: 420-1350
  • Standard dekkdimensjon: 225/50-17 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,54
  • CO2-utslipp, g/km: 143
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,1
  • Toppfart, km/t: 195
  • Pris fra, kr: 419 600
  • Pris testbil fra, kr: 441 000

Plassmessig er BMW X1 fortsatt et hyggelig bekjentskap. Det er god plass til fire voksne på langtur, med tilstrekkelig benplass og god takhøyde.

Med bagasjeromsvolum på 420 liter med setene i normalposisjon, kan ikke X1 konkurrere med større SUV-er eller familiestasjonsvogner med 4WD.

Bakseteryggen kan stilles i ulike vinkler fra 1-31 grader og legges ned i tre deler i forholdet 40:20:40. Det sørger for fleksibilitet ved varierende plassbehov.

Komfort: 3

BMW X1 levner ikke tvil om at sportslighet og kjøreglede er prioritert. Det fører til en ganske stivbent gange over ujevnheter både i lav fart og i høyere hastighet. På ruglete vintervei føles BMW X1 tidvis ganske ukomfortabel.

Vår testbil hadde moderat utstyrsnivå, men vi setter som vanlig pris på sportssetene. De gir god støtte og ser tøffe ut, og høyner fremfor alt kjørekomforten på lengre turer.

Støynivået er på det jevne i forhold til konkurrentene i denne delen av SUV-klassen, med 69 dBA i 100 km/t på piggfri vinterdekk. I tillegg er motoren hjertelig til stede i lavere hastighet og ved akselerasjon.

Sikkerhet: 4

EuroNCAP reviderte resultatene for BMW X1 i 2012. Bilen oppnådde fem av fem stjerner og fikk bra resultater i de ulike kategoriene, selv om scoren for beskyttelse av voksne ikke er like høy som de beste nykommerne.

FLERE GIR: Automatkassen har nå åtte gir. Også innredning og utstyrsmuligheter er oppdatert til nyeste BMW-standard
FLERE GIR: Automatkassen har nå åtte gir. Også innredning og utstyrsmuligheter er oppdatert til nyeste BMW-standard Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

BMW X1 fikk 87 % for beskyttelse av voksne, 86 % for beskyttelse av barn og 64 % for beskyttelse av fotgjengere.

Bilen får god omtale på de fleste områder. Men i sidekollisjon med stolpe betegnes beskyttelsen av brystregionen som marginal.

Det samme gjelder beskyttelsen mot whiplash ved påkjørsel bakfra.

Pris/utstyr: 4

Med en pris fra 419 600 kroner er X1 xDrive 18d BMWs rimeligste firehjulsdrevne SUV. Legger du på automatgir, starter prisen på 441 000 kroner.

Vi gikk inn i BMWs nybilkonfigurator på nett og la inn en fornuftig tilbehørspakke. Litt avhengig av smak og behov må du regne med 50-80 000 kroner i ekstrautstyr for å få en riktig utstyrt bil.

BMW X1 er populær som bruktbil og holder seg relativt godt i verdi.

Forbruk: 3

Ifølge EU-normen skal BMW X1 xDrive 18d med automatgir bruke 0,54 l/mil med et CO2-utslipp på 143 g/km og NOx-utslipp på 171 mg/km.

I vår testrunde brukte bilen 0,65 l/mil. Det er omtrent som forventet når du sammenligner bilen med andre SUV-modeller i samme klasse med automatgir, men noe mer enn den BMW X1 xDrive 18d med manuelt gir vi kjørte i 2010 (0,58 l/mil).

VELG SPORT: Et av de viktigste trivselselementene i BMW X1 er komfortable sportsseter. Det koster ekstra, men er verdt pengene.
VELG SPORT: Et av de viktigste trivselselementene i BMW X1 er komfortable sportsseter. Det koster ekstra, men er verdt pengene. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Skal du ha en sportslig og kjøreglad crossover eller SUV er BMW X1 fortsatt en av de beste bilene i denne klassen.

Setter du pris på komplett utstyrsnivå, bra komfort og ekstra plass, fremstår en del av de nye folke-SUV-modellene likevel som bedre valg enn BMW X1.

Er det BMW-egenskaper du er på jakt etter til denne prisen, synes vi den nye 3-serie med xDrive er en mer komplett bil enn X1.

Les mer

Ny rapport: Bilene med best kvalitet

Nødløsninger for glatt føre

Den gjerrigste familiebilen

SUV-en de andre ser langt etter

FLEKSIBELT: Bagasjerommet holder for de fleste. Tredelt baksete og vinkeljustering på seteryggene gir variasjonsmuligheter.
FLEKSIBELT: Bagasjerommet holder for de fleste. Tredelt baksete og vinkeljustering på seteryggene gir variasjonsmuligheter. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 23/02 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også