Kort sagt:

+ Sportslige og sikre veiegenskaper

+ Gode ytelser

+ Lavt forbruk


- Stiv fjæring i lav hastighet

- Støyer mer enn de beste

- Motorgange på lave turtall

Mazda6 er en av de bilene vi ikke helt skjønner oss på. Da familiebilen til Mazda kom i ny versjon i 2008, vekket den begeistring både hos oss og hos bilkjøperne.

Og mens vi fortsatt har ment at Mazda6 har vært blant de bedre familiebilene på markedet, delte ikke bilkjøperne den oppfatningen: I 2012 endte Mazda6 bare på 106. plass på salgsstatistikken.

Nå håper Mazda på et skikkelig comeback i familiebilmarkedet. En ny Mazda6 er på plass hos forhandlerne i februar 2013; større, bedre, mer utstyr og priser som fortsatt ikke stikker seg ut i negativ retning.

Den nye Mazda6 leveres som sedan eller stasjonsvogn, med tre bensin- og to dieselmotorer. Rimeligste vei inn i Mazda6-verden er 145 hk bensinmotor i Core utstyrsversjon. Og Mazda skiller ikke på prisen mellom stasjonsvogn og sedan: Begge starter på 324 900,-.

Bensinmotor kommer også i kombinasjon med automatgir, enten som 2,0-liters 165 hk eller 2,5-liters 192 hk.

I Norge regner man med at 2,2-liters diesel med 150 hk vil bli et populært valg. Den koster fra 355 300 kroner med Vision utstyrspakke og manuelt gir. Med automatgir er prisen fra 375 300 kroner.

Den sterkeste dieselversjonen yter 175 hk og leveres kun i topp utstyrt Optimum-versjon. Den koster fra 395 800 kroner.

Vi har kjørt Mazda6 2,2d stasjonsvogn med 150 hk og Vision utstyrspakke gjennom vårt testprogram:

Mazda6 2,2 diesel stasjonsvogn 2013=

KJØRER BRA: Den nye Mazda6 reagerer kvikt og kontant på styringen, som også formidler god kontakt med underlaget. Dermed kjennes Mazda6 trygg og lettkjørt, selv på glatt vinterføre. FOTO: Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 5

Mazda har de siste årene levert veiegenskaper i toppklasse. Særlig har SUV-modellen Mazda CX-5 overbevist mot konkurrentene.

Vektreduksjon er et viktig element i Mazdas Skyactive-teknologi. I forhold til den forrige Mazda6 2,2d vi kjørte på test i 2010, er den nye modellen 70 kilo lettere.

Som så ofte før, gir en beskjeden egenvekt seg positive utslag i veiegenskapene. Den nye Mazda6 reagerer kvikt og kontant på styringen, som også formidler god kontakt med underlaget.

Dermed kjennes Mazda6 trygg og lettkjørt, selv på glatt vinterføre. Når den først sklir, skjer det jevnt og pent på forhjulene. Letter du på gassen eller bremser, slipper hekken lett før ESP-systemet knepper diskret i bakgrunnen og bringer deg på rett kurs.

Med bar asfalt under hjulene virker Mazda6 kontant og direkte i bevegelsene. En passe jevn fordeling mellom kjøresikkerhet og kjøreglede er noe som gir stort pluss i margen for en bil i familieklassen.

Mazda6 2,2 diesel stasjonsvogn 2013=

GOD PLASS: Bredden er stor både i for- og baksete, det samme gjelder takhøyden. FOTO: Terje Bjørnsen

TESTDATA

60-100 km/t, 3. gir: 5,5

60-100 km/t, 4. gir: 6,4

60-100 km/t, 5. gir: 9,4

80-120 km/t, 4. gir: 7,3

80-120 km/t, 5. gir: 9,1

80-120 km/t, 6. gir: 12,2

Støy tomgang, dBA: 47,0

Støy 50 km/t, dBA: 62,7

Støy 80 km/t, dBA: 66,5

Støy 100 km/t, dBA: 69,0

Testforbruk, l/mil: 0,5

Motor: 4

Mazda nøyer seg ikke med en toliters diesel, slik tilfellet er for mange av konkurrentene. Her er det den velkjente 2,2-literen som gjør jobben. I denne versjonen med 150 hk og solide 380 Nm ved 2000 o/m.

Kraftutviklingen er det lite å utsette på; motoren trekker jevnt fra drøyt 1000 o/m og oppover. Det er vel mye vibrasjoner og motorbrum på lave turtall, og i lav hastighet legger du godt merke til diesellyden.

Straks motoren får litt turtall, går den penere. Derfor skal du ikke alltid høre på girindikatoren, som oppfordrer til svært tidlige girskift.

Girskiftet er presist og med korte sjaltebevegelser. Girutvekslingen er lang, men med relativt lav vekt og kraftig dreiemoment, byr ikke det på problemer i praktisk bruk.

Ytelser: 5

Det er solid fraspark i den nye Mazda6 med 150 hk dieselmotor. Forbikjøringsakselerasjon 60-100 km/t går på 5,5 sekunder i 3. gir.

Det plasserer Mazda6 blant de raskeste bilene i denne delen av familieklassen, og det er ikke langt frem til sportslige familiebiler som BMW 320d.

Du behøver heller ikke gire deg skakk og skjev for at det skal gå unna. God trekkraft sørger for at 5. gir er anvendelig i en lang rekke kjøresituasjoner.

Mazda6 2,2 diesel stasjonsvogn 2013=

KULLGRUVE: Innvendig følger Mazda6 i det ryddige, men litt fargeløse sporet til Mazda CX-5. Men det fungerer bra, og betjeningen er enkel. FOTO: Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA

Motor, cm3: 2191

Effekt, hk ved o/min: 150/4500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/2000

Egenvekt, kg: 1495

Tilhengervekt, kg: 1600/730

Lengde/bredde/høyde, cm: 481/184/148

Bagasjerom, liter: 522-1664

Standard dekkdimensjon: 225/55-17

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,44

CO2-utslipp, g/km: 116

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,1

Toppfart, km/t: 210

Pris fra, kr: 338 300

Pris testbil, kr: 360 800

Eksteriør: 4

Vi synes Mazda6 er en pen familiebil, uten at den vekker den største må-ha-følelsen på grunn av utseendet.

Med en lengde på rett over 4,8 meter er den lang og elegant, noe den lange akselavstanden og moderate karosserioverhengene er med på å understreke.

Særlig godt liker vi den distinkte fronten med markert grill og frontlyker som både i plassering og form får bilen til å virke bredere enn den faktisk er.

Like fornøyd er vi ikke med hekken. Det blir en småslapp avslutning på en løfterik start. Det blir vel likt en del andre asiatiske modeller i samme klasse og kromlisten mellom baklysene virker en smule gammelmodig.

Interiør: 4

Innvendig følger Mazda6 i det ryddige, men litt fargeløse sporet til Mazda CX-5. Det er svart som dominerer i vår testbil; seter, dashbord og materialene for øvrig gjør lite for å myke opp inntrykket av britisk kullgruve, anno 1950.

Hvite tall i instrumentene og blanke kromlister gir lite fargevariasjon, så det er nesten bare navigasjon- og betjeningsenheten fra TomTom i midtkonsollen som gir litt inspirasjon i skumringen. Den fungerer på sin side bra og er enkel å betjene.

Plassmessig kommer Mazda6 stasjonsvogn godt ut av familiebilkampen. Bredden er stor både i for- og baksete, det samme gjelder takhøyden. Benplassen bak er 3-4 cm mindre enn vi har målt i Ford Mondeo, mens den ligger på samme nivå som i VW Passat.

Også i bagasjeromsplass henger Mazda6 godt med. 506 liter med setene i normalposisjon er greit. Størst forskjell på Mazda6 kontra de to konkurrentene er det på lengden, der Mazda er 5-10 cm kortere avhengig av hvor i lasterommet du måler.

Bredden er på det jevne, men helt bakerst er det utsparinger som gir bedre plass til lange, smale gjenstander som eksempelvis skistaver. Høyden under taket og lastegardinet er normal for klassen, og gardinet følger med bakluken opp på en praktisk måte.

Mazda6 2,2 diesel stasjonsvogn 2013=

BAGASJEROM: 506 liter med setene i normalposisjon er godkjent. FOTO: Terje Bjørnsen

Martin Jansen

Den beste folkebilen

Denne folkebilen slår tyskernes egen folkevogn.

Komfort: 4

I det store og hele oppleves Mazda6 som en behagelig bil. En av de viktigste bidragsyterne er de gode sportssetene i Vision-versjonen. De gir meget god støtte og matches av en avslappet sittestilling. Reguleringsmulighetene er gode, slik at de fleste kan finne en passende sitteposisjon.

Fjæringskomforten er omtrent slik du venter deg av en bil med en sportslig snert i veiegenskapene: Stram og markert over skarpe ujevnheter i lav hastighet. Når du kommer opp i 70-80 km/t, setter Mazda6 seg bedre på understellet. Selv på ruglete vinterveier kjennes landeveiskomforten akseptabel.

Også støymessig holder Mazda6 seg på et jevnt bra nivå. Likevel viser støymåleren at det er noe mer lyd i kupeen både ved 50, 80 og 100 km/t enn hos de beste konkurrentene. Det er ingen støykilde som peker seg ut på noen sjenerende måte, men generelt sett kunne bilen gjerne vært noe bedre lydisolert.

Mazda6 2,2 diesel stasjonsvogn 2013=

PLASS NOK: Benplassen bak er 3-4 cm mindre enn vi har målt i Ford Mondeo, mens den ligger på samme nivå som i VW Passat. FOTO: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 3

Mazda6 har ennå ikke vært gjennom sikkerhetsvurderingen hos EuroNCAP og får inntil videre gjennomsnittskarakter 3 på dette området. Siden de aller fleste anerkjente produsenter klarer gode resultater, er det liten grunn til å tro at Mazda dummer seg ut med denne bilen.

I mellomtiden kan vi glede oss over at Mazda har plassert en del viktig aktivt sikkerhetsutstyr i den nye Mazda6:

Du har RVM som passer på dødvinkelen i speilet med radar, HBC automatisk fjernlyskontroll, LWDS filskiftvarsel og adaptive bi-xenon lys. I tillegg kommer bilen med SCBS «Smart City Brake Support» som hjelper deg å stoppe i hastigheter opp til 30 km/t.

Mazda6 2,2 diesel stasjonsvogn 2013=

PRISER: Mazda6 kommer inn på et ganske normalt prisnivå i mellomklassen. Vår testversjon koster fra 355 300, kroner. Velger du 145 hk bensinmotor med samme Vision utstyrspakke, kommer den på 341 900 kroner. FOTO: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 4

Mazda6 kommer inn på et ganske normalt prisnivå i mellomklassen. Vår testversjon koster fra 355 300,-. Velger du 145 hk bensinmotor med samme Vision utstyrspakke, kommer den på 341 900,-.

VW Passat er noe dyrere, mens biler som Peugeot 508 SW, Toyota Avensis og Ford Mondeo er ganske likt priset.

Utstyrsnivået anser vi som bra i forhold til prisen. Sikkerhetsutstyret har vi nevnt og av komfortutstyr nevner vi bakkestartassistanse, 5,8-tommers betjeningsskjerm med TomTom navigasjon, parkeringssensor foran og bak, cruisekontroll og Bluetooth handsfree.

Mazda har normal garanti med 5 år/100 000 km, 3 år på lakk, 12 år på rust og 10 års serviceaktivert veiassistanse. Vi forventer at Mazda6 et verditap som ligger på samme nivå som konkurrentene.

Mazda6 2,2 diesel stasjonsvogn 2013=

PEN: Vi synes Mazda6 er en pen familiebil, uten at den vekker den største må-ha-følelsen på grunn av utseendet. FOTO: Terje Bjørnsen

Forbruk: 6

Mazda har jobbet både med vekt og motorteknologi for å få ned drivstofforbruket. Mazda6 stasjonsvogn med 150 hk diesel har et normforbruk i EU-miksen på 0,44 l/mil og et CO2-utslipp på 116 g/km. NOx-utslippet er pent for en diesel med 51 mg/km.

I vår faste forbrukstest på 20 mil viser Mazda6 har verken tall eller teknologi er noen bløff. Med et testforbruk på 0,5 l/mil er dette en av de sparsommeligste familiebilene vi har kjørt. Av direkte konkurrenter er det Toyota Avensis (0,55) og Hyundai i40 (0,56) som ligger nærmest.

Forbrukstallene viser at du med forsiktig gassfot kan kjøre Mazda6 et stykke ned på 0,4-tallet med forsiktig langkjøring. I testperioden lå forbruket ved blandet kjøring i overkant av 0,6 l/mil.

=

TØFT SEGMENT: Kanskje kan Mazda6 følge opp suksessen til SUV-en Mazda CX-5. I Norge er det i overveiende grad stasjonsvognen som skal dra lasset. FOTO: Mazda

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Mazda6 fremstår som et godt kjøp i mellom- og familieklassen. Hvis du har lyst på et fullgodt alternativt til bestselgende stasjonsvogner, bør Mazda6 definitivt være på handlelisten.

Litt av utfordringen blir å hente Mazda6 frem fra glemselen og selge den mot godt etablerte modeller. For selv om Mazda6 er et godt bilkjøp, mangler den litt finslip på å være klassens beste.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!