Volvo V40 er en av åtte bilmodeller som er trukket fram som sikrest i sin klasse av testorganet EuroNCAP i 2012. Volvo har i årevis satset tungt på sikkerhet i bil og har mål på seg at ingen skal skades eller omkomme i bil allerede i 2020.

Ved siden av god kollisjonssikkerhet legger EuroNCAP stor vekt på aktivt sikkerhetsutstyr - utstyr som jobber aktivt for å forhindre kollisjoner og for å gjøre en eventuell kollisjon mindre farlig for folk i og utenfor bilen. Eksempler på aktivt sikkerhetsutstyr er kollisjonsputer, nødbremsefunksjon, filvarsler, filholder, antiskrens, blokkeringsfrie bremser, fartsholder, fartsbegrenser, osv.

- Resultatene fra EuroNCAPs sikkerhetstester i 2012 viser at det ikke bare er store og dyre biler som gir god beskyttelse ved en ulykke, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

- Det mest gledelige utviklingstrekket er at mange biler i kompaktklassen gjør det bra, og at disse nå er tilgjengelige med aktivt og passivt sikkerhetsutstyr som tidligere var forbeholdt dyrere biler.

Årevoll 25012013 Renault Clio For VMBil=

BEST: Sikrest av de små, nye Renault Clio. FOTO: Terje Bjørnsen

De sikreste bilene i 2012

Oversikten nedenfor viser bilene som EuroNCAP mener er sikrest per 2012, basert på testorganets kriterier. I tillegg til et karaktersystem med fra null til fem stjerner (5 = toppscore) får bilene poeng i fire kategorier i testene til EuroNCAP; beskyttelse for voksne, beskyttelse for barn, beskyttelse for fotgjengere og tilgjengelig sikkerhetsutstyr. Det gjør testresultatene enklere å skille fra hverandre. Det ligger ikke noen selvfølge i at en bil med fem stjerner har like mye aktivt sikkerhetsutstyr som en annen.

Bilklasse

Modell

Beste småbil

Renault Clio

Beste kompaktbil

Volvo V40

Beste mellomklasse

BMW 3-serie

Beste liten MPV

Ford B-Max og Fiat 500L

Beste kompakt-SUV

Ford Kuga

Beste stor-SUV

Hyundai Santa Fe

Beste minibuss

Ford Transit Custom

-Tas på alvor

Av de 36 bilene som ble testet av EuroNCAP i 2012 ble 25 belønnet med fem av fem stjerner. I kompaktklassen (Golf-klassen) fikk alle bilene fem stjerner.

- Dette er en helt klar pekepinn på at bilprodusentene tar sikkerheten på alvor, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium 2012=

BEST I TEST: Hyundai Santa Fe er sikrest av de store SUV-ene, ifølge EuroNCAP. FOTO: Petter Handeland

Færre ulykker

2011 var et rekordår i historisk sammenheng. 171 personer omkom i trafikken i Norge, og vi må tilbake til 1953 for å finne et lavere tall. 2012 sletter den rekorden med glans - 148 mennesker omkom i trafikken i fjor.

-Bilene har generelt sett blitt sikrere, og stadig tilbys det nye og mer effektive førerassistansesystemer i rimelige bilmodeller. Derfor har vi færre ulykker nå, sier direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk.

- Dessuten har vi bedre tilgang på barnesikringsutstyr, og er blitt flinkere til å bruke bilbelte nå enn tidligere. Vi må også ta med at veinettet er sikrere enn tidligere der det er mest trafikk, sier Sandberg.

Les også:

Test: Klister, AutoSock, EasyGrip eller kjetting. Hva er best?

Test: En av årets viktigste familiebiler

Så lett får du bredbånd i bilen

Her er de beste stasjonsvognene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!