Vinterferien står for døren. Mange skal til fjells, og mange skal bryne seg på bratte bakker, isete underlag og dårlig brøytede veier som verken kjenner sand eller salt.

Ofte går det bra, men ikke så rent sjeldent blir bilen stående fast. Hjulene spinner og spinner, og bilen vil verken frem eller tilbake.

Heldigvis finnes det muligheter - før redningsbilen må tilkalles.

Det store spørsmålet blir hva du selv kan klare, og hva som er realistisk å ha med seg av nødutstyr i en vinterferiepakket bil.

Sammen med NAF har vi sett nærmere på de fem vanligste metodene for å komme seg ut av knipa - med en bil med forhjulstrekk.

Utstyret passer fint om du har liten plass i bilen, men har ulik vanskelighetsgrad og virkning.

Fremkommelighet Snøkjetting=

BAKKKESTART: Vi viser deg alternativene om du blir stående fast i bakken. FOTO: Terje Haugen

Fem metoder

Kort oppsummert er det fem utstyrsvarianter som kombinert med ditt eget kunnskapsnivå gjør susen når du først står der:

  1. Vask dekkene/dekkrens, Turtle, fra rundt 80 kr.
  2. Klister, Turtle, fra rundt 80 kr
  3. Snøkjetting, AutoSock, tekstilbasert, rund 700 kr
  4. Snøkjetting, Michelin Eays Grip, tekstilbasert, rundt 1 300 kr
  5. Snøkjetting, metall, vanlig, fra rundt 200 kr, opp til 2000 kr

Noen av disse metodene er nokså enkle, mens andre krever mer trening for å fungere.

Resultatene går vi igjennom i videoen over, hvor vi har fått med oss kommunikasjonsrådgiver og bilmekaniker Jan Ivar Engebretsen fra NAF.

Vi tok utgangspunkt i en passe bratt bakke på vinterføre, hvor vi testet ut de ulike produktene og metodene, som du kan se i filmen i saken (ca. 7 min).

Vask og dekkrens

Vask og dekkrens er nok den mest undervurderte metoden i mange sammenhenger. Meget rimelig er det også.

Rengjør du gode vinterdekk for salt og skitt gir dekkene ofte godt nok grep til å få deg opp og frem.

I vår temmelig drøye testbakke ble forskjellen nokså liten, men under litt mer moderate forhold vil dekkrens ofte fungere utmerket.

- Spesielt på litt lange og slakke bakker kan en god dekkvask sørge for tilstrekkelig veigreip, sier Engebretsen.

Fremkommelighet Snøkjetting=

VASK: Dekkvask er den enkleste metoden for å få frem egenskapene til vinterdekkene. FOTO: Terje Haugen

AutoSock

AutoSock er tilgjengelig både på nett, hos bilrekvisitabutikker og diverse bensinstasjoner. Det er imidlertid viktig at du sjekker rett størrelse til dine hjul.

Det er relativt enkelt å sette på AutoSock. Det går fort, men to minutter fra du forlater førersetet til du sitter bak rattet igjen synes vi ikke er realistisk. Si heller 15 minutt.

Videre bør et par parametre være til stede for at AutoSock skal virke godt.

I den siste versjonen av sokken, som etter hvert har mange år bak seg på markedet, har produsenten tydeligvis prioritert egenskapene på det vanskeligste typen føre, altså våt is, foran snøføre.

Fremkommelighet Snøkjetting=

SOKK: Autosocken er et realistisk alternativ for mange, speseielt om det er liten avstand mellom hjul og hjulbue. Autosocken sitter ellers svært godt om du har brukt klister først. FOTO: Terje Haugen

Fremkommelighet Snøkjetting=

EASY: Easy Grip fra Michelin hadde den enkleste bruksanvisningen og egenskaper vi likte god. FOTO: Terje Haugen

Michelin Easy Grip

Det finnes i praksis tre forskjellige typer hjelpemidler innen denne sjangeren. I tillegg til AutoSocken finnes Easy Grip og vanlig snøkjetting.

Som vintersikkerhetsutstyr i bilen fungerer denne fint grunnet liten plass og meget god bruksanvisning.

Men det er ikke mulig klare en komplett montering på to minutter som reklamen antyder.

Men etter vår mening vil de fleste kunne klare å montere Easy Grip for å komme seg ut av knipa

En annen faktor her er at den ser ut til å klare seg godt på både ren holke, snøføre og slaps.

Fremkommelighet Snøkjetting=

KJETTING: Snøkjettingen er den rimeligste, men samtidig den mest kompliserte metoden. FOTO: Terje Haugen

Snøkjetting

Det finnes minst en 5-6 forskjellige merker, og til forskjellige priser.

Konseptet og funksjonen er imidlertid tilnærmet identisk på alle.

Forskjellen mellom merkene, fra billige Biltema til dyre König (nå Thule), er derfor i all hovedsak kvaliteten på materialene.

Fra Biltema hentet vi ut et sett til 199 kroner, mens Königs kjettinger kostet 490 kroner hos Torshov bilrekvisita.

Alle Biltemas størrelser koster for øvrig det samme.

Men kjetting er ikke for alle.

Montering av kjettingene på vår testbil, en Kia Rio, ble for komplisert grunnet lav avstand mellom dekk og hjulbue, som det er på de fleste bilene i denne klassen.

- Snøkjetting er rett og slett ikke å anbefale, før du har sjekket om du får hendene inn mellom hjul og hjulbue. Klarer du ikke dette, bør du vurdere andre alternativer, anbefaler Engebretsen.

Uansett hva du velger, så er et punkt viktigere enn andre: Øv på å montere minst en gang først!

Vi oppmerksom på at NAF fører enkelte av produktene omtalt her, men det samme produktene er også å oppdrive hos noen av de nevnte bilrekvisitakjedene.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!