=

DROPPET: Volkswagen har droppet Passat-betegnelsen på CC, som nå bare heter CC.

Første tur: VW CC

Jobb-Passat i fancy kjole

Er du lei av de vanlige firmabil-valgene? Vil du ha noe som er litt mer radikalt? Se hitover.

Det vanlige spillet om firmabil-kundene presser fram god kvalitet fra produsentene. Bare se på den nye BMW 3-serie som knuser konkurrentene. Men hva om dette blir for kjedelig og for vanlig?

Her er nye Volkswagen CC. Vi likte VW Passat CC, men nå er den bare en CC, uten Passat-navnet – men slektskapet er langt fra borte. Det er bare en ansiktsløftning, med ny VW firma-nese og nye baklys. Den eneste endringen i platene er et glattere panser. Under finnes ekstra lydisolering og mer aktive sikkerhetsanordninger, men ikke noe mer.

Så den kjører fremdeles bra, men ikke gnistrende når asfalten svinger på seg. På åpen landevei gir den mye god kjørefølelse, og går dit du vil uten store protester. Alt virker solid sammensatt og hardt dempet, men den gir deg likevel en smidig tur.

Jeg prøvde bilen med aktiv demping (ekstra), men det trenger du ikke – fjæringen er egentlig ikke endret fra den gamle bilen, som var grei med standard dempere.

=

FACELIFT: Baklyktene er nye og under overflaten finnes ekstra lydisolering og mer aktive sikkerhetsanordninger.

=

Spesifikasjoner

VW CC 1,8 TSI

Motor: 1798 ccm, 4 syl,

Hk: 162 hk,

Nm: 250

Forbruk: 0,71 l/mil

Co2-utslipp: 165 g/km

0–100 km/t: 8,5 sek,

Toppfart: 225 km/t

Vekt: 1505 kg

Design-appell

Motorene kommer med den forventede kvartetten av 2,0 TDI og 172 hester, og turbomotorer på 1,8 liter og 162 hk, og toliter på 213 hk.

V6-versjonen blir nok neppe å se på norske veier. Med mindre du alltid kjører tungt lastet, er 1,8 bensin bra nok. Den drar villig på høyt turtall. Bensinbilene er med litt margin de letteste, og dermed føles de noe mer spenstige enn dieselene.

Ikke det at dieselene – som alle vil ha, fordi dette er firmabiler – er dårlige greier på noen måte.

Vi vet fra en million andre VW-modeller hvor bra de går, men legg også inn CC-ens ekstra lydisolering. Den er skikkelig avslappende på de uunngåelige motorveietappene mellom konferanser.

Den virkelige appellen ligger i designen og kupeen. Dype, bøtte-aktige seter føles som om de kommer fra en mye større GT, og det vakkert lagde møblementet sveiper seg rundt deg mer koselig enn i en vanlig sedan.

Taket og bjelkene forsterker den intime, coupe-følelsen. Det er plenty med tekno-greier her også: GPS, DAB, klimakontroll og xenon, selv i grunnversjonen. Selv om det bare er en Passat i en fancy kjole, klarer den å lage en aldri så liten kjørefest.

=

SMÅ ENDRINGER: Ny VW firma-nese er blant de beskjedne endringene.

Pris: Fra 413 900,-

DOMMEN:

En fin og prisgunstig etterligning av Mercedes-Benz CLS-versjonene: blir et seriøst og blidt alternativ til tilknappede rivaler i firedørers coupesegmentet.

Dyrere alternativer: Mercedes CLS, Audi A5 og Audi A7

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av TopGear

=

Den låter fantastisk, men...

Men modellen har ikke hatt vind i seilene i Norge.

=

Kan noe som heter N430 være spennende?

Blir hengende stadig lenger bak, men har fortsatt noe å by på.

=

Like rask, men billigere

Audi melder seg på i hydridkampen for alvor - og lykkes.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Sjekk hva eddik gjør med dusjhodet

Fire ting du enkelt rengjør med eddik.

artikkel bilde

- Ville holdt meg langt unna

Forsker mener du bør styre unna et av disse. Og det er det flere grunner til.

artikkel bilde

Talkum er det nye supermiddelet

Tykkere vipper, freshere hår og gulv som ikke knirker; sjekk hva litt talkum kan gjøre.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på TopGear

Den låter fantastisk, men...

Men modellen har ikke hatt vind i seilene i Norge.

Kan noe som heter N430 være spennende?

Blir hengende stadig lenger bak, men har fortsatt noe å by på.

Dette får du hvis du krysser Tesla med en Mercedes

Enda en folkelig elbil på vei.