Første tur: VW CC

Jobb-Passat i fancy kjole

Er du lei av de vanlige firmabil-valgene? Vil du ha noe som er litt mer radikalt? Se hitover.

DROPPET: Volkswagen har droppet Passat-betegnelsen på CC, som nå bare heter CC.
DROPPET: Volkswagen har droppet Passat-betegnelsen på CC, som nå bare heter CC.
Sist oppdatert

Det vanlige spillet om firmabil-kundene presser fram god kvalitet fra produsentene. Bare se på den nye BMW 3-serie som knuser konkurrentene. Men hva om dette blir for kjedelig og for vanlig?

Her er nye Volkswagen CC. Vi likte VW Passat CC, men nå er den bare en CC, uten Passat-navnet - men slektskapet er langt fra borte. Det er bare en ansiktsløftning, med ny VW firma-nese og nye baklys. Den eneste endringen i platene er et glattere panser. Under finnes ekstra lydisolering og mer aktive sikkerhetsanordninger, men ikke noe mer.

Så den kjører fremdeles bra, men ikke gnistrende når asfalten svinger på seg. På åpen landevei gir den mye god kjørefølelse, og går dit du vil uten store protester. Alt virker solid sammensatt og hardt dempet, men den gir deg likevel en smidig tur.

Jeg prøvde bilen med aktiv demping (ekstra), men det trenger du ikke - fjæringen er egentlig ikke endret fra den gamle bilen, som var grei med standard dempere.

FACELIFT: Baklyktene er nye og under overflaten finnes ekstra lydisolering og mer aktive sikkerhetsanordninger.
FACELIFT: Baklyktene er nye og under overflaten finnes ekstra lydisolering og mer aktive sikkerhetsanordninger.

Design-appell

Spesifikasjoner

VW CC 1,8 TSI

Motor: 1798 ccm, 4 syl,

Hk: 162 hk,

Nm: 250

Forbruk: 0,71 l/mil

Co2-utslipp: 165 g/km

0-100 km/t: 8,5 sek,

Toppfart: 225 km/t

Vekt: 1505 kg

Motorene kommer med den forventede kvartetten av 2,0 TDI og 172 hester, og turbomotorer på 1,8 liter og 162 hk, og toliter på 213 hk.

V6-versjonen blir nok neppe å se på norske veier. Med mindre du alltid kjører tungt lastet, er 1,8 bensin bra nok. Den drar villig på høyt turtall. Bensinbilene er med litt margin de letteste, og dermed føles de noe mer spenstige enn dieselene.

Ikke det at dieselene - som alle vil ha, fordi dette er firmabiler - er dårlige greier på noen måte.

Vi vet fra en million andre VW-modeller hvor bra de går, men legg også inn CC-ens ekstra lydisolering. Den er skikkelig avslappende på de uunngåelige motorveietappene mellom konferanser.

Den virkelige appellen ligger i designen og kupeen. Dype, bøtte-aktige seter føles som om de kommer fra en mye større GT, og det vakkert lagde møblementet sveiper seg rundt deg mer koselig enn i en vanlig sedan.

Taket og bjelkene forsterker den intime, coupe-følelsen. Det er plenty med tekno-greier her også: GPS, DAB, klimakontroll og xenon, selv i grunnversjonen. Selv om det bare er en Passat i en fancy kjole, klarer den å lage en aldri så liten kjørefest.

Pris: Fra 413 900,-

SMÅ ENDRINGER: Ny VW firma-nese er blant de beskjedne endringene.
SMÅ ENDRINGER: Ny VW firma-nese er blant de beskjedne endringene.

DOMMEN:

En fin og prisgunstig etterligning av Mercedes-Benz CLS-versjonene: blir et seriøst og blidt alternativ til tilknappede rivaler i firedørers coupesegmentet.

Dyrere alternativer: Mercedes CLS, Audi A5 og Audi A7

Les også:

Toyota GT 86 - bilen som gir deg et smil

Subaru BRZ - den beste bilen Subaru har lagd

Endelig en gøyal økobil

Denne saken ble første gang publisert 22/03 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også