Kort sagt:

+ Førsteklasses komfort

+ Nydelig motor og girkasse

+ Solide ytelser

+ 4Matic gir ekstra dimensjon på vinterføre


- Takhøyde i baksetet

- Lite fleksibelt bagasjerom

- Kostbar

Det finnes gode alternativer om du er blitt lei av å sitte høyt på strå i en luksus-SUV. En av de mer spesielle måtene å forsere norske veier på vinterføre og i vårløsning er med Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic.

Her får du en firedørs luksuscoupé med firehjulsdrift og en dieselmotor som har superkrefter. En mer stilfull måte å gjøre bratte motbakker til flat landevei finnes knapt.

Kjøreegenskaper: 6

Mercedes CLS er i utgangspunktet en velkjørende bil, og med 4Matic-systemet på plass blir dette rene drømmebilen på vinterføre. Systemet fordeler i utgangspunktet kraften med 45 % til forhjulene og 55 % til bakhjulene, men kan ved behov sende inntil 70 % til de hjulparene som trenger det mest.

Med snøføre under hjulene gir det meget presise og balanserte veiegenskaper. På tross av egenvekt på 1875 kilo, biter forhjulene seg godt fast inn i svingene.

CLS med 4Matic holder seg nøytral lenge og et lite slipp i hekken varsler om at det er på tide å slakke av på tempoet. ESP-systemet jobber lett i bakgrunnen og griper først merkbart inn når driftvinklene minner mer om rally-VM enn en norsk riksvei.

Motor: 6

Vi kjenner Mercedes' treliters V6-diesel fra en lang rekke modeller. Den er selve eksemplet på en real dunderdiesel, med effekt på 265 hk og lokomotivaktig dreiemoment på 620 Nm mellom 1600-2400 o/m.

Kraftpakken er koblet opp til en nydelig syvtrinns automatkasse. Dermed sier det seg selv at kjøreopplevelsen blir fløyelsmyk, med smidige girskift og en nærmest ustoppelig kraftstrøm.

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic

KJØREMASKIN: Tross størrelse og tyngde virker Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic kledelig sportslig. Og på vinterføre gir 4WD bilen en ekstra dimensjon. © Terje Bjørnsen

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2987

EFFEKT, HK VED O/MIN: 265/3800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 620/1600-2400

EGENVEKT, KG: 1875

TILHENGERVEKT, KG:

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 494/188/142

BAGASJEROM, LITER: 520

STANDARD DEKKDIMENSJON: 245/45-17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,68

CO2-UTSLIPP, G/KM: 179

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,4

TOPPFART, KM/T: 250

PRIS FRA, KR: 998 000

PRIS TESTBIL, KR: 1 236 760

Ytelser: 5

Selv om 4Matic-versjonen av Mercedes-Benz CLS 350 CDI er 60 kilo tyngre enn den bakhjulsdrevne modellen, merkes det knapt i akselerasjonen. I våre tester går 60-100 km/t unna på 3,5 og 4,5 sekunder. Det er blant de aller beste i klassen og like fort som BMW 530dA, Jaguar XJ 3,0D og Audi A7 3,0 TDI.

Når vi låser automatkassen i høye gir, drar det fortsatt solid unna. Det kraftige bunndraget gjør at girkassen sjelden trenger å gire ned for å gi deg det skyvet du trenger.

Eksteriør: 6

Det er ikke mange biler som slåss om oppmerksomheten i klassen for firedørs coupémodeller, men Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic er en av de mest oppsiktsvekkende.

Lav front og hekk, samt den lange, buede taklinjen gir CLS en umiskjennelig og karakteristisk profil.

Forfra virker bilen bred og tøff, spesielt med særegne og moderne LED-lykter (16 600,-). Den innsvingede hekken understreker coupépreget.

Interiør: 4

Om du skal erstatte SUVen med en firedørs coupé er det på plassfronten du vil møte de største utfordringene.

Vår testbil er utstyrt med soltak, noe som stjeler enda mer av en allerede begrenset takhøyde. Det merkes for lange personer.

Bak er det plass til to voksne av normal størrelse med brukbar benplass og behagelige seter.

Med 520 liter bagasjeromsvolum er det lite å utsette på målene, men fleksibiliteten og utformingen av lasterommet gjør at du ikke kan få inn hva som helst.

Interiørkvaliteten er upåklagelig, med design og materialer som får Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic til å kjennes ut som den luksusbilen den virkelig er.

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic

KARAKTER: Detaljer som LED-lys er med på å skille Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic fra den store hopen. © Terje Bjørnsen

Testdata

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,7

60-100 KM/T, 5. GIR: 7,6

60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,5

80-120 KM/T, 4. GIR: 4,7

80-120 KM/T, 5. GIR: 6,5

80-120 KM/T, 6. GIR: 8,7

80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,5

STØY TOMGANG, dBA: 40,4

STØY 50 KM/T, dBA: 58,2

STØY 80 KM/T, dBA: 61,1

STØY 100 KM/T, dBA: 64,7

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,76

Komfort: 6

Airmatic luftfjæring (19 000 kroner) er noe du skal ta deg råd til i denne bilen. Da kommer en førsteklasses komfortfølelse virkelig til sin rett. Bilen svever over de fleste ujevnheter uten å forstyrre roen i kupeen.

Selv på brede og store piggfri vinterdekk (245/40-18) glir den pent over skarpe tverrskjøter i lav fart, mens støybildet i 100 km/t er preget av et svakt sus og snille 64,7 dBA.

Motorstøy er det ikke snakk om, bare en kraftfull og dyp vellyd når du gir gass.

Vår testbil hadde aktive multikonturseter der sidestøtten reguleres under svingkjøring og du kan få massasje om sittestillingen blir statisk underveis. De koster 14 260 kroner og står absolutt på listen over utstyr som underbygger komfortfølelsen.

Sikkerhet: 4

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic er ikke testet av EuroNCAP og får derfor standardkarakter 4 her. Ser vi på slektninger i Mercedes-familien som eksempelvis E-klasse, er det grunn til å tro at sikkerhetsnivået ligger nær toppen.

Dessuten kan Mercedes by på mye bra aktivt sikkerhetsutstyr; blindsonevarsler, filholder, adaptiv cruisekontroll og nattkamera som eksempler. Disse finnes i utstyrspakker til en relativt fornuftig pris.

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic

LEKKERT: På førerplassen føles det som om bilen koster en million. Bra, for det gjør den også. © Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 2

Med en bilpris som starter på 975 000 er Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic en glede forbeholdt de få og velbemidlede. Om du klarer deg uten firehjulsdrift og med litt mindre motor, er Mercedes-Benz CLS 250 CDI fra 750 000 kroner et godt alternativ.

Vår testbil med totalpris på 1 240 000 føltes som en fullspekket luksusbil. I denne klassen er det ikke uvanlig at du må ha med ekstrautstyr for 200-300 000 kroner - både for at opplevelsen skal bli fullverdig og at bilen skal være salgbar som brukt.

Ulempen med en spesiell bil som Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic er at den fort kan gå av moten både konsept- og designmessig.

Egenskapene og den tekniske kvalitet hersker det ingen tvil om, men du må være beredt til å ta et merkbart verditap på en bil av denne typen.

Miljø: 3

I følge EU-normen skal Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic ha et forbruk ved blandet kjøring på 0,68 liter per mil og et CO2-utslipp på 179 gram per kilometer.

I vår forbrukstest bruker bilen 0,76 liter per mil. Det er et godkjent resultat for en så stor, tung og ytelsessterk bil.

Samtidig har vi kjørt Audi- og BMW-modeller med sammenlignbar teknikk og ytelse som alle ligger 0,05-0,1 liter per mil under Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic i testforbruk.

Fordelen er at bilen har lavere forbruk en sammenlignbare SUV-modeller som Porsche Cayenne og VW Touareg.

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic

FOR TO: Bakseteutformingen levner ingen tvil om at dette er en GT-bil for fire voksne. Barneseter blir igjen hjemme. © Terje Bjørnsen

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Hvis du klarer deg med et vanlig bagasjerom og ikke kjører rundt med lange personer i baksetet til enhver tid, finnes det knapt en mer elegant og ubekymret måte å forsere norske veier på.

4Matic-systemet bringer en «yessir, can do» dimensjon inn i CLS-luksusen. Den forsterker ikke bare fremkommeligheten, men også kjøredynamikken på vinterføre.

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic er en herlig kombinasjon av kjøreglede og komfort, som det skal en formidabel økonomisk ryggrad til for å takle.

Les mer

Kjenner du igjen disse instrumentene?

Bilen "halve Norge" har kjøpt

Billigste vei til stor Mercedes-SUV

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic

ALLVÆRS: Med 4Matic blir CLS en luksusbil som takler det aller meste av norske kjøreforhold. © Terje Bjørnsen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!