=

BREISLADD: Dersom du ønsker å skremme deg selv, skrur du litt på antiskrens-knappen. Jeg vet at det ikke er særlig relevant, men denne tingen lar hekken sladde på forfriskende vis. © Paul Barshon

FØRSTE TUR: Toyota GT 86

Bilen som gir deg et smil

Tror du at sportsbiler må ha enormt med krefter og ekstremt veigrep? Tro om igjen.

GT 86 har ingen av delene, men er en like god kjørebil som et 500-hesters monster.

– Det er alltid føreren, og ikke kjøretøyet, som skal være helten, sier Tetsuya Tada, sjefsingeniøren for GT 86.

I én setning har han summert opp hva det er med sportsbiler som har plaget meg i det siste. Det dreier seg om føreren, din dust.

Tendensen med at biler blir stadig raskere, får mer veigrep og er mindre sosialt akseptable er dagens motto.

Men må det være sånn?

Tada-san har nettopp belyst sine tre nøkkelelementer for GT 86, og det høres ut som en ekstrakt fra boka “Hvordan du ikke bygger en sportsbil i 2012”.

Element én: Ingen turbo. Element to: Ingen 4WD. Og (min personlige favoritt) element tre: Smale dekk. Raske rundetider var åpenbart ikke prioritert her.

=

FØRSTE TUR: Toyota GT 86 © Paul Barshon

Spesifikasjoner

Motor: 1998 ccm, 4 syl,

Drift: Bakhjulsdrift,

Hk: 203

Nm: 205

Forbruk: 0,67 l/mil,

CO2-utslipp: Ca 160 g/km

0–100 km/t: Ca 6,8 sekunder,

Toppfart: 230 km/t,

Vekt: 1220 kg

PRISEN

Rundt 450 000 kroner

DOMMEN

GT 86 er like overbevisende som søsterbilen Subaru BRZ, noe som gjør GT 86 til en av de skjønneste bilene som finnes å kjøre. Kommer i juni.

Fantastisk liten coupé

Så gjør dette det frustrerende at vi under det andre møtet med GT 86 fremdeles er henvist til en bane? Forrige gang var vi i Japan, og var begrenset til tredje gir.

Denne gangen er vi i Jarama, like ved Madrid i Spania, men vi har i det minste seks gir å leke med. Noe som lar meg foreta en direkte sammenligning med en Subaru BRZ som jeg hadde mange lykkelige timer med tidligere, og Tetsuya Tada er grei nok til å påpeke at de to bilene er identiske, bortsett fra endringer av fjærer og dempere.

Men jeg kunne ikke finne forskjellen mellom dem.

I et litt dramatisk øyeblikk på banen mente jeg å kjenne litt mer mykhet og krenging i GT 86. Men uansett hvordan du ser på det, er dette en fantastisk liten coupé. Den er så rask på labben, og så ivrig etter å endre retning, og likevel myk og føyelig når den gjør sakene sine.

Slår rivalene

Dersom du ønsker å skremme deg selv, skrur du litt på antiskrens-knappen. Jeg vet at det ikke er særlig relevant, men denne tingen lar hekken sladde på forfriskende vis.

Den har også en totalt utmerket elektrisk servostyring.

Men det er mer å ta med seg her. Fra det jeg kunne finne ut på Jarama, kjører den også svært vakkert, og bremsene og girkassa er ganske enkelt herlige. Jeg vil ærlig talt bli forbløffet (og veldig skuffet) om dette er en møkkabil på veien.

Toyota sikter seg inn på en pris på 450 000 kroner i Norge når den kommer i juni, med rivaler som VW Scirocco og Peugeot RCZ.

Men denne bilen vil uansett slå rivalene i kjøreegenskaper. Tetsuya Tada er sikker på at det som teller her, er at føreren kommer ut av bilen med et smil på leppene.

Det gjorde jeg.

=

FØRSTE TUR: Toyota GT 86

Rivalen: Peugeot RCZ - har ikke de samme tøffe kjørestil som GT 86, men er veldig jålete. En vakker retur til form fra Peugeot.

Les også:

Danker ut luksus-SUV-ene

Bagasjerommet er rett og slett enormt

QUIZ: Kjenner du igjen speedometrene

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Motor

Oslo 27042012 Mazda CX-5 AWD=

Vi har testet Norges ti mest solgte SUV-er

Ikke uten grunn at SUV-ene har tatt over for familiestasjonsvognene.

Kjekke til hytta

Slik er Suvis nyeste.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Du aner ikke alt denne kan gjøre

Du trodde vel ikke denne bare var til å vaske håret med?

artikkel bilde

Hvorfor er det vanskelig å servere Cola light i luften?

QUIZ: Dette visste du garantert ikke om fly.

artikkel bilde

Testen kan vise grad av depresjon

Får du over tjue poeng, bør du søke hjelp.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Motor

Quiz: Hva kan du om BMW-biler?

Er du en bimmer-fan?

Så mye plass er det i nye Mondeo

Sjekk plassen sammenlignet med konkurrentene