Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW

Passat CC kjører bedre og ser bedre ut. Vi har testet den.

Sist oppdatert

SE VIDEO AV VW PASSAT CC HER.

VW-porteføljen inneholder noe for en hver smak. Nesten. For det er alltids et modellhull til å fylle, noe Passat CC ("Comfort Coupe") er et velkjørende eksempel på.

For med den beveger VW seg - fire dører til tross - inn i et noe ullent marked med et knippe sedaner og kupeer som skal by på litt ekstra.

I dette markedet kan en usikker kunde kanskje ville velge mellom såpass forskjellige biler som Passat CC, BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse og Alfa Romeo 159. (Klikk på bilnavnet for å komme til flere artikler om hver enkelt modell.)

Eller kanskje også Audi A5? Sistnevnte koster nemlig omtrent det samme som Passat CC, og er en mer renskåret todørs kupé, og sannsynligvis med sterkere appell til den som ønsker å skille seg ut fra røkla.

Når det er sagt - du skiller deg også ut i en Passat CC. Med utgangspunkt i velkjent teknikk har VW smidd et nytt kupéformet karosseri vi liker svært godt. Dessuten er den mer praktisk enn en A5.

At VW har valgt å beholde "Passat"-navnet antar vi skyldes et ønske om å forsterke merkenavnet "Passat". Mercedes-Benz, for eksempel, kaller sin kupéversjon basert på E-klasse for "CLS", slik at den fremstår som en modell på egne hjul. Smartere?

Passat CC leveres med flere motorversjoner. Råest er 3,6 FSI med V6 og 300 hk, 4Motion og 6-trinns manuell eller DSG-girkasse (pris fra 863 000 kroner). Videre kan du få den med toliters TDI-motor på 140 hk eller 170 hk, med toliters TSI (turbo og direkteinnsprøyting) eller med den vi testet CC med: 1,8 TSI med 160 hk. En motor hentet fra VAG-hyllene, men ny i Passat.

Foto: © Michel de Vries

Kjøreegenskaper: 5

Passat CC 1,8 TSI er en svært velkjørende bil, med en passe blanding av komfort og sportslighet. Den er utstyrt med elektronisk styrte dempere - såkalt Adaptiv Chassis Control (ACC). Her kan du velge mellom "Comfort", "Normal" og "Sport". I sistnevnte modus blir bilen betydelig mer stump, og egentlig for hard for gjennomsnittlig norsk asfaltvei. Vi fant det etter hvert opportunt å la den stå i "Comfort", men opplevde likevel at Passat CC var sportslig og svingglad nok.

Motor: 5

Vi har kun testet Passat CC med 1,8 TSI-motoren - en velkjent bensinmotor fra VAG-hyllene, med direkteinnsprøytning og 160 hk. Uansett kan vi fastslå at denne kraftkilden, med et nesten dieselaktig rått lydbilde, passer modellen ypperlig. Fordi den kler bilen godt hva norsk veistandard og fartsbegrensninger angår, og fordi den med det norske avgiftssystemet blir et rimelig motoralternativ.

Ytelser: 4

Dreiemomentet er på 250 Nm allerede fra 1500 omdreininger, og holder seg der i evigheter. 0-100 km/t går unna på 8,6 sekunder. Kraftressursene er nok til at CC - sammen med en sekstrinns manuell girkasse - oppleves passe kvikk og akselerasjonssterk. Men noe overskudd av krefter har du ikke, så passeringer av vogntog må planlegges med normal omhu.

SE VIDEO AV PASSAT CC HER!

Eksteriør: 5

Fronten har du sett før, mens det buede taket og et kraftig stigende "magebelte" bidrar til å gi CC en sterk kupédesign. Baklyktene er spesielle, og vil nok enten bli likt eller direkte mislikt. Ellers finner vi designelementer vi har sett hos andre modeller utenfor VAG-konsernet her, men designere inspireres av hverandres produkter, og i Passat CC er andres og egnes ideer smakfullt satt sammen. CC fremstår som sportslig, og som en kupé med klasse.

Interiør: 4

Grunnen til at vi nøyer oss med en 4'er, er at vi synes at VW også innvendig kunne ha gått enda lenger i å skille CC fra andre Passat-versjoner, samt at panoramataket bare kan vippes opp i bakkant. Men det er en sterk 4'er, for det er godt å være i ett av kupéens fire seter, med et lyst og trivelig interiør dominert av sort plast og børstet aluminium.

I baksetene er det godt med benplass og bra med hodeplass, kupétaket til tross. Bak rattet har du grei oversikt over instrumentene, som er oversiktlige og funksjonelle. I stedet for VWs tradisjonelle blå instrumentlys, har du her et vakkert hvitt baklys.

Komfort: 5

Passat CC kommer med dekkdimensjonen 235/45 R 17 som standard. Men selv med 18-tommershjul og 40-profil er komforten ivaretatt. Kupéen kjører mykt og direkte, særlig når demperne er stilt inn på "Comfort".

Bak er det to fullverdige seter i stedet for de sedvanlige tre sitteplassene, noe som signaliserer at dette er en bil for forretningsmannen og/eller den bevisste 50-åringen, mer enn for småbarnsfamilien. Her er det plass for kaffekopper og småting, og for den musikkglade er det tilkoblingsmuligheter for MP3-spiller/iPod.

Sikkerhet: 5

Dagens versjon av Passat scoret 5 stjerner for sikkerhet for "voksne" og 4 for "barn" hos EuroNcap - et veldig bra resultat. CC er ikke testet for seg, men har den samme sikkerhetsstandarden som vanlig Passat.

"Lane Assist" er for øvrig en spennende sikkerhetsdetalj. Et kamera bak sladrespeilet holder øye med veimarkeringene, og automatikken overtar til dels styringen og vipper bilen tilbake i feltet om du er i ferd med å krysse linjene uten å bruke blinklys. Tredje gangen får du også et audiovisuelt signal om å holde i rattet og holde deg i ditt felt. Fikst; ikke minst med tanke på alle ulykkene som skjer fordi folk sovner bak rattet.

Pris/utstyr: 5

Passat CC er etter vår mening edruelig priset. Faktisk er det bare rundt 20 000 kroner i forskjell på en sedan og en CC med samme motor/utstyr, og du får mye lekker design og naboimage for de lappene.

Ellers tilbyr importør Harald A. Møller AS en utstyrspakke ved navn Carat, der du for 35 000 kroner får adaptive xenonlykter, skinnseter og en god del annet snacks.

Videre finnes det mye spennende ekstrautstyr, som for eksempel ryggekamera med linsen gjemt under VW-logoen du åpner bagasjeromslokket med. Dermed unngår du skitt på linsen, men muligens er det en viss risiko for at vippelogoen fryser fast en beinkald vinterdag.

Foto: © Michel de Vries

Denne saken ble første gang publisert 08/07 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også