Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV

Vi tester GLK, Mercedes-Benz´ nye kompakt-SUV – en rendyrket nytelse.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlige kjøreegenskaper og suveren komfort

+ Nydelig drivlinje

+ Påkostet i alle detaljer

+ Mye plass til folk

- Knapt bagasjerom

- Høy prislapp i 320 CDI-utgave

- Kostbart ekstrautstyr

Tekniske data

  • Motor: V6, 2987 ccm
  • Girkasse: Sjutrinns automat
  • Effekt: 224 hk v/3800 o/min.
  • Dreiemoment:540 Nm v/1600 o/min.
  • Forbruk:0,79 l/mil -D
  • CO2-utlipp:209 g/km
  • 0-100 km/t:7,5 sek.
  • Toppfart:220 km/t
  • Egenvekt: 1805 kg
  • Lengde: 4528 mm
  • Bredde: 1840 mm
  • Høyde: 1698 mm (Sport: 1678 mm)
  • Pris: fra 743 400 kr

GLK er Mercedes-Benz´ nyeste modell, og deres aller første kompakt-SUV. Den skal konkurrere i den mer påkostede avdelingen i segmentet der BMW X3 - som du kan lese tester av her - lenge har regjert alene.

Se video fra GLK-testen over.

Mens de mer ordinære, kompakte SUV-modellene (du kan lese våre tester av dem her: Toyota RAV4, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail - og nå nylig Ford Kuga og VW Tiguan - har knivet i mange år, har premiummerkene vært så godt som fraværende.

Land Rover Freelander 2 utfordret BMW etter hvert, og først nå kommer "den store bølgen" med blant andre Mercedes-Benz GLK, Audi Q5 og Volvo XC60.

Se videotest av Ford Kuga mot konkurrentene her.

Selv om SUV-er er uglesett i dagens miljødebatt, og ofte tas fram som eksempler på hvor ille biler er for miljøet, og selv om de nyankomne, påkostede SUV-ene kommer samtidig som verden er inne i en større økonomisk krise, er de likevel friske pust.

For de er mindre, lettere, mindre brautende og mindre drivstofftørste enn SUV-ene som vanligvis trekkes fram i debatten. Dette har mange fordeler, også hva kjøreegenskaper angår.

Den eneste ulempen vi kan finne, er at man kanskje må gi slipp på bitte litt bagasjeplass, eventuelt muligheten for å ta med to kortbeinte på bakerste seterad.

Ny smell for luksus-SUV - se hvordan de nye bilavgiftene rammer de store SUV-ene med flere hundre tusen kroner i økt avgift.

Førsteinntrykket av GLK, som vi fikk på presselanseringen og som du kan lese om her, var svært godt. Men nå har vi kjørt den på norsk vinterjord, på tørre, våte, snødekte, isbelagte og ikke minst dårlige veier. Og GLK imponerer.

Hvilken kompakt-SUV i den normale prisklassen skal du velge? Les vår rangering her.

MB GLK

MB GLK Foto: Nordlien, Egil

Kjøreegenskaper: 6

Det er imponerende å kjenne hvordan Mercedes-Benz har klart å kombinere svært komfortable og svært presise og underholdende kjøreegenskaper. Test-GLK-en er en Sport-utgave med 19-tommers hjul, noe som i utgangspunktet grenser til idioti her i vårt humpete land.

Men selv på såpass store hjul er bilen en nytelse på god og ikke minst dårlig vei. Den rydder opp i alt underlaget har å by på, og det uten å gi føreren opplevelse av å sitte på et flygende teppe.

Styringen er direkte og følsom, med masser av tilbakemeldinger, uten å være slitsom. Selv i de skarpeste og glatteste svingene er det lett å kjenne hva som skjer med hjulene. Går man på gassen gjennom svingen, hjelper firehjulsdriftssystemet GLK gjennom ved å vri hekken litt ut og dermed snuta litt inn.

Dette uten at det oppleves som noen skremmende sladd, bare som nyttig, velkommen og betryggende hjelp. På mange måter oppleves GLK som en litt høyere personbil, eller en crossover, om du vil. Og dette mener vi bare positivt.

I tillegg har vi tidligere fått kjenne at GLK har anstendige terrengegenskaper, der elektronikk og mekanikk jobber godt sammen for å få bilen forbi hindringer ingen noen gang vil forsøke seg på med en slik bil.

Subaru Forester er en ordentlig crossover, som du finner tester av her. I samme kategori vil vi sette Nissan Qashqai.

Motor: 6

MB GLK

MB GLK Foto: Nordlien, Egil

Mercedes-Benz´ tre liter store diesel-V6 er en velkjent maskin. I 320 CDI-utgaven av GLK - som foreløpig er eneste dieselalternativ, en 170-hesters 2,1-liter kommer i mars 2009 - yter den 224 hk og 540 Nm.

Det er mer enn nok, egentlig. For bilen har anstendige fartsressurser å by på, og motoren og sjutrinnsautomaten fungerer glimrende sammen. Resultatet er en nærmest sømløs kraftleveranse, der man hele tiden har overskudd av tilgjengelige krefter.

I tillegg er motoren stillegående uansett turtall, og med et forbruk på 0,79 liter på mila - noe som gir et CO2-utslipp på 209 g/km - er den heller ikke spesielt kostbar å drifte og heller ikke spesielt miljøfiendtlig.

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her.

Ytelser: 6

GLK 320 CDIs 224 hk og 540 Nm er mer enn nok her i landet. Bilen har et herlig kraftoverskudd uansett turtall og hastighet, og kreftene leveres momentant og uten stress.

Automatgirkassa har noen ganger litt problemer med å gire ned raskt nok - særlig i bratte bakker der man bremser ned mye før svingen, før man så skal akselerere brått igjen - men dette er sjeldne tilfeller i helt spesielle situasjoner.

Girkassa veksler mykt og nesten umerkelig mellom de sju trinnene, og utnytter hele tiden motorkreftene. 0-100-sprinten er oppgitt til å ta 7,5 sekunder, mens toppfarten er 220 km/t.

GLK kan trekke 2000 kg etter seg. Se en skikkelig kul campingvogn her!

Eksteriør: 5

Mercedes-Benz GLK er en særegen kompakt-SUV, med kantete og nesten gammeldagse former. Den minner mer om gode, gamle Geländewagen enn Mercedes-Benz´ andre SUV-er M-klasse og GL, noe ikke alle setter pris på.

Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Vi synes det er forfriskende å se en bilprodusent komme med noe nytt i et segment der bilene blir stadig mer like. Den rette fronten og hekken gjør dessuten at bilen er oversiktlig og lett å manøvrere, og den stående frontruta bidrar til at taket blir høyt og at A-stolpen dras langt fram. Dette bidrar også til å gjøre bilen oversiktlig.

Men de kompakte formene har sin pris. Bagasjerommet er i knappeste laget for de av oss som liker å ha med en del ting på tur.

Vår Sport-utstyrte GLK har 19-tommers hjul, noe som i våre øyne ser bra ut. Og i motsetning til i så mange andre biler, fungerer det faktisk svært godt med såpass store hjul på GLK.

SUV-er må ha piggdekk! Les mer om dette her.

Her er de beste vinterdekkene.

Interiør: 4

Førermiljøet i GLK er velkjent for alle som har vært i en Mercedes-Benz. Ergonomien er god, og plassen foran det samme. Baksetet er et trivelig sted å være, og både foran og bak har man masser av plass over hodet - på tross av testbilens store soltak.

Den temmelig stående frontruta gir også et helt annet utsyn fra førerplassen enn det vi er blitt vant med. Veldig bra!

Foto: Foto: Egil Nordlien

Interiøret har en smak av tidligere tiders terrengbiler ved seg, med kort dashbord, rette flater og et litt spartansk utseende. Selv om kvaliteten føles god, ser det kanskje litt billig og gammeldags ut.

Men det mest kritiske med GLK er at bagasjerommet er i knappeste laget. Det tar unna 450 liter, eller 1550 om du legger ned baksetet. Det er ikke mer enn man absolutt må ha, i hvert fall ikke for småbarnsforeldre som trenger barnevognplass.

Komfort: 6

At en bil skal fungere så godt med 19-tommers hjul på, og det attpåtil på dårlige, humpete, svingete og ikke minst svært glatte vinterveier i våre vakre daler, imponerer oss. Mercedes-Benz GLK har et helt konvensjonelt fjæringssystem, men kombinasjonen av gledelig kjørbarhet, herlige tilbakemeldinger og suveren komfort er det per i dag ingen som kan matche. GLK rydder opp i det som er, uten at den oppleves som ullen og flytende.

I tillegg gjør sittestilling og ergonomien ellers til at det er lett å trives i bilen. En basisutstyrt GLK har mindre hjul, men i akkurat dette tilfellet går det an å snobbe litt uten å forsake noe særlig.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP har foreløpig ikke kollisjonstestet Mercedes-Benz GLK, men produsentens øvrige, nyere modeller har alle fått fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet - og vi blir skuffet om GLK ikke vil klare det samme.

Den er utstyrt med det vi forventer av sikkerhetsutstyr, ESP-systemet fungerer flott, og dersom bilens systemer tror det er fare på ferde, forberedes sikkerhetsutstyret på en kollisjon ved å blant annet stramme setebeltene og lukke vinduene.

GLK er tilgjengelig med frontlys som varierer lysbildet etter situasjon og kjøreforhold, og bilens firehjulsdriftssystem - samt den butte formen på karosseriet - bidrar også til å gjøre kjøreturen trygg.

MB GLK

MB GLK Foto: Nordlien, Egil

En stor og tung SUV har ofte lang bremselengde. Se hvilke biler som bremser dårligst her.

Se alle EuroNCAPs kollisjonstester her.

Pris/utstyr: 4

Mercedes-Benz GLK er en premium-SUV. Den virker påkostet, og er det også. I hvert fall tyder prislappen på det: med testbilens avgiftsstraffede diesel-treliter under panseret begynner prislappen på 743 400 kr i 2008.

Testbilen har i tillegg ekstrautstyr for nær 200 000 kr. Men om vi fjerner alt ekstrautstyr, står vi fortsatt igjen med en anstendig utstyrt bil. Firehjulsdrift og automatgir er dessuten standard på alle modellene.

Mer fornuftig blir det i mars 2009, når 220 CDI-utgaven kommer. Denne er priset til 559 000 kr før man begynner å plukke i ekstrautstyrslista, noe som strengt tatt ikke er mer enn man må gi for en godt utstyrt "vanlig" kompakt-SUV med automatgir.

Da begynner GLK å være et ordentlig godt alternativ.

MB GLK

MB GLK Foto: Nordlien, Egil

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 743400

Konklusjon

I dag er Mercedes-Benz GLK den aller beste kompakt-SUV-en. Den er mest komfortabel, den er en av de aller mest kjøreglade, og den har flotte drivlinjer. Interiøret føles godt, men ser kanskje ikke helt slik ut. Og bagasjerommet er knapt.

Men om du ikke trenger så voldsomt med lasteplass, og liker det litt røffe, enkle utseendet, er den verdt en kikk. I hvert fall når 220 CDI-utgaven kommer.

Les alle våre biltester her.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: De mest komfortable bilene Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz GLK
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning