I oktober kommer Mercedes-Benz´ påkostede, kompakte SUV på markedet. Vi har prøvekjørt GLK, som den heter, og førsteinntrykket er svært godt.

GLK ser kanskje litt vel kantete ut, med litt snodige proporsjoner og veldig høyt tak. Men det høye taket - og den stående frontruta - gir masser av innvendig plass, på tross av at bilen er forholdsvis kompakt. Den måler 4,53 meter fra snute til hekk, noe som bare er 33 cm mer enn en Golf.

Gammel Jeep?

Den stående frontruta gir et veldig grunt dashbord, og gir nesten opplevelsen av å sitte i en gammel Jeep. Men omgivelsene er flotte, det er god plass i alle retninger - både foran og bak - og kvalitetsfølelsen er svært god. Bagasjerommet, som måler 450 liter, er ikke av de største, men likevel stort nok til at de fleste vil være fornøyd. Bakseteryggene kan i tillegg legges ned, så man får et tilnærmet flatt, stort lasterom.

På veien er GLK en nytelse. Komfort står i fokus, og bilen svelger unna alt vi finner av ujevnheter. Både skarpe asfaltskjøter og store hauger forseres uten at de merkes i særlig grad, selv med 20-tommers felger med bare bitte litt gummi utenpå.

© press foto, do not use for advertising purposes

Tåler også svinger

Den 224 hk sterke dieselmotoren i 320 CDI er en ren nytelse, med flott lyd og fantastisk skyv. Alle GLK-modellene har sjutrinns automatgirkasse og firehjulstrekk som standard, og den tre liter store dieselmotoren setter virkelig fart på sakene. Samtidig har bilen styrefølelse, ryddighet og understellsoppsett som gjør at den takler skarpe svinger i godt driv. Men dette er ikke en bil det er morsomt å kjøre hårnålssvinger med; det hele er komfortabelt og stressfritt. Selv på Autobahns fartsgrenseløse strekninger er bilen en fryd å kjøre; verken kjøreegenskaper, motor eller støy setter noen demper på rask kjøring.

Imponerer på ikke-vei

Produsenten hadde også lagt opp en ordentlig terrengløype for bilen, riktignok for biler med offroad-pakka, som koster noe ekstra. Og det er imponerende hva et avansert firehjulstrekksystem, elektronikk, lang fjæringsvei og sterk motor kan utrette sammen. Løs grus eller glatt gjørme i bratte oppoverbakker, dype hull og bratte hauger som skal forseres, stupbratte nedstigninger eller ordentlig humpete underlag forseres effektiv uten stress, med god komfort - og en betryggende følelse av sikkerhet og mestring. Den ekstra beskyttelsesplaten under bilen kommer godt med i slike situasjoner - eller på dårlig vinterbrøytet vei med innslag av is her hjemme - selv om de færreste vel vil ta sin nye GLK ut i slike ekstreme kjøreforhold.

Rimelig og flott innstegsmodell

En tre liter stor dieselmotor blir dyr her i landet. Den nyutviklede 220 CDI-motoren, med 170 hk og voksne 400 Nm - alt sammen tilgjengelig over et vidt register - har fått en, i hvert fall relativt sett, mye mer anstendig prislapp. For 559 000 kroner får du en velutstyrt bil, med en motor som har mer enn nok av krefter til å sette god fart på doningen. Lydnivået er behagelig, og vi ser få grunner til å velge noe annet enn denne. BlueEfficiency-etternavnet til bilen forteller også at den faktisk har et pent forbruk og lave utslippstall.

Forbruket og utslippstallene er for øvrig høyst akseptable på alle modellene. Selv om motorene er sterke, selv om bilen har firehjulstrekk og automatgir, og selv om den både er kantete i formen og veier relativt mye, har kompakte mål, moderne teknikk og fokus på luftmotstand bidratt til å gjøre GLK så lite plagsom mot omgivelsene som mulig.

Mercedes-Benz GLK kommer hit til landet i oktober, men da bare med de sekssylindrete motorene - 280 med en treliters bensinmotor på 231 hk og 350 med en 3,5-liter på 272 hk i tillegg til 320 CDI. 220 CDI kommer først i mars/april neste år, men det er ingen grunn til å ikke vente på denne. Og ulikt mange andre modeller fra denne produsenten - og de øvrige premiumbil-produsentene, for den saks skyld - behøver du ikke å sette av en årslønn for å få bilen komplett utstyrt; den har godt med utstyr allerede som standard, både hva komfort- og sikkerhetselementer angår.

Tekniske data, Mercedes-Benz GLK

Modell

220 CDI

320 CDI

280

350

MOTOR:

R4, 2143 ccm

V6, 2987 ccm

V6, 2996 ccm

V6, 3498 ccm

EFFEKT:

170 hk v/3000-4200 o/min

224 hk v/3800 o/min

231 hk v/6000 o/min

272 hk v/6000 o/min

DREIEMOMENT:

400 Nm v/1400-2800 o/min

540 Nm v/1600-2400 o/min

300 Nm v/2500-5000 o/min

350 Nm v/2400-5000 o/min

EGENVEKT:

1845 kg

1880 kg

1830 kg

1830 kg

MAKS HENGERVEKT:

2000 kg

2000 kg

2000 kg

2000 kg

BAGASJEROM:

450/1550 l

450/1550 l

450/1550 l

450/1550 l

FORBRUK, EU-MIX:

0,69 l/mil

0,79 l/mil

1,02 l/mil

1,04 l/mil

CO2-UTSLIPP:

183 g/km

209 g/km

245 g/km

250 g/km

0-100 KM/T:

8,8 sek

7,5 sek

7,6 sek

6,7 sek

TOPPFART:

205 km/t

220 km/t

210 km/t

230 km/t

PRIS, FRA, KR:

559 000

745 000

781 000

891 000

I NORGE:

Mars '09

Okt '08

Okt '08

Okt '08

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!