Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største

Mercedes GL-klasse banker selv voldsomme Audi Q7 på ytre mål.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

Tekniske data Mercedes-Benz GL 320 CDI

MOTOR: V6, 2987 ccm, 24V

EFFEKT hk, o/min: 224 hk v/3800

DREIEMOMENT Nm, o/min: 510 Nm v/1600-2800

EGENVEKT, kg: 2505

BAGASJEROM, l (VDA): 620/2300

FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 1,0

CO2-UTSLIPP, g/km: 264

0-100 KM/T, sek: 9,5

TOPPFART, km/t: 210

DEKK: 275/55 R20

PRIS, fra kr: 1 118 500

Sannelig var det ikke nok for Mercedes å ha en G-, en R- og ML-klasse. Neida, de var verken store eller mektige nok.

Det var her GL-klasse kom inn i 2006, en bil som er så enorm at den kan måle seg med amerikanske trucks i dinosaurklassen.

Hele 5088 millimeter lang og 2,5 tonn tung er den. Med disse monsterdimensjonene er GL to centimeter lengre enn nevnte Q7. Mange hevder at disse bilene er noe av det mest naturstridige som noensinne er lagd, og salgstallene kan tyde på at også en stor andel bemidlede er enige.

Salget av luksuriøse SUV-er er nesten forsvinnende lite i det norske markedet. En av årsakene er avgiftsomleggingen som kom ved inngangen til fjoråret. Totalmarkedet ser ut til å lande på 600-700 biler i år, og GL-klasse har stått for beskjedne 20 av dem ved utgangen av oktober, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

BMW X5 er fører an i salgsfeltet med 204 solgte - det er nesten dobbelt så mange som Lexus RX400h (109). Mercedes-Benz ML-klasse har solgt 93, mens Range Rover tar fjerdeplassen med 41.

Tallene for Audi Q7 er enda dårligere, med bare 29 solgte så langt i år. Lavest havner Porsche Cayenne med bare 16 solgte biler.

Mye tyder på at disse bilene vil bli enda dyrere i året som kommer. Regjeringen har nemlig lagt opp til nok en avgiftssmell.

Kjøreegenskaper: 4

GL-kjøreegenskapene er på langt nær like faste og personbilaktige som i lillebror ML, som også er en vesentlig mindre bil. GL veier i utgangspunktet to og et halvt tonn, mens ML med samme motor er snaue 400 kilo lettere.

Er det noe du lurer på? Still et spørsmål til torsdagens nettmøte her.

På veien er GL best å kjøre rett fram, og er på ingen måte i stand til å måle seg med de beste SUV-enes landeveisegenskaper. Til det er GL for tung og svai i stilen, men komfortabel nok.

Den svære bilen er nemlig utstyrt med justerbar luftfjæring, og det viser seg å fungere bra også på svært dårlig vei. Regn med understyring her dersom noe uforutsett skulle skje.

Les også:

Her er de beste vinterdekkene

SUV må ha piggdekk

Foto: Foto: Ståle Frydenlund

Motor: 4

STØRRELSE XXL: Grove dimensjoner preger GL. Med 20 tommer store felger setter prikken over i-en.

STØRRELSE XXL: Grove dimensjoner preger GL. Med 20 tommer store felger setter prikken over i-en.

I denne klassen er det hovedsakelig diesel som gjelder. Også i vår testutgave, som med prisen på drøye millionen er innstegsmodellen. 224-hesteren har ingen lett jobb i GL, men dreiemomentet på 510 Nm fra lave 1600 omdreininger gjør at farkosten får akseptabelt skyv.

Ønskes ytterligere 82 dieselhester, i 420 CDI, må du legge over 400 store til på bordet.

Vi er landets største motorredaksjon. Se hvem som tester bilene her.

Ytelser: 4

GL har fine kraftreserver, og motoren er sterk nok til at den 2,5 tonn tunge bilen klarer 0-100-sprinten på respektable 9,5 sekunder. Mesteparten av kreftene finnes i de nedre delene av turtallsregisteret, noe som illustreres tydelig av at makseffekten inntreffer ved 3800 omdreininger.

Automatgirkassa med sju trinn (7G-Tronic) finner ikke alltid helt ut når den skal gire opp og ned, men kraftoverføringen skjer jevnt over på en behagelig måte.

Mercedes-Benz oppgir selv at GL med denne motoren skal ha et blandet forbruk på literen. Vårt forbruk endte et par desiliter høyere, men det er likevel ikke helt avskrekkende med tanke på dimensjonene.

Eksteriør: 3

STOR BIL: Mercedes-Benz GL-klasse er nesten 5,1 meter lang, og veier drøye 2,5 tonn. Kanskje unødvendig å nevne at slike dimensjoner, samt høyt hevet førerposisjon, gir en følelse av å være konge på veien?

STOR BIL: Mercedes-Benz GL-klasse er nesten 5,1 meter lang, og veier drøye 2,5 tonn. Kanskje unødvendig å nevne at slike dimensjoner, samt høyt hevet førerposisjon, gir en følelse av å være konge på veien?

Mercedes-Benz GLK, babyversjonen av GL, kom nettopp på markedet. Det blir ikke mange poeng på den som ser den åpenbare likheten mellom store- og lillebror. Mye av inspirasjonen til begge modeller er hentet fra den gamle G-klasse, altså Geländewagen. Det betyr et kantete og relativt maskulint formspråk.

Under vår test av bilen dro både dimensjoner og design mye, og høyst blandet, oppmerksomhet. Karakteristikkene varierte mellom "stygg", "voldsom" og "stilig". For egen del plasserer vi GL midt på treet.

Ønsker du luksus, men ikke SUV? Sjekk våre tester og prøvekjøringer av:

Audi S8

Mercedes S320 CDI 4-Matic

Lexus LS600h L

BMW 7-serie

Interiør: 3

GL er ikke fullt så Mercedes som vi kunne ønske oss. Akkurat som i nye GLK er det svært lite å si på materialvalgene, men totalinntrykket er at det hele virker litt grovere enn i den jevne personbil med stjerne lengst foran.

Du finner imidlertid skinn både i dørsider og skinn, og sittekomforten er utmerket til "rett fram"-kjøring. At setevangene ikke er høyere, tyder på at selv Mercedes-Benz vil si fra om at dette ikke er en svingfrier. Når svingene kommer tett, blir det nemlig fort litt aking ved aktiv kjøring.

Plassen i baksetet er tilfredsstillende på alle måter, og plassen til bagasje er akseptabel. 620 liter er tallet, mens du får inn to kubikkmeter dersom setene legges ned.

Komfort: 5

Luftfjæringen med tre ulike innstillinger kler GL godt. Når vi legger alle sportslige ambisjoner til side, er det ingen tvil om at GL er en svært komfortabel bil. Verken vei-, vind- eller motorstøy finnes i nevneverdig grad her, og såpass bør det også være.

LITEN LASTEBIL: Nei, Mercedes-Benz GL-klasse er ikke like stor som en semitrailer. Men den minner likevel mer om sin lastebilstorebror av samme merke enn en A-klasse...

LITEN LASTEBIL: Nei, Mercedes-Benz GL-klasse er ikke like stor som en semitrailer. Men den minner likevel mer om sin lastebilstorebror av samme merke enn en A-klasse...

GL-understellet tar seg av de aller fleste underlag på en overbevisende måte, men vi ville nok likevel ha valgt mindre felger og mer dekk enn på testbilen. Den var utstyrt 20-tomsfelger med dekk i dimensjonen 275/55.

Sikkerhet: 4

Mercedes-Benz GL-klasse er ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP. Lillebroren ML kom seg imidlertid bra fra det, med fem stjerner for beskyttelse av voksne og tre for barn.

Fotgjengere får det derimot tøft i møte med en slik bil - her ble det bare en stjerne.

Vi legger til grunn at resultatene vil være tilsvarende for GL, i og med at standard sikkerhetsutstyr ligger på omtrent samme nivå. ESP, Isofix-fester for barnesete, bremseassistent, beltestrammer/beltekraftbegrenser og seks kollisjonsputer er standard.

Pris/utstyr: 3

GL-klasse koster fra 1.118.500 kroner, men har ikke mer enn det aller mest nødvendige utstyret. Ønsker du for eksempel bixenon-lykter, navigasjon, flersoneklimaanlegg, større felger, surroundlyd og parkeringshjelp, blir regningen betydelig høyere. Ytterligere 100.000 - 200.000 kroner finner fort veien til forhandleren.

Et betydelig verditap må uansett påregnes ved kjøp av GL. Flesteparten av bilene som er solgt i Norge, er registrert som varebiler - og har dermed andre priser enn testbilen.

Foto: Foto: Ståle Frydenlund

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 1118500

Konklusjon

Konklusjon: 3

GL er nok en utmerket bil for den som ønsker seg "konge på veien"-følelsen. Særlig mange rasjonelle grunner til å anskaffe denne bilen, finner vi imidlertid ikke.

At bare 20 biler var solgt i Norge ved utgangen av oktober 2008, tyder på at markedet deler den oppfatningen.

Les alle våre biltester her

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz GL
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning