Test: Lexus RX400h

Fortsatt fascinerende

Selv om Lexus RX400h begynner å dra på årene utseendemessig, er kjøreopplevelsen fortsatt spesiell.

Sist oppdatert

RX400h ble først vist på den internasjonale bilmessa i Detroit i 2004, ett år etter at andregenerasjonen av modellen kom på markedet med bensinmotor. I 2006 kom den til Norge, og har vært et spennende innslag på SUV-scenen siden det. 56 ble solgt her til lands i løpet av første kvartal i år.

Lexus RX400h er historiens mest solgte luksushybrid i Norge. Med CO2-utslipp som en hvilken som helst bensinmotorisert mellomklassebil, er RX400h til en viss grad i stand til å unnskylde dimensjonene sine. Den oppfattes heller ikke, rent formmessig, like brutal som de nærmeste konkurrentene - altså Mercedes ML, BMW X5 og Audi Q7. Ingen av disse selges foreløpig med hybriddrift. Andre, og dyrere konkurrenter, er Range Rover og Porsche Cayenne. Samtlige har langt høyere utslipp.

Kjøreegenskaper

Lexus RX400h er med sine to tonn en av de letteste bilene i SUV-klassen for de litt pengesterke. Det gjør også at den er blant de mer lettkjørte. Vi kjørte den både på tørr vei og godt norsk vinterføre, og trivdes like godt begge steder. Fjæringsoppsettet er fast, men likevel komfortabelt, og RX tar seg derfor av det meste av ujevnheter i veibanen på en overbevisende måte, i tillegg til å være retningsstabil på det fleste underlag. Det til tross for at styrefølelsen er litt nummen rundt senter. El-motoren bak bidrar godt når trekk på alle fire trengs.

Motor

272 hestekrefter yter den 3,3 liter store V6-bensinmotoren i kombinasjon med de to elektromotorene. Totalytelsen blir 200 kilowatt, i seg selv en lite brukt måleenhet for totalytelse. Men det er denne ytelsen som framgår på instrumentpanelet, der den erstatter den typiske turtallsmåleren - som ikke har noen relevans. Det mest spesielle er at man kun hører en lav susing når tenningsnøkkelen vris om. Om man så kryper sakte i gang, er det kun elektromotorene som fikser framdriften. Tråkker man hardt på gassen, skyter RX voldsom fart når motoren tenner til. CVT-giret (kontinuerlig variabel transmisjon) sørger for sømløs giring og en sjeldent behagelig akselerasjon. Lydbildet? Nedtonet, men likevel ikke impotent.

Ytelser

RX400h fikser 0-100 km/t på spreke 7,6 sekunder. Det gjør japaneren til en av de friskeste spurterne blant de mer diskré motoriserte SUV-ene. Akselerasjonen er voldsom og, som nevnt, trinnløs. Planetgiret finner relativt enkelt motorkraften som trengs, slik at trygge forbikjøringer blir en ren formalitet.

Eksteriør

RX400h nærmer seg utskiftning, og det er på tide med en oppfriskning av det noe pregløse designet. Sagt på en annen måte: Det er ikke først og fremst utseendet som gjør RX400h til en bil helt utenom det vanlige, for det er polert og nedtonet, og vekker ikke de store følelsene. En upraktisk side ved designet, er den sterkt hellende taklinja mot hekken; det stjeler hode- og bagasjeplass.

Interiør

På tide å få bort Toyota-knappene i midtkonsollen og gjøre noe helt eget ut av Lexus? Vi mener det. Ikke det at Toyota er dårlige greier, tvert imot, men det ville utvilsomt rendyrke Lexus-imaget å få på plass et mer særpreget interiør. Førerplassen er imidlertid tiltalende nok, og instrumenteringen oversiktlig. Plassen er god både foran og bak. Bagasjerommet er imidlertid skuffende volummessig - i likhet med andre store SUV-er. 439 liter er ikke mye i en såpass stor bil, og både lastehøyde og utforming gjør at pakking for helgetur på fjellet blir en utfordring om flere enn to skal bruke bilen. Men det er kjekt at bakseteryggen kan deles i tre, slik at skiposer kan træs i midten.

Komfort

Støynivået havner i kategorien meget behagelig, både når det gjelder vær, vind og motor. Komfortmessig er dermed RX400h fortsatt i eliteserien, og en flott følgesvenn på langturer. Det lave suset når elektromotorene opererer alene er knapt hørbart, og V6-motoren er heller ingen bråkebøtte. Med behagelig, men dog fast fjæring er totalinntrykket solid. Setene er komfortable så lenge man kjører rett fram, men får et litt vel amerikansk sofapreg i svinger. Klimaanlegget fungerer fint, og styres relativt enkelt via kjørecomputeren.

Sikkerhet

Lexus RX400h er faktisk ennå ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP, men gitt de gode resultatene både IS- og GS-modellene har fått, samt at bilen er lastet med både passivt og aktivt sikkerhetsutstyr, legger vi til grunn at sikkerhetsnivået er i det høyere sjiktet. ESP er standard, det samme er blant annet whiplashbeskyttelse i førersetene, kneairbag for føreren, setebeltestrammere og ISOFIX-fester for barnesete.

Pris/utstyr

Lexus RX400h kommer med en nær komplett utstyrspakke inkludert. Vår testbil hadde en basispris på 842 000 kroner. Når soltak er det eneste tilvalget på en allerede velutstyrt bil, ender prisen på 851 000 kroner. Dermed er RX400h fortsatt et relativt fornuftig kjøp i denne klassen, gitt konkurrentprisene, selv om den drar på årene og får sin avløser neste år. CO2-utslippet er lavest i denne bilklassen, med 192 gram per kilometer. Det påvirker prisen positivt. Bruktprisene i markedet tyder imidlertid på at bilene raskt taper seg 10-20 prosent i verdi. Interessant nok koster den bensindrevne versjonen, RX350, hele 1 015 000 kroner. En hovedgrunn er at RX350 i gjennomsnitt slipper ut 72 gram mer karbondioksid per kilometer. Altså er den mest for spesielt interesserte.

Denne saken ble første gang publisert 16/04 2008, og sist oppdatert 13/10 2023.

Les også