Kort sagt:

+ Innvendig design

+ God komfort

+ Sterk motor

+ Gode kjøreegenskaper


- Drøy prislapp

- Tidsforsinket automatkasse

- Ikke full pott i EuroNCAP

Audi Q7 stiller til kamp i et marked der landsmennene Mercedes ML/GL, Porsche Cayenne og BMW X5 er de store konkurrentene, fulgt av Volvo XC90 og Lexus RX. Denne gangen var det den største dieselutgaven som stod for tur, en bil som skuffer og imponerer på samme tid.

Audi Q7 4,2 TDI lever ikke helt opp til våre forventninger. Bilen utmerker seg ikke lenger i samme grad som når den kom, og blir forbikjørt på de fleste punkter. Da hjelper det ikke med bamsesterk motor og et lekkert interiør for å tukte de beste.

Kjøreegenskaper

Når det gjelder kjøreegenskaper i denne klassen er både Cayenne og BMW X5 fine å sammenligne Q7 opp mot. Selv om Audien med sin S-Line utstyrspakke kjører forbausende godt størrelsen tatt i betraktning, vil den neppe henge med sine tyske konkurrenter.

Luftfjæring er standard på denne modellen, og sjåføren har mulighet til å velge mellom flere programmer/ oppsett på understellet. Dette gjør bilen komfortabel eller sportslig ettersom hva man ønsker seg, men er ikke klasseledende i noen ender av skalaen.

Er det sportslighet til en "fornuftig" penge som står på ønskelisten, er nye BMW X5 en mer kjøreglad bil. Veigrepet er for all del imponerende med Quattro-systemet, men bilen kjennes vesentlig tyngre ut i snuta enn X5'e n.

Motor

V8-dieselsen vi finner i denne utgaven av Q7 er en helt ny motor fra Audi. Med 4,1 liters slagvolum, to turboer og variabel turbogeometri har "Audi-doktorene" tryllet fram 326 hester og 760 Nm, og samtidig gått bort fra deres vanlige pumpedyse-teknologi. Dette resulterer i en enormt sterk motor med fin gange og forholdsvis lite støy.

Ytelser

En treg automatkasse setter imidlertid en stopper for de helt store fartsopplevelsene, for det er helt klart at girkassen sliter med å takle motorens høye dreiemoment. Når motoren får utløp for kreftene sine er bilen vannvittig rask (0-100 på 6,4 sek), men ved igangsetting kjentes lillebror 3,0 TDI vel så kjapp ut da vi testet den i fjor. Selv om en dieselmotor ikke kjennes like sporty ut som en vass bensinmotor, er Q7 4,2 TDI faktisk kjappere enn bensinmodellen med tilsvarende slagvolum og 350 hester.

Eksteriør

Det finnes vel ingen klasse der meningene er like delte om design som i SUV-klassen. Mens enkelte mener Audi Q7 kan bli både brautende og småsnobbete i sin fremtreden, mener andre bilen er vellykket som bare det. Vi befinner oss et sted midt i mellom, selv om vi ikke kan nekte for at en Audi Q7 med S-Line utstyrspakke er en tøff og flott bil. Detaljene er det mange av, forseggjorte er de også.

Interiør

Er det noe Audi er eksperter på, så er det innvendig design og materialvalg. Man får en umiddelbar følelse av eksklusivitet og kvalitet når man tar plass bak rattet, og bilen virker veldig godt sammenskrudd. Det er enkelt å finne seg godt til rette i de dype sportssetene, og innstillingsmuligeter er det mange av.

Når det kommer til plass, er Q7 en av de mest skuffende bekjentskapene på markedet. Det som utvendig ser ut til å være en svært så rommelig bil, er på innsiden mye mindre enn du forventer. Q7 er en syvseter, men plassen i de to bakerste setene er tilnærmet håpløs for voksne mennesker. Bakseteplassen er helt ok, men langt mindre enn i mange "m indre" biler.

Komfort

Luftfjæring er standard på Q7 4,2 TDI, heldigvis for komfortens skyld. Dette systemet er justerbart etter førerens ønske. Skal du derfor på komfortjakt stiller du bare på en bryter under girspaken, og bilen hever seg opp til et mer behagelig nivå.

Selv om denne bilen har en stor V8-diesel, er motoren stillegående og kultivert. Heller ikke støy fra vind- eller vei er noe tema å snakke om, og når man i tillegg sitter svært så godt i sportssetene med innbrodert S-logo, blir komfortopplevelsen overraskende god.

Sikkerhet

Audi Q7 ble kjørt i kollisjonstest hos EuroNCAP i 2006, med et relativt skuffende resultat. Fire av fem stjerner for passasjersikkerhet holder ikke mål for en såpass stor og solid bil. Med to av fire stjerner som resultat er den også lite skånsom mot forgjengere.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr er Audi Q7 på en annen side svært så godt utrustet. Her finnes både ESP (Antispinn og elektronisk stabilitetskontroll), åtte kollisjonsputer, seks hodestøtter og ABS-bremser.

Pris/utstyr

Det er ikke innstegsprisen på 1 430 990 kroner som skremmer mest hvis du snuser på en Audi Q7 4,2 TDI. Foruten at denne prisen ligger høyt hevet over både Range Rover Sport 3,6 TDV8 (1 225 900) og Mercedes M-klasse 420 CDI aut (1 358 000) er også ekstrautstyret svært så kostbart. Testbilen hadde utstyr for over 250 000 kroner montert, der vi finner ting som adaptiv cruisekontroll, navigasjon, optisk ryggekamera, DAB-radio, TV og mye annet. Selv om denne utgaven var topp utstyrt, er prisen på nesten 1,7 millioner kroner hard å svelge.

Audi holder seg generelt godt i verdi, men det spørs om de mangfoldige tusenlappene man bruker på å få den største motoren noen gang vil finne veien ned i lommeboken igjen.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Audi Q7 4,2 TDI er en spesiell og komfortabel bil å sitte bak rattet på. Å rage høyt over bakken i en sportslig atmosfære er gøy selv om det er lite praktisk eller funksjonelt. 4,2-literen, for øvrig en helt ny motor, er bamsesterk på de fleste turtall, men "strupes" litt av en girkasse som nesten virker underdimensjonert sett i forhold til momentet. Dette gjør sitt til at Q7 4,2 TDI ikke overgår sin lillebror 3,0 TDI så voldsomt når det gjelder kjøreglede og ytelser i praksis, i hvert fall ikke sett i forhold til våre forventninger. Så når også storebror koster nesten halvmillionen mer, blir det dessverre ikke full pott i vår test.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!