Frankfurt 2011: Konseptbiler

Her er fremtidens biler

Konseptbiler peker fremover i tid, og forteller oss hva vi kan forvente i årene som kommer.

UVANT: Interiøret i Citroëns Tubik-konsept ser mer ut som et romskip enn en bil.
UVANT: Interiøret i Citroëns Tubik-konsept ser mer ut som et romskip enn en bil. Foto: FOTO: Citroën
Sist oppdatert

På alle bilutstillinger får man se et vell av konseptbiler. Noen er videreutviklinger av tidligere konsepter, noen er helt nye og det finnes også de som er tilnærmet klare for produksjon allerede.

På årets utgave av Frankfurt-utstillingen er det en god miks. I klassen for nesten produksjonsklare konsepter finner vi blant annet Jaguar C-X16, Alfa Romeo 4C og Ford Fiesta ST.

Disse er interessante da de viser oss hvordan en produksjonsbil vil være, men tidshorisonten er relativt kort.

For å ta et blikk lenger frem, er man nødt til å kikke på de litt mer outrerte konseptbilene. Også disse finnes i hopetall på årets Frankfurt-utstilling. Under kan du se noen eksempler på biler som hinter om hva som vil komme.

NESTE MONDEO?: Ford Evos skal vise hvilken designretning selskapet vil bevege seg i. Kanskje vil man se noe av den samme formen på neste generasjon Mondeo.
NESTE MONDEO?: Ford Evos skal vise hvilken designretning selskapet vil bevege seg i. Kanskje vil man se noe av den samme formen på neste generasjon Mondeo. Foto: FOTO: Ford

Ford Evos: Neste Ford Mondeo?

Ford er blant produsentene som viser frem en rimelig spesiell konseptbil. Ved første øyekast kan Evos se ut til å være en todørs sportscoupé, men den har faktisk bakdører. De er hengslet på toppen av bakskjermen, og med alle fire dørene oppe ser Evos rimelig merkelig ut.

Evos viser frem det Ford kaller sitt globale designspråk. I praksis vil dette si at den viser oss hvilken retning neste Mondeo vil bevege seg. Dagens modell ble lansert i 2007, og hvis man følger en noenlunde normal produksjonssyklus på syv år, vil neste generasjon komme på markedet i 2014.

Sannsynligvis vil verken det spesielle interiøret eller de merkelige dørene bli med over til noen produksjonsmodell - dessverre.

SsangYong XIV-1 Concept

NEPPE VIDEREFØRT: Sannsynligheten for at vi får se slike dører på en familiebil i nærmeste fremtid er relativt liten.
NEPPE VIDEREFØRT: Sannsynligheten for at vi får se slike dører på en familiebil i nærmeste fremtid er relativt liten. Foto: FOTO: Ford

SsangYong er ikke akkurat kjent for å lage verdens vakreste biler. Blant annet ble modellen Rodius kåret til verdens styggeste bil av nettstedet CarData, og Top Gear Magazine skrev i sin tid at det så ut som om bilen var blitt stukket ned med en flaske i et fylleslagsmål - for deretter å bli lappet sammen igjen av en blind mann.

Ikke akkurat hedersbetegnelser, altså.

Nå ser det ut til at SsangYong har fått på plass en ny designavdeling (hvis de i det hele tatt hadde noen), og resultatet ser slett ikke så verst ut. Den lille SUV-en er faktisk noe som skal produseres, og da vil den bli en konkurrent til biler som Mini Countryman, Nissan Juke og Skoda Yeti.

Hovedtrekkene i dette designet vil nok bli med videre, men hvorvidt selvmordsdørene og det noe spesielle interiøret blir beholdt gjenstår å se.

Audi Urban Concept

Noen ting er mer fremtidsstudier enn normale konseptbiler. Audis Urban Concept er definitivt blant disse. Den lille toseteren har setene bak hverandre, elektrisk fremdrift og utstrakt bruk av karbonfiber for å senke vekten til 480 kilo.

NYE TAKTER: SsangYong har ikke vært kjent for å lage lekre biler tidligere, men deres siste konsept ser definitivt mye bedre ut enn dagens modeller.
NYE TAKTER: SsangYong har ikke vært kjent for å lage lekre biler tidligere, men deres siste konsept ser definitivt mye bedre ut enn dagens modeller. Foto: FOTO: SsangYong

Utgangspunktet for prosjektet var å finne ut hvor mye bil som trengs for å levere kjøreglede og urban mobilitet på en helt ny måte. Ifølge Audi-designerne er dette altså løsningen.

Bilen har 20 hester og 47 Nm fra to elektriske motorer. Dette gjør at den sprinter til den elektronisk begrensede toppfarten på 100 km/t på 16,9 sekunder. 60 km/t når den imidlertid på rundt seks sekunder, og det er sjeldent man når høyere fart enn det i storbyene.

Batteriene skal ifølge Audi holde til i overkant av 70 kilometer. Kanskje vil slike biler bli svaret på fremtidens transportproblemer i byene?

Volvo Concept You - Neste generasjon S80

Volvo sier selv at denne bilen er en god indikasjon på hva man kan vente seg fra deres neste, store sedan. Det vil i praksis si bilen som skal erstatte dagens S80.

Fra linjene på bilen, er det tydelig at Volvo beveger seg oppover i markedet, og går fra å være det litt trauste og trygge merket for vanlige barnefamilier til å utfordre etablerte tyskere som Mercedes, BMW og Audi. Hekken er dratt langt bakover, og det er ikke vanskelig å se likhetene mellom denne og Audis nyeste firedørscoupé A7.

FREMTIDENS BYBIL: Denne elektriske toseteren er det Audi ser for seg som fremtidens bytransport.
FREMTIDENS BYBIL: Denne elektriske toseteren er det Audi ser for seg som fremtidens bytransport. Foto: FOTO: Audi

Bilen er basert på det svenskene kaller Scalable Platform Architecture. Dette er en form for plattformbygging som skal gjøre at alle fremtidens Volvo-modeller i stor grad skal kunne baseres på den samme plattformen - uavhengig av størrelse.

Dagens S80 har vært på markedet i fem år, og en ny modell bør være på plass om to-tre år.

Citroën Tubik

"Det er ikke målet som teller, men hvordan du kommer deg dit."

Slik presenterer Citroën sitt Tubik-konsept på Frankfurt-utstillingen. Det er en bil som skal sikre mobilitet for den moderne familien. Som kjent inneholder disse ofte både mine, dine og våre. I mange tilfeller blir dette tallet til sammen mer enn fem.

I Tubik er det plass til ni personer, men man kan ikke akkurat kalle seteutformingen tradisjonell. Den midterste raden kan for eksempel foldes ned. På den måten får man noe som mest av alt minner om en gigantisk seng bakerst. De to passasjersetene foran kan også snus for å ta del i det som skjer bak.

LUKSUSBIL: Volvos Concept You hinter om hvordan en S80-etterfølger vil bli seende ut.
LUKSUSBIL: Volvos Concept You hinter om hvordan en S80-etterfølger vil bli seende ut. Foto: FOTO: Volvo

Det er ikke bare fremtiden som tas hensyn til i Citroën Tubik. Mye av inspirasjonen kommer ifølge Citroën selv fra den legendariske Type H. Det var en varebil som ble solgt i mer enn en halv million eksemplarer i løpet av de 34 årene den ble bygget.

Les også:

Disse bilene kommer snart til Norge

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen

Her er verdens verste sjåfører

FAMILIEFRAKTER: Citroën Tubik har plass til både mine, dine og våre.
FAMILIEFRAKTER: Citroën Tubik har plass til både mine, dine og våre. Foto: FOTO: Citroën

Denne saken ble første gang publisert 14/09 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også