Kort sagt:

+ Plass

+ Komfort

+ Kjøreegenskaper


- Powershift setter ikke ny standard

Akkurat i tide til at den knallharde konkurrenten VW Passat kom i ny utgave, var Ford ferdig med sin finpuss av Mondeo. For Mondeos del er den snakk om en typisk midtlivsoppgradering med nye lykter - enkelte steder selvsagt med LED - ny grill, noen små interiørendringer og mer tilgjengelig elektronikk.

Det finnes knapt en klasse der nivået er like jevnt som den Mondeo stiller i. Den skal kjempe mot biler som Toyota Avensis, Opel Insignia, Mazda 6, Honda Accord, Skoda Superb og Renault Laguna, i tillegg til Passat.

Prismessig kan den også konkurrere mot rimelige utgaver av Mercedes C-klasse, Audi A4 og BMW 3-serie.

Men tilbake til Mondeo: Spørsmålet er om den har det som skal til for å holde på storselgerposisjonen. Vår test forteller hvor den plasserer seg i dagens konkurransesituasjon.

Del

Kjøreegenskaper: 5

Vi har ikke holdepunkter for å si at Ford har gjort noe med ting som påvirker kjøreegenskapene i midtlivsoppgraderingen. Og det var det heller ingen grunn til.

For Mondeo har hele tiden vært en av våre kjørefavoritter i denne bilklassen. Den kjennes trygg og stabil, med kapasitet til langt mer enn det norske fartsgrenser tillater. Antisladdsystemet griper pent og hjelpende inn.

STOR: Ford Mondeo er 1,9 meter bred, og det bidrar til at bilen gir sjåføren storbilfølelser. © Egil Nordlien HM Foto

Samtidig har den en passe direkte styring som er med på å gjøre bilkjøring inspirerende for sjåføren.

Testperioden var dominert av hvite veier med løs nysnø på toppen. Det var et underlag testbilen ikke fant seg helt til rette på. Vi velger å tro at mye av årsaken er litt brede dekk (225-bredde) som fikk bilen til å "flyte" i snøen, for vi vet at den kan så mye mer.

Se test av vinterdekk her.

Tekniske data og testdata Ford Mondeo 2,0 TDCI 140 Powershift stv.

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:1997
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:140/3750
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:320/1750
  • EGENVEKT, KG:1592
  • TILHENGERVEKT, KG:2000/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:483/189/151
  • BAGASJEROM, LITER:542-1733
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:215/50-17U
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,56
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:149
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:10,4
  • TOPPFART, KM/T:200
  • PRIS FRA, KR:369 400
  • PRIS TESTBIL, KR:439 600

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,8
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:6,8
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:9,5
  • STØY TOMGANG, dBA:51,7
  • STØY 50 KM/T, dBA:58,3
  • STØY 80 KM/T, dBA:61,4
  • STØY 100 KM/T, dBA:64,4
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,63

Motor: 4

Det er ikke motoren i seg selv som gjør at vi trekker litt for denne delkarakteren. Den har i dieselsammenheng god gangkultur, og støynivået er lavt.

Fra utgaver med manuelt gir vet vi at den er lettkjørt.

Men testbilen har Powershift-gir, som Mondeo fikk i fjor. Dette er en automatisk dobbeltclutchkasse med seks trinn, og slik sett ligner den på girkassen i Passat.

Men mens vi er vant til at VW-konsernets dobbeltclutchkasse er kjapp og direkte i sine girskift, og dessuten konstruert for å kjøre på svært lave turtall, er Mondeo-kassen langt mer bedagelig i sin virkemåte.

Den tillater mye mer turtall, og girskiftene skjer betydelig langsommere. Det er minst like komfortabelt, men det føles ikke like effektivt og moderne.

Ytelser: 4

Til tross for at girkassen virker mindre effektiv enn i Passat, holder Mondeo følge. Til daglig bruk er ytelsene alltid fullt ut tilstrekkelige, og halv gass er så å si alltid nok.

Maksytelsene er derimot ikke mer enn middels når vi snakker om familiestasjonsvogner med motor på denne størrelsen. For eksempel tar 60-100 km/t 6,8 sekunder, mens 80-120 km/t tar 9,5 sekunder.

Det er så mye mer enn de raskeste, som Mercedes C 200 CDI (her med manuelt gir), at det er godt merkbart.

Eksteriør: 4

Vi synes Mondeo har vært pen å se på før, og det gjelder også den faceliftede utgaven. Baklys med dioder er et lite løft, mens LED-lyset i front ser mer ettermontert ut.

Mondeo er blant de største familiestasjonsvognene, og det er også godt synlig. Særlig bredden på 1,9 meter gir storbilassosiasjoner.

STØDIG: Ford Mondeo har alltid vært blant de mest velkjørende bilene i sin klasse. På veien oppleves den som stabil og inkluderende. © Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 5

Den opplevde interiørkvaliteten er på et godt snitt for klassen, og som nevnt er nivået i denne klassen høyt.

Interiør og dashbord er godt polstret og montert, og det er ingen ulyder å høre i testbilen.

På detaljnivå kan Mondeo ikke by på den påkostede lyden av tungt klunk i dørene som en finner i statusmodeller.

Plassforholdene er derimot gode. Bredden i baksetet gjør at Mondeo er blant de relativt få bilene som rommer tre barneseter - også et bakvendt uten at det krever at personen foran er kortvokst.

Bagasjerommet er blant klassens største i lengde og bredde, men ikke i høyden. Blant familiestasjonsvognene i " folkeklassen" er bare Skoda Superb nevneverdig mer rommelig.

LØFT: De typiske folkemerkene har de siste årene fått et solid løft i innvendig utseende og kvalitetsfølelse. Ford Mondeo er intet unntak. © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 5

Komforten er en av Mondeos beste sider. Støymålingene viser at den er stillegående i alle hastigheter, og understellet har en fin smidighet:

Det er mykt nok i innfjæringen til at det tar eggen av skarpe ujevnheter i lav fart, samtidig som det blir jevnt strammere når belastningene øker. Det er godt for både kontroll og komfort.

Rommeligheten i seg selv er også en komfortfaktor, og selv om vi ikke synes Powershift-giret glimrer i alle sine funksjonsmåter, gir det myke girskift.

Sikkerhet: 5

Ford Mondeo ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP da den kom med dagens karosseriformer i 2007.

Resultatet var godt: Fem av fem stjerner for voksnes sikkerhet, fire av fem for barns sikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet.

Mondeo har all den sikkerhetselektronikken en forventer av en mellomklassebil i dag. I tillegg oppleves den som en trygg og forutsigbar bil å kjøre, og enkel å hente inn om en skulle begynne å gli.

ROMMELIG: Baksetet er bredt, og dermed blant de beste i klassen når det gjelder å romme tre passasjerer eller tre barneseter. Også beinplassen er god. © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 4

Mondeo legger seg kloss opptil sammenlignbare modeller som VW Passat, Opel Insignia og Toyota Avensis prismessig.

Mondeo er litt mer rommelig enn flere av konkurrentene, og slik sett kan en med en viss rett si at Mondeo er mye bil for pengene.

Også relativt gunstige utstyrspakker bidrar til den følelsen. Ford har blant annet hatt flere kampanjer med automatgir "på kjøpet" de siste månedene.

Mondeo er blant Ford-modellene som holder seg best i pris. Likevel anslår leasingselskapet Leaseplan, som har 34.500 biler som statistisk materiale, at Mondeo vil tape seg 10.000-12.000 kroner mer i pris enn for eksempel Passat i løpet av fem år.

Ford har i skrivende stund tre års garanti. Det er ikke klart om Ford vil følge trenden ved å gå opp til fem år, slik VW, Skoda, Audi og Toyota nylig har gjort.

Miljø: 4

Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift har et oppgitt snittforbruk på 0,56 l/mil og et oppgitt CO2-utslipp på 149 g/km.

Per i dag er dette tall som er midt på treet for bilklassen.

I praktisk bruk, der vår 20 mil lange, faste testløype ligger til grunn, bruker Mondeo med automatgir 0,63 l/mil. Det er omtrent som forventet for en stor familiestasjonsvogn med automatgir.

PLASS TIL MYE: Også helt bakerst stiller Mondeo stv. med gode kort. Bagasjerommet er både lengre og bredere enn det du finner i for eksempel VW Passat, men ikke like høyt. © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken
Ford-tester finner du her
  • Vi har testet over 500 biler
  • ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Ford
    Pris 369400

    Konklusjon

    Hovedkarakteren er ikke et matematisk snitt for delkarakterene, men et uttrykk for hvordan vi mener bilen står seg mot konkurrerende biler da testen ble gjennomført.

    Ford Mondeo framstår også etter midtlivsoppgraderingen som en av familiestasjonsvognene en bilkjøper absolutt bør ta en nærmere titt på.

    Rommelighet, komfort og kjøreegenskaper er blant bilens positive egenskaper. Mye utstyr for pengene ved å velge smart blant utstyrspakkene er også bra for kunden.

    Vi synes ikke Powershift-automaten er like god i funksjon som VW-konsernets variant, men samtidig er den bedre enn de aller fleste konvensjonelle automatkasser som tilbys i denne prisklassen.

    Les også:

    Vår karakter

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!