Temaet "hvem er dårligst/best" til å kjøre bil er av den typen som gjerne får opp temperaturen i diskusjonsfora og kommentarfelt.

En av våre artikler beskriver for eksempel om det er kvinner eller menn som har høyest tanker om seg selv som sjåfører. En undersøkelse som også konkluderer med at selvtilliten generelt sett er størst blant bilister i Hedmark og Oppland.

På oppdrag av utleiebil-selskapet Holidays Auto, er det foretatt en undersøkelse blant tyske bilister, om hvem de mener er de verste sjåførene i verden. 1040 kunder er spurt, noe som statistisk sett skal være representativt for 45 millioner tyske bilføreres meninger.

Antageligvis fordi tyskerne rimeligvis har mest erfaring fra europeiske land, er det Europa som dominerer listen over de ti landene som har de verste sjåførene.

Det første som slår oss, er at tyskerne har en porsjon selvkritisk sans. De har nemlig plassert seg selv på fjerdeplass over verdens verste sjåfører!

1. Italia (13%)

2. Tyrkia (12%)

3. Nederland (11%)

4. Tyskland (7%)

5. Frankrike (7%)

6. Polen (6%)

7. USA (4%)

8. Belgia (3%)

9. Storbritannnia (3%)

10. Hellas (2%)

MYTE? Den klassiske italienske sjåfør, med solbriller og mobiltelefon? Slik ser tyskerne ham, i hvert fall. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no=

MYTE? Den klassiske italienske sjåfør, med solbriller og mobiltelefon? Slik ser tyskerne ham, i hvert fall. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Hvor havner så Norge på denne listen?

- Utslaget for Skandinavia var lavt, og til sammen fikk de tre landene bare 0,7% av stemmene, sier markedssjef Anna Madsen hos Holiday Autos.

Muligens er forsikringsselskapene overrasket over dette. Antallet bilskader øker år for år, og i dag er det sånn at det registreres 850 bilskader hver eneste dag!

Overraskende at ikke Russland er på listen?

Denne videoen viser trafikkulykker i Asia.

Videoene (ingen av ulykkene skal ha dødelig utgang) viser mange klassiske førertabber, som manglende bruk av retningslys, generell uoppmerksomhet og for høy fart - samt at vi flere ganger ser at kjørende har forvillet seg inn i feil kjøreretning på motorveien. Noen ganger får en jo også mistanke om at det er rusede førere involvert.

Ingenting av dette er ukjent på norske veier. Statens Vegvesen Region Midt har analysert dødsulykkene i regionen i 2010, og konkluderer med at nesten alle skyldes for høy fart, rus og manglende bruk av bilbelte.

Men det er ingen tvil om at vi tjener på å ha byer med et relativt sett oversiktlig trafikkbilde, med få tohjulinger. Å kjøre bil i indre deler av Paris eller Madrid, for eksempel, er noe helt annen enn å kjøre bil i en stor norsk by.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!