Alfa Romeo har endelig bestemt seg for at modellen 4C skal produseres. Et konsept blir vist frem på Frankfurt-utstillingen i disse dager. En av våre menn på stedet har fått opplyst at produksjonen av lettvekteren starter i løpet av neste år.

Ifølge Alfa vil den lille sportsbilen ha en vekt på rundt 850 kilo og en turbomotor på mer enn 200 hester. Det betyr et vekt/effekt-forhold i sportsbilklassen. Faktisk vil den ha det samme forholdet mellom hestekrefter og vekt som en Porsche 911.

Top Gear: Dette er Alfa Romeo 4C-konseptet

NOK KREFTER: 200 hester som skal flytte 850 kilo, betyr at denne vil bli like rask som en Porsche 911. © FOTO: Alfa Romeo

Over 200 hester

Bak føreren sitter den forholdsvis nye 1750 TBi-motoren. Dette er samme motor som blant annet sitter i verstingversjonen av Giulietta - QV.

Alfa skriver i en pressemelding at denne vil bli koblet sammen med en dobbeltclutchkasse kalt Alfa TCT. Denne vil også bli tilgjengelig på flere andre modeller.

Designelementene er helt klart hentet fra den større superbilen 8C. Både front- og baklende er tydelig inspirert av superbilen fra 2007.

SNART PRODUKSJONSKLAR: Det at konseptet ser forholdsvis likt ut som sist de viste frem bilen, tyder på at det ikke er veldig langt unna produksjon. © FOTO: Alfa Romeo

Liten bil

Den lille bilen er ikke mer enn rundt fire meter lang. Det er omtrent samme som en Volkswagen Polo. Ultralav vekt og liten størrelse borger for veldig gode kjøreegenskaper.

Den lave vekten kan man i hovedsak takke materialer som aluminium og karbon for. Dette er teknologi som ble utprøvd på 8C, og som nå finner veien ned i den nye bilen.

Akkurat når denne bilen kommer på markedet vites ikke, men det er rimelig å anta at man vil kunne legge penger på bordet mot slutten av 2012. Akkurat hvor mye man må betale er vanskelig å spå, men med utstrakt bruk av eksklusive materialer vil nok ikke 4C bli spesielt billig.

Les også:

Slik fikser du lakkskader billig

Nå kan du gjøre et kupp på sportsbil

Årets råeste duell fra Top Gear

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!