Opel Insignia Country Tourer

Snobber opp familiebilen

Opel prøver seg i prestisjemarkedet med en "allroader".

OFFROADER: Nå kommer også Opel med en stasjonsvogn med offroad-look. Bilen vises frem på bilutstillingen i Frankfurt til høsten, og blir toppmodellen i Insignia-rekken. FOTO: Axel Wierdemann

OFFROADER: Nå kommer også Opel med en stasjonsvogn med offroad-look. Bilen vises frem på bilutstillingen i Frankfurt til høsten, og blir toppmodellen i Insignia-rekken. FOTO: Axel Wierdemann

Publisert Oppdatert
OPPGRADERT: Opel Insignia. FOTO: Axel Wierdemann

OPPGRADERT: Opel Insignia. FOTO: Axel Wierdemann

Stasjonsvogn med firehjulsdrift, høyere bakkeklaring enn normalt, SUV-pynt, diesel og automatgir høres ut som selve drømmebilen for nordmenn flest. Både Volkswagen, Audi, Skoda, Volvo, Subaru og Peugeot har slike biler.

Og er turen kommet til Opel. Country Tourer er navnet på Opels toppmodell i Insignia-rekken. Nylig ble det klart at Opel skal oppgradere vanlige Insignia med blant annet nye motorer, mer tekno i form av assistansesystemer, samt et lite utvendig ansiktsløft. Country Tourer blir i denne sammenhengen en helt ny modell fra Opel.

Den kommer i tre versjoner: Enten med 250 hesters 2,0-liters turbobensin SIDI (Spark Ignition Direct Injection), 2,0-liters BiTurbo CDTI med 195 hk eller en 2,0-liters CDTI med 163 hk. Kun sistnevnte er aktuell for Norge.

Country Tourer kommer med firehjuldriftsystem fra Haldex. Dreiemomentet blir automatisk overført ikke bare mellom for- og bakhjul, men også mellom venstre og høyre hjul. I den norgesaktuelle versjonen leveres Haldex-systemet i kombinasjon med sekstrinns automatgir. Dieselmotoren på 163 hk har et maksimalt dreiemoment på 380 Nm. Bilen har to centimeter høyere bakkeklaring enn vanlige Insignia, samt beskyttelseslister som er typiske for biler som skal fremstå som "offroadere".

- Dette er en sporty og høyreist stasjonsvogn som mange norske kunder vil finne seg godt til rette i. For oss vil Insignia Country Tourer fylle en viktig nisje, sier Bernt G. Jessen, Administrerende direktør i Opel Norge AS.

COUNTRY TOURER: Til Norge kommer Opel Insignia Country Tourer med en 2,0-liters CDTI-motor med 163 hk, automatgir og firehjulstrekk. Prisen er ikke klar ennå. FOTO: Axel Wierdemann

COUNTRY TOURER: Til Norge kommer Opel Insignia Country Tourer med en 2,0-liters CDTI-motor med 163 hk, automatgir og firehjulstrekk. Prisen er ikke klar ennå. FOTO: Axel Wierdemann

Slik er konkurrentene

Vi har testet stasjonsvognene med "offroad-image" som er på markedet i Norge. Dette mente vi om dem:

Volvo XC70 3,2 Summum Aut (Testet i 2007)

Vi mente: Volvo XC70 er en flott bil, og høy bakkeklaring og et beskyttet karosseri er praktisk. Men 3,2-liters bensinmotor blir feil i denne bilen - særlig her i landet - og bilen er ikke like komfortabel som den vanlige V70.

Nå blir Volvo XC70 og V70 endelig fornyet

Subaru Outback 2,0D (Testet i 2009)

CROSS COUNTRY: Volvo XC70. FOTO: HM Arkiv

CROSS COUNTRY: Volvo XC70. FOTO: HM Arkiv Foto: A

Vi mente: For første gang kan Subaru Outback skilte med egenskaper som utfordrer de dyrere europeiske crossovermodellene. Den er blitt betydelig større, med overdådig bakseteplass og god bagasjeplass.

Mest av alt er det betraktelig bedre kjørekomfort, samt mer elegant interiør med gode seter og sittestilling som fører Outback opp i elitedivisjonen. Motor, sikkerhet, kjøreegenskaper og fartsressurser holder et jevnt nivå.

Og en fullspekket bil før du en gang har penger nok til å kjøpe den viktigste konkurrerende modellen, kan bli et overbevisende argument for svært mange.

Nå kan Outback også fås med kombinasjonen den har manglet, diesel og automatgir.

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic (Testet i 2012)

Vi mente: Audi A4 Allroad er bygd etter en oppskrift som passer meget bra for norske forhold. Vi vet at mange ønsker seg firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring.

OUTBACK: Subaru Outback. FOTO: Terje Bjørnsen

OUTBACK: Subaru Outback. FOTO: Terje Bjørnsen

Fra vinterkjøring vet vi at A4 Allroads firehjulsdriftssystem er noe av det beste på markedet. I testbilen er dette i tillegg paret med et svært velfungerende automatgir.

Til sammen gjør dette etter vår mening at A4 Allroad 2,0 TDI S tronic er den beste A4-versjonen for norske forhold.

Ulempen er at det fort vil koste deg nærmere 600 000 kroner. Vi synes dessuten at understellet er litt lite smidig på ujevn vei, og det har vi en del av i Norge.

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk (Test i 2012)

Vi mente: Det vi liker best, er det som skiller den fra en helt vanlig Passat: Firehjulsdrift er et pluss i et land der snøen mange steder ligger i måneder i strekk hvert år, og de tre centimeterne ekstra bakkeklaring kan av og til være greie å ha. Alltrack-stylingen sender de rette signalene, men uten at bilen blir brautende.

Ytelsene i akselerasjonsmålingene er eneste skuffelse ved denne utgaven av VW Passat Alltrack.

ALLROAD: Audi A4 Allroad. FOTO: Terje Bjørnsen

ALLROAD: Audi A4 Allroad. FOTO: Terje Bjørnsen

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG (Test i 2012)

Vi mente: Skoda Superb er en spesiell utfordrer i denne prestisjepregete klassen, siden bilen egentlig har sitt utspring som en relativt rimelig bil med svær plass.

Derfor faller den også gjennom på noen områder der det er lettere å være født og oppvokst i halvmillion-klassen. Det gjelder spesielt på komfort og den opplevde kvaliteten i interiøret.

Da virker en normal Superb til lavere pris som et mer fornuftig alternativ. Skoda Octavia Scout er også et alternativ.

ALLTRACK: VW Passat Alltrack. FOTO: Terje Bjørnsen

ALLTRACK: VW Passat Alltrack. FOTO: Terje Bjørnsen

Peugeot 508 RXH (Testet i 2012)

Vi mente: Peugeot har gjort et ærlig forsøk: I stedet for å satse på velkjent teknologi i sin allroader, valgte de et hybridsystem for å skape firehjulsdrift og lavt forbruk.

Vi synes firehjulsdriften har svakheter, og dessuten viser forbrukstallene at hybridsystemet ikke gir lavere forbruk. Ikke er ytelsene bedre heller, til tross for at Peugeot 508 RXH har betydelig flere hestekrefter og mer dreiemoment. Liten bagasjeplass og et automatisk gir som tidvis virker gammeldags, er også minuser i vår bok. Ny teknologi gir flere ulemper enn fordeler.

Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic (Testet i 2012)

Nye Audi A6 Allroad er litt av en bil. For en som ikke vil ha SUV, men likevel en bil som passer røffe, norske kjøreforhold og som trenger godt med plass, er den nær sagt komplett.

4DRIVE:Skoda Superb 4Drive. FOTO: Petter Handeland

4DRIVE:Skoda Superb 4Drive. FOTO: Petter Handeland

Du må riktignok være villig til å betale for gildet, og etter vår mening er ikke de 41 hestekreftene i testbilen verdt merprisen på 90 000 kroner. Velger du uansett en Allroad, ja så er sjansen stor for at du får en bil som dekker alle behov.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om Opel-modeller?

Disse bilene har størst bagasjerom

RXH: Peugeot 508 RXH. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

RXH: Peugeot 508 RXH. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

De 40 beste bilene med firehjulsdrift

De beste og dårligste SUV-ene vi har testet

ALLROAD: Audi A6 Allroad. FOTO: Petter Handeland

ALLROAD: Audi A6 Allroad. FOTO: Petter Handeland

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag