Kort sagt:

+ Lettkjørt

+ God fjæringskomfort

+ Kjapp akselerasjon

+ Bra egenskaper på røft underlag


- Litt uinspirerte veiegenskaper

- Vag styring

- Noe høyt støynivå

- Kostbar

VW Passat Alltrack kom på markedet våren 2012. I korte trekk er det en firehjulsdreven VW Passat stasjonsvogn som låner litt offroadteknologi fra VW Tiguan.

Allerede da vi kjørte grunnversjonen med 140 hk, slo vi fast at dette er den beste VW Passat for norske kjøreforhold. I alle fall om du ofte treffer på vanskelige føre eller litt dårlige veier.

Stasjonsvognene med firehjulsdrift og høy bakkeklaring er ikke like vanlige som typiske SUV-modeller. De aller fleste kommer fra VW-konsernet; Skoda Superb 4Drive, Audi A4 Allroad og Audi A6 Allroad er typiske eksempler.

Dessuten har du den tradisjonsrike Subaru Outback og hybrid-nykommeren Peugeot 508 RXH som andre alternativer.

I denne testen kjører vi det som for mange er «drømmeutgaven» av VW Passat Alltrack, med toliters dieselmotor på 170 hk i kombinasjon med DSG automatgir.

Kjøreegenskaper: 4

Sammenlignet med det store beitet av SUV-modeller, har de halvhøye stasjonsvognene merkbare fordeler. Når det drar seg til kjenner du at de har et lavere tyngdepunkt og generelt sett føles avstanden fra deg som fører til det som skjer under hjulene mye kortere. Og jo glattere underlag, dess mer merkbart blir det.

VW Passat Alltrack er et glimrende eksempel på det. Den kjennes mer håndterbar og direkte ut i våre dynamiske tester og ute på veien enn sin SUV-slektning VW Tiguan.

Uansett er ikke Alltrack blant de sportsligste i denne klassen. Til det blir understellet vel komfortabelt og tendensen til understyring litt for tydelig. Men for de aller fleste formål virker VW Passat Alltrack lettkjørt og trygg, uansett underlag.

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 2012=

DRØMMEKOMBO: I denne testen kjører vi VW Passat Alltrack, med toliters dieselmotor på 170 hk i kombinasjon med DSG automatgir. FOTO: Petter Handeland © Petter Handeland

Motor: 5

VW-konsernets toliters common rail turbodiesel har fått noen år på baken siden den dukket opp i 2008, men er fortsatt blant de mest kultiverte motorene i den store tolitersklassen.

I versjonen med 170 hk og 350 Nm føles den sterk på lave turtall, og til diesel å være, pigg og livlig på høye. Når du så kobler dette til den utmerkede DSG-girkassen, blir kjøreopplevelsen førsteklasses.

Ytelser: 5

Hvis du er glad i å ha det lille overskuddet, eller ofte har last i bilen, på taket eller trekker en henger? Da skal du velge versjonen med 170 hk i stedet for 140.

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 2012=

LETT Å KJØRE: Med DSG-kasse er dette en lettkjørt bil. FOTO: Petter Handeland

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 170/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/1750-2500

EGENVEKT, KG: 1725

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 477/182/155

BAGASJEROM, LITER: 588-1716

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/50-17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59

CO2-UTSLIPP, G/KM: 155

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,9

TOPPFART, KM/T: 211

PRIS FRA, KR: 498 300

PRIS TESTBIL, KR: 580 200

Ikke bare er den merkbart kjappere i spurtstyrke ved forbikjøring, men også langt sterkere på bunnen. At du får DSG-kasse med på kjøpet, gjør det langt enklere å hente frem kreftene når det trengs.

I forhold til konkurrentene, enten der er SUV eller andre høye stasjonsvogner, går 170 hk-versjonen av Alltrack mer enn fort nok.

Eksteriør: 5

Ved siden av den ekstra bakkeklaringen, er det den offroadaktige pynten som skiller Alltrack fra en vanlig VW Passat.

Vår bil hadde sportspakken med 18-tommers hjul (17-tommer er standard), noe som hever tøffhetsfaktoren ett hakk til.

Vi synes VW har truffet bra med graden av pynt for Alltrack. Det blir ikke overdrevent i noen retning, samtidig som du får den røffe «gutta på tur»-følelsen når du ser på bilen. Og det er det mange som liker, selv om skituren går fra Sognsvann til Ullevålsseter, og ikke over Hardangervidda.

Interiør: 4

VW Passat er en typisk familiestasjonsvogn når det gjelder innvendig plass. I forhold til en kompakt-SUV er fordelen et lenger bagasjerom. VW oppgir et volum på 588-1716 liter i forhold til VDA-norm, og våre egne målinger viser at Passat Alltrack vil fungere bra som familiebil.

I baksetet har du god plass til to voksne eller to barneseter. Det kan knipe noe i bredden for tre, mens takhøyde og benplass holder god standard.

Designet innvendig er relativt konservativt og betjeningen er ryddig, men ikke helt på høyde med de nyeste skjerm/betjeningshjulsløsningene som har kommet de siste årene.

VW Passat Alltrack 2,0 TDI, Skoda Superb 4Drive og Audi A4 Alltrack trippeltest 2012=

ULENDT TERRENG: Alltrack har firehjulstrekk og høyere bakkeklaring, men skal neppe overvurdere offroad-egenskapene. FOTO: Petter Handeland

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 10,4

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,3

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,5

60-100 KM/T, 5. GIR: 8,8

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,3

80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,2

STØY TOMGANG, dBA: 54,5

STØY 50 KM/T, dBA: 63,1

STØY 80 KM/T, dBA: 68,1

STØY 100 KM/T, dBA: 70,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,63

Komfort: 4

VW har valgt et ganske snilt understellsoppsett i Passat Alltrack. Det merkes som en komfortfordel, enten du kjører i hullete bygater, eller på en dårlig grusvei.

I vår bil tar 18-tommers hjulene bort noe av landeveiskomforten, og er du opptatt av mest smidig fjæring, ville vi beholdt standarddimensjonen.

De samme dekkene kan også forklare hvorfor støynivået er litt høyere enn vi liker, med 70,4 dBA i 100 km/t. Seter og sittestilling er av godt VW-merke.

Vi antar at bilen er mer komfortabel på 17-tommers hjul, men med 18-tommere på plass gjør støynivået at totalkarakteren daler til 4.

Sikkerhet: 5

VW Passat ble testet av EuroNCAP i 2010. Da fikk den fem av fem stjerner i totalkarakter. For beskyttelse av voksne fikk den 91 %, noe som er meget bra.

Merknadene går på rattsøylen og beskyttelse av overkroppen ved kollisjon med stolpe.

VW Passat Alltrack kan leveres med relevant aktivt sikkerhetsutstyr som filvarsling, adaptiv cruisekontroll med front assist og nødbremsfunksjon ved bykjøring.

VW Passat Alltrack=

PLASS: Bagasjeromsplassen er som i en vanlig Passat, 588-1716 liter. FOTO: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 3

Med en startpris tett på 500 000 kroner, er ikke VW Passat Alltrack noen typisk bil for hvermannsen. Samtidig får du en bra totalpakke, med automatgir, firehjulsdrift og bra dieselmotor.

Vår testbil hadde utstyr for drøye 80 000 kroner, men en gjennomgang av utstyrslisten viser at du kommer fint i gang med rundt 30 000 kroner i utstyr.

Vi tipper det blir rift om brukte Alltrack, slik at bruktbilverdien holder seg bra.

Forbruk: 4

I følge EU-normen skal denne versjonen av VW Passat Alltrack bruke 0,59 liter per mil og slippe ut 155 gram CO2 per kilometer.

I vår faste testløype på 20 mil, bruker bilen noe mer. Da blir resultatet 0,63 liter per mil, noe som fortsatt er akseptabelt for en firehjulsdreven familiebil.

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 2012=

HYTTEPENDLER: VW Passat Alltrack i sitt rette element. FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Når VW Passat Alltrack er utstyrt slik vi virkelig liker, kommer prisen opp på et nivå der konkurransen begynner å bli temmelig tøff.

Men spesielt drivlinjen, med firehjulsdrift, DSG og sprek dieselmotor holder fint mål. Samtidig merkes det at denne utgaven av VW Passat var en facelift, og ikke en helt ny bil da den kom høsten 2010.

Dermed merkes tidens tann på noen områder. Og når man bryner seg på konkurrenter i prisområdet 550-600 000 stilles det strenge krav. Støynivå og interiørdesign er områder der VW Passat Alltrack ikke makter å følge de beste.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se flere saker fra: Her ser du neste Audi A6 Allroad

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!