Volvo var tidlig på banen med type barsk stasjonsvogn med firehjulstrekk, høy bakkeklaering og offroad-pynt. Allerede i 1997 kom de med V70 Cross Country.

Senere fulgte de opp med Volvo XC70 i segmentet som også omfatter modeller som Audis Allroad-modeller, VW Passat Alltrack, Skoda Superb 4Drive, Subaru Outback og Peugeot 508 RXH.

For XC70s del omfatter oppgraderingen en rekke nye utvendige designdetaljer, som en frontgrill med kraftig og bredere proporsjoner, et nytt og større Volvo merke og detaljer som automatiske kjørelys og detaljer i matt sølv.

XC70 kan leveres med felger på opptil 19 tommer.

- En dunjakke

- Hovedfokuset i vår kontinuerlige utvikling av XC-modellene har vært å lage en bil som er svært komfortabel på veien, samtidig som den har gode offroad-egenskaper. Det robuste, elegante og moderne utseendet gjenspeiler XC70s underliggende styrke og egenskaper. Tenk på den som en eksklusiv dunjakke, laget for de som liker eventyr med en ekte sofistikert følelse, sier Lex Kerssemakers, Senior Vice President, Product Strategy & Vehicle Line Management i Volvo Car Group.

XC70 kommer også med enkelte forbedrede designdetaljer for terrengkjøring, som beskyttelsesplater. Hill Descent Control er ekstrautstyr. Bakkeklaringen er som før på 21 cm.

=

FORNYET: Slik ser nye Volvo XC70 ut. FOTO: Henrik Ottosson

=

NY: Volvo XC70: FOTO: Henrik Ottosson

DAGENS VERSJON: Volvo XC70. FOTO: HM Arkiv

Kan betjenes med hansker

Innvendig kommer XC70 (og V70) med det adaptive digitale displayet, som ble først lansert i Volvo V40.

Med Sensus Connected Touch forvandles den sju tommer store skjermen til en berøringsskjerm som du kan bruke selv når du har på deg hansker. Det er første gang dette er mulig i en bil, hevder Volvo.

Sensus er utvidet og gir flere tilkoblingsmuligheter, samt internett i bilen.

Et lyssystem kalt Ambient Light lyser opp koppholdere, døråpnere, setekontroll og oppbevarings- og bagasjerom. Biler som er utstyrt med automatgir har girspakkhode med innlegg i Piano Black.

Modeller som er utstyrt med regnsensor kan også få elektrisk oppvarmet frontrute for hurtig avising.

Bagasjeplassen er som før på 575/1600 liter.

- Vårt mål er å fremheve følelsen av luksus, kombinert med en bil som ligger godt på veien. XC70 skal passe inn i alle miljøer, enten det er ute i åpent terreng eller på parkeringsplassen til en eksklusiv golfklubb, sier Fedde Talsma, Design Director.

=

SER RØDT: Det digitale Performance-displayet har rød bakgrunnsbelysning og her er speedometeret i Elegance- og Ecoversjonen erstattet av en turteller, mens kjørehastigheten vises digitalt. På høyre side er det en kraftmåler som viser hvor mye motorkraft som er tilgjengelig. FOTO: Martin Jansen

=

FORNYET: Volvo V70. FOTO: Henrik Ottosson

Lavere forbruk

Forbruket skal også være forbedret. D4-motoren (163 hk) og D5-motoren (215 hk) med manuell girkasse og firehjulsdrift, skal ha et forbruk på 0,53 liter per mil. Det gir et CO2-utslipp på 139 g/km.

V70 med D3-motor (136 hk) og D4-motoren skal ha et forbruk på 0,51 liter per mil, ifølge Volvo.

=

STASELIG: Volvo XC70 glir pent inn i klassen for staselige stasjonsvogner. FOTO: Henrik Ottosson

Oppgraderingen av XC70 og V70 er en del av et større grep som omfatter alle modeller unntatt XC90 (fornyes i 2014) og C30 og C70 som forsvinner. Volvo omtaler oppgraderingen som den største videreutvikling av eksisterende modeller i selskapets historie.

Oppgraderingen kommer samtidig som nye tall viser at Volvo sliter med salget. Ifølge NTB gikk Volvo Personvagnars salg i Europa ned med 16,8 prosent fra januar i fjor til januar i år. I det europeiske bilmarkedet som helhet gikk salget i samme periode ned med 8,5 prosent.

Les også:

Ny rapport: Her er bilene med best kvalitet

Volvo XC60 blir koseligere

Nye Skoda Octavia har like mye bagasjeplass som Ford Mondeo

Test av nye Mazda6 - en av årets viktigste familiebiler

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!